Ktm fråga? miltal

jinnedal

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Borås
Hoj
KTM 640
Kikar efter en ktm 640 eller 660 har en liten fråga...?när bör man haja till över miltalet?när kommer dem omfattande sevicarna som är dyra?hur långt kan en lc4 motor gå :confused:

tacksam för svar\ johan
 

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke
jinnedal skrev:
2054533 Kikar efter en ktm 640 eller 660 har en liten fråga...?när bör man haja till över miltalet?när kommer dem omfattande sevicarna som är dyra?hur långt kan en lc4 motor gå :confused:

tacksam för svar\ johan
Sunt förnuft är det som gäller. Man kan ju kolla lite om det sitter nya däck på det efter bara 150mil och liknande och allmänt skick.

640 och 660 har ganska lika intervaller på servicen, jag byter olja och filter på min efter 70-100mil beroende på körstil. ventiljustering efter 250mil. oljebyte gör man själv, det står bra beskrivet i ins.boken och detta är inget som är dyrt om man vill lämna in, jag betalade 1700:- för allt, ventiljustering och oljebyte.

En motor tror jag kan rulla långt om den sköts väl 2000mil är nog inga problem på en 640.

Min bror har en 640-04 prestige, som han ska sälja för 56t. skicka ett PM om du är intresserad.
 

Mackan

LÄNGTAR EFTER GOTLAND
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ultra 250X / Warrior -03
hur är det med 525 exc då med service intervaller ?? hur ofta byter ni olja o filter ?
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
sanken skrev:
2054792 Sunt förnuft är det som gäller. Man kan ju kolla lite om det sitter nya däck på det efter bara 150mil och liknande och allmänt skick.

640 och 660 har ganska lika intervaller på servicen, jag byter olja och filter på min efter 70-100mil beroende på körstil. ventiljustering efter 250mil. oljebyte gör man själv, det står bra beskrivet i ins.boken och detta är inget som är dyrt om man vill lämna in, jag betalade 1700:- för allt, ventiljustering och oljebyte.

En motor tror jag kan rulla långt om den sköts väl 2000mil är nog inga problem på en 640.

Min bror har en 640-04 prestige, som han ska sälja för 56t. skicka ett PM om du är intresserad.

Hehe, 2000 mil är NOG inga problem? Du kan nog lägga på ett antal tusen mil till. Vad tror folk? Att en hoj skrotas efter 2 år? Vet en 640 som hade kört 8000mil och det enda som var bytt var cyliner och kolv. Kopplingen var inte ens bytt.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Mackan skrev:
2056100 hur är det med 525 exc då med service intervaller ?? hur ofta byter ni olja o filter ?
när det behövs :) beror ju lite på hur man kör.. jag bytar var 7:e timme ungefär.. då börjar oljan bli mörk. e ju inga stora summor det rör sej om så varför snåla?
 

Mackan

LÄNGTAR EFTER GOTLAND
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ultra 250X / Warrior -03
chukabowa skrev:
2056436 när det behövs :) beror ju lite på hur man kör.. jag bytar var 7:e timme ungefär.. då börjar oljan bli mörk. e ju inga stora summor det rör sej om så varför snåla?


ne snåla tänker jag inte göra men det är ju ingen idee o byta för ofta heller ,, jag undrade vad som är normalt
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
jinnedal skrev:
2054533 Kikar efter en ktm 640 eller 660 har en liten fråga...?när bör man haja till över miltalet?när kommer dem omfattande sevicarna som är dyra?hur långt kan en lc4 motor gå :confused:

tacksam för svar\ johan

Servicar gör man själv. LC4 som körs och servas som den ska går åtskilliga hundra timmar.

Det fina i kråksången för oss motardister är att i halvförsäkringen ingår något som kallas makinskada. Självrisk för det mesta 2000 kronor och täcker upp till 4 år / 4000 mil. Dom tänkte inte på motarder när dom skrev dom villkoren!

//jaG
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Zeb_Macahan skrev:
2056596 Servicar gör man själv. LC4 som körs och servas som den ska går åtskilliga hundra timmar.

Det fina i kråksången för oss motardister är att i halvförsäkringen ingår något som kallas makinskada. Självrisk för det mesta 2000 kronor och täcker upp till 4 år / 4000 mil. Dom tänkte inte på motarder när dom skrev dom villkoren!

//jaG

Då har du inte Bilsport&mc då, hittar inget sånt i de papprena jag har iaf.. men KTM är ju skottsäkra så det klarar man väl sig utan! :tungan
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Suomalainen skrev:
2056624 Då har du inte Bilsport&mc då, hittar inget sånt i de papprena jag har iaf.. men KTM är ju skottsäkra så det klarar man väl sig utan! :tungan

Har såklart folkskam eftersom jag är en såndär SMC-instruktör. Blir pinsamt billigt för mig att försäkra samtidigt som självriskerna är jättelåga.

I delkasko hos iallafall Länet (där har jag bilen) och Folksam (som hojen då) finns det.

Underbart om man gör ett generalras, lär väl snart hända. 120 timmar banåkning förra året tar ju sitt till... Kompet är inte vad det en gång varit...

//jaG
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
LC4:an håller länge, men slitage uppstår ju efterhand och vissa saker kan ge med sig fort, om man har otur. Kopplingslager och vevlager kan ha säckat ihop redan vid 1000 mil (och långt innan dess). Kopplingslameller räcker ungefär lika länge - kortare om man kör mycket med sladd eller kopplar upp på bakhjulet. Vevstaken kan börja sätta sig och kolv/kolvringar kan visa ålderstecken vid 2000 mil osv. Måndagsexemplar av vissa delar ger också oförutsedda fel i förtid. Trimmar man, kortas livslängden av betydligt.

Men miltalet ska inte vara ett hinder för inköp - man ska se efter så att slidelar bytts ut i tid och att priset anpassas efter allmänna skicket bara...
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top