KTM LC4 Renovering

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Såhär ser cylle kolv och topp ut. Några anledningar?
Kan ett rasat ramlager trycka upp rester som gett märken som ser ut som dornslag?
Spåret i cylinder känns bara vÄldigt lite men måste det nikasilbehandlas ändå måntro? Topppackningen va fin.
Tänkte klyva hela motorn nu och kolla igenom resten.
660smc 04- 1800mil
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Allt ser väl rätt normalt ut utom märkena i toppen och på kolven, ser närstan ut som nåt (en sten, metallbit?) studsat runt i cylindern.
Hur djupa är märkena på kolv och topp?
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
20120528_170308.jpg
Allt ser väl rätt normalt ut utom märkena i toppen och på kolven, ser närstan ut som nåt (en sten, metallbit?) studsat runt i cylindern.
Hur djupa är märkena på kolv och topp?

En mm ungefär. Övre kolvring har kärvat fast lite men den i mitten och skrapringen? Går att röra runt på men som du ser på bilden. Ska inte ringarnas öppningar sitta så långt ifrån varandra
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Svårt att gissa från enbart bilder. Men det där ser ut som om motorn har högfartsspikat rejält. Skadorna är typiskt lokaliserade runt squish-ytorna. Jag skulle kolla bränslebestyckning och tändinställning. För mycket förtändning, för mycket komp, för mager blandning eller för lågt oktantal är de vanligaste orsakerna till spikning.

Tryck-peakarna från detonationerna ger de körnslagslika märkena som ofta trycker ihop översta kolvringsspåret, så att den ringen fastnar, sen får du spåren i cylindern pga av detta. Dvs ringen kan inte glida djupare in i sitt spår när kolven expanderar av värmen.

Partiklarna och reporna på kolvkjolen är sannolikt sot- och metallpartiklar som hamrats loss av spikandet, sk sotrepor. Brukar se ut så.

Edit.
Här kan du läsa lite om spikning om du inte vet vad det är.

http://performancetrends.com/Definitions/Detonation.htm
 
Last edited:

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Okidoki. Vid 1500 mil såg det helt ut och inget har justerats eller ändrats på förknasaren avgas eller luftfilter. Nu funderar jag på hur jag får bort statorns svänghjul från veven. Det skall såklart användas ett specialverktyg till allt men har kommit rätt långt utan det än. Någon med tips? veven är gängad på "fel" håll såklart ocj dvänghjulet inte...20120528_175104.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du vet att den inte går för magert så får du gå vidare med att kolla tändningen. För mycket förtändning triggar spik. Bara att justera enligt servicemanualen.
Jag radade upp lite fler tänkbara orsaker i mitt förra inlägg.
Det ser ju ut som om du har originalkolv, så därmed torde ju iaf för högt komp vara uteslutet.

Jag har inte skruvat med dessa motorer, så jag kan inte hjälpa dig med de motortypsspecifika frågorna. Men du får säkert bra svar på dessa från andra här.
 
Last edited:

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Jag ska definitivt kolla det då kåpan till statorn varit av tidigare. Kan ju hända att den blivit tillbakasatt för för tidig tändning. Tror inte det är något annat. Nu är jag ute efter att hyra/låna specialverktyg som behövs för att dela motorn. Kommer inte längre nu :-(
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Du behöver en svänghjulsavdragare
38010125.jpg

Kostar 249 kr
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top