ktm640lc4

+++++

+++++
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ktm640
har ni med ledsnat på att alltid högerhanden domnar bort när ni kör mer en 20 km väldigt iditerande när man kör hårt på kurviga vägar! har ni några bra tips hur man kan bli av/minska vibbarna.nån som satt 15drev fram på sin 640? e det stooor skillnad?,kan man ligga på motorväg i 120 utan att motorn varvar allt för mycket?måst man kapa kedjan någon länk?tacksam för svar!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
+++++ skrev:
har ni med ledsnat på att alltid högerhanden domnar bort när ni kör mer en 20 km väldigt iditerande när man kör hårt på kurviga vägar! har ni några bra tips hur man kan bli av/minska vibbarna.nån som satt 15drev fram på sin 640? e det stooor skillnad?,kan man ligga på motorväg i 120 utan att motorn varvar allt för mycket?måst man kapa kedjan någon länk?tacksam för svar!

Nja själv har jag inte märkt av det,men det kanske går att sätta dit lite tjockare "skum" handtag så det äter upp lite vibbrationer prova också att hålla lite lösare i handtaget.

Har tyvärr inte provat men 15 drev så det kan jag inte svara på.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag körde med 15-drev nästan halva sommaren. Gjorde STOR skillnad på Duken, mkt rappare - perfekt för gocartbana, samt väldigt lätt att plocka upp på hjulet!

Men 120 är väl gränsen för vad som kändes "ok" att ligga i. 100-110 kändes lugnare...

Vet inte hur det är med SM:n, men Dukens kedja behövde då inte kapas.

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
+++++ skrev:

Duken vibrerar ju mycket mindre (vill jag minnas i alla fall) så det kanske sitter några slags gummiupphängningar på den som går att sätta på 640?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Skaffa styränds-tyngder och plugga i (ungefär som till Duke-II:an) - det gör en del skillnad. Men du håller säkert i handtaget för hårt - man ska kunna köra det tiodubbla utan problem ;)

Vad gäller mindre framdrev - leta reda på ett större bakdrev istället. Ju mindre framdrev, desto större effektförsluster och större slitage på kedja och drev (det blir en allt mindre perfekt cirkel av drevet och kedjans bana).

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
TomK skrev:
Skaffa styränds-tyngder och plugga i (ungefär som till Duke-II:an) - det gör en del skillnad. Men du håller säkert i handtaget för hårt - man ska kunna köra det tiodubbla utan problem ;)

Vad gäller mindre framdrev - leta reda på ett större bakdrev istället. Ju mindre framdrev, desto större effektförsluster och större slitage på kedja och drev (det blir en allt mindre perfekt cirkel av drevet och kedjans bana).

Custom-knuttarna brukar väll även fylla styret med bly. Jag tror det måste fungera bra men viktmässigt går det ju åt fel håll.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
faan..jag har problem med vänsterhanden när jag kör inne i stan och man får hålla inne kopplingen en massa. Då kan min hand domna bort lite. :va

Ngn som vet om 625/660 handtagen passar på Duken??? :va

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
men träna upp er..har kört kortege med en gsx1100 med förstärkt koppling som min kusin(tjej) inte ens fick in med 2 händer :rofl
sen har jag åkt från s-svall till piteå va där nåra dar åkte sen hem på en ktm 640..
ni e vek,,ni e vek säger jag :tungan

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Rasorblade skrev:
faan..jag har problem med vänsterhanden när jag kör inne i stan och man får hålla inne kopplingen en massa. Då kan min hand domna bort lite. :va

Ngn som vet om 625/660 handtagen passar på Duken??? :va
Handtagen....? Tyngderna är klumpar som man skruvar fast på ändarna av styret (på samma sätt som man drar fast barkbusters).

Ett annat tips är att flytta kopplinghandtaget/pumpen så långt åt höger som det bara går på styret. Det gör att du greppar med fingrarna längre ut på kopplingshandtaget och att du alltså behöver mindre kraft för att hålla det inne.

Samma tips gäller bromspumpen, testa å flytta den inåt och du får en grym 1-2-fingers broms. Längre hävarm you know.

.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Spider skrev:
Handtagen....? Tyngderna är klumpar som man skruvar fast på ändarna av styret (på samma sätt som man drar fast barkbusters).

Ett annat tips är att flytta kopplinghandtaget/pumpen så långt åt höger som det bara går på styret. Det gör att du greppar med fingrarna längre ut på kopplingshandtaget och att du alltså behöver mindre kraft för att hålla det inne.

Samma tips gäller bromspumpen, testa å flytta den inåt och du får en grym 1-2-fingers broms. Längre hävarm you know.

.

Passa också på att kolla över vinklen på hantagena,ligger dom för vågrätt så får man lätt ont,lätt nedåt pekande så får man en bättre vinkel för händerna.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum