KTm hastighetsmätare...

palonen

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
Honda nsr 98/Såld, GasGas sm/Såld, Ktm sm/såld, Ktm 125 exc -06
hej hej har nu bytt till motardjul och ska ställa om mätaren.

min fråga är hur jag gör detta, beskriv så utförligt som möjligt tack:tummenupp

för nu vägrar den visa hastigheten och undrar om det beror på att den är inställd på 21 eller om det är något annat fel?:va

tacksam för svar!

mvh/Loppan

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=163082

Har provat att göra som beskrivningen säger i länken, men det vill inte fungera! Ska man rycka ut kontakten med svarta sladden och låta den vara ur, eller ska man sätta tillbaka den direkt? När jag drar ur den och sätter tillbaka den, klickar fram till timmarna som hojen har gått och håller inne "mittenknappen" så kommer alla funktioner upp, men det står inte WS nånstans... vad gör jag för fel? :)

Edit: När jag har kontakten urdragen så vill inte displayen starta alls, har provat att hålla inne varje knapp för sig... men den är helt svart :va

//Robin

Last edited:

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=163082

Har provat att göra som beskrivningen säger i länken, men det vill inte fungera! Ska man rycka ut kontakten med svarta sladden och låta den vara ur, eller ska man sätta tillbaka den direkt? När jag drar ur den och sätter tillbaka den, klickar fram till timmarna som hojen har gått och håller inne "mittenknappen" så kommer alla funktioner upp, men det står inte WS nånstans... vad gör jag för fel? :)

Edit: När jag har kontakten urdragen så vill inte displayen starta alls, har provat att hålla inne varje knapp för sig... men den är helt svart :va

//Robin

Sladden ska vara ur,men du måste även ha batteri i mätaren,annars förblir den svart.

Robe

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Okej, kan ju vara det som är knas. Behöver ett nytt batteri antagligen? För jag har provat att hålla inne alla tre knappar (en åt gången då) men jag antar att det är den i "mitten" som ska hållas inne?

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
ktm 525 exc -06
Dra ur kontakten som går till hastighetsmätaren. pilla sedan fram till där hur många timmar den har gått. Håll inne den vänstra knappen på tripmastern tills det blinkar till och du kommer till en meny med alla andra saker finns som trip - clock - timantal - maxspeed mm. Du pilar förbi dem med den vänstra knappen på tripmastern till WS blinkar i högra hörnet. Nu trycker du på den högra översta knappen på tripmastern så får du upp siffror. Nu är det bara att hålla in antingen övre eller nedre knappen för att ändra siffrorna.

2205 för offroad 18/21"
1882 för motard 17"

mvh

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
de att den inte visarn någon hastighet alls kanske beror på att du inte har någon magnet på motardhjulen

palonen

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
jag får det inte att funka altså:S

jag drog ur den svarta sladden men jag kommer inte till ws...

jag klickar med ''O'' knappen men det finns inget ws...har även testat att när jag kommer till odo hålla inne ''O'' men då kommer jag bara til en grej där det står contl eller nått liknande.

sen finns det ju ingenstans att sätta magneten på skivan heller...eller jo de finns ett hål men det är ju för långt in så den läser ju inte av där:S

slänger snart av allt som har med mätarn att göra på hojen!

några tips? :suck:

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
jag får det inte att funka altså:S

jag drog ur den svarta sladden men jag kommer inte till ws...

jag klickar med ''O'' knappen men det finns inget ws...har även testat att när jag kommer till odo hålla inne ''O'' men då kommer jag bara til en grej där det står contl eller nått liknande.

sen finns det ju ingenstans att sätta magneten på skivan heller...eller jo de finns ett hål men det är ju för långt in så den läser ju inte av där:S

slänger snart av allt som har med mätarn att göra på hojen!

några tips? :suck:

vet hur det är. Ktm mätaren är rena skitmätaren, min vapor är rena drömmen :D

Tasse74

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Hoj
KTM SMR
kan ju lima dit en magnet i skivans flytring som jag antar går förbi där avkännaren sitter. har fått gjort så på min då jag har BRAKING skiva och Husaberg ok på min 525

Henken

Guest
Jag behövde inte pilla ut nån kontakt vad jag kommer ihåg? :va

Robe

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Någon som vet vad det är för batteri som ska sitta i "datorn"?? För i min satt det inget batteri alls, så jag har inget att jämföra med. Antar att det ska vara stort som en femkrona, men hur många volt osv? Vore sjysst om nån kunde läsa vad det står på sitt batteri :)

//Robin

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
i 660 heter batteriet 2430 och finns att köpa lite varstans för ett par tior.
Bytte mitt för några veckor sen :)
Vet inte om det är samma.....

Robe

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
om den är nyare än -03 så bör det vara samma, sitter väl likadan dator i den som på 525an? :)

//Robin

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
om den är nyare än -03 så bör det vara samma, sitter väl likadan dator i den som på 525an? :)

//Robin

Vet inte när RFS modellerna bytte till smalare men från -05 så hade de flesta LC4 den smalare varianten. Jag hade en -04 LC4 & det var nog sista året.

Jupp batteriet är 2430!

Robe

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Nu funkar min mätare som den ska! Biltema hade inte batteriet men däremot chlas ohlson hade det! kostade 30:-. Ett 3v batteri, 2430. Sen va det bara att rycka ut kontakten med två svarta sladdar ur datorn och klicka igång den med knapparna o bläddra fram till timantalet, och sen följa beskrivningen i denna tråd!

Kalas, tackar får hjälpen!! :tummenupp

palonen

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
Robe vilken av beskrivningarna funkade?

är 2 olika som jag ser det:)

fast jag kasnke bara är trött och dum!

Robe

Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Kan fortsätta där jag slutade beskriva i inlägget ovan.

Du klickar på "mittenknappen" tills du kommer till timmarna, då håller du inne mittenknappen ett par sek och då kommer det att synas massa små förkortningar runt om på displayen. Uppe i högra hörnet (har ja för mig att de va) fanns WS. Du klickar frammåt tills det börjar blinka, då trycker du på den övre knappen (har jag för mig). Då syns hjulets omkrets på displayen, och du kan stega upp/ner på längden av hjulets omkrets. Min var inställd på typ 2208 (21" fälgen). Prova så märker du :)

//Robin

ingern

Hojojoj
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
KTM EXC 525 motard/enduro
Jag har samma problem som Palonen. Jag kommer inte åt att ställa in WS på något vis, enda jag ser är WS 2205 när jag sättar igång mätaren. Har testat med sladden ikopplad och urkopplad men kommer fortfarande inte åt WS.

Såhär gör jag (testat med mätarn ikopplad och icke ikopplad):
- Sätter igång mätaren
- Ser 0km/h till vänster och timmar till höger
- Håller in O och kommer till menyn
- "WS" syns inte där hur jag än bläddrar

Vad gör jag fel? Mätaren är original, hojmodell KTM EXC 525 årsmodell 2007.

:huvet

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Dbs 21 vxl
Det funkar!!

Ställde om min nyss! :yoparty

Glöm inte att de måste vara ett batteri i mätaren, CR 2430 heter det.

Good luck!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...