Tjena alla, ny här på forumet. Från Göteborg. Kör en FZS600 -03, och håller på att ta kortet.
Jag har haft 2 uppkörningar nu, en i Halmstad och en i Borås igår. När jag körde upp i Halmstad blev allt stressat och jag kuggade på högfarten. Det var förståeligt.
Men, när jag körde upp i Borås gick allting jättebra. Satte lågfart, högfart och bromsning perfekt. Sen ut i trafiken. Tyckte jag hanterade allting perfekt, sprang till och med ut folk på gatan i korsningar och jag lyckades lösa det bra. God uppsyn, säkerhet, osv.
Så kommer vi fram till förarprovscentralen och jag känner mig galant. Då får jag höra "Jag måste tyvärr underkänna dig". Va!?
Tydligen så ligger jag lite för långt till vänster i mitt körfält när jag kör rakt fram. Det kom folk och körde om, och då flyttade jag till höger för att underlätta. Och i korsningar håller jag till höger om jag ska höger, vänster om jag ska vänster, osv.
Detta var tydligen tillräckligt för att underkänna hela uppkörningen.
Han sa "Hade du haft placeringen mer i mitten hade du klarat uppkörningen väldigt starkt, för du kör bra med bra uppsyn, osv."
Jag tyckte det räckte med att ge ett tips "Håll dig mer i mitten när du kör rakt fram." och ge mig lappen istället för att underkänna mig för allting så jag får vänta ett halvår, lägga ut x par tusen, fixa tid för mig och handledare/sätt att köra dit hojen på, osv... Onödigt tyckte jag, när han såg att jag kan köra och anpassa mig bra.
Det är ingen helhetsbedömning som de säger, utan utslag på minsta grej! Någon som varit med om liknande kuggningar?
Jag har haft 2 uppkörningar nu, en i Halmstad och en i Borås igår. När jag körde upp i Halmstad blev allt stressat och jag kuggade på högfarten. Det var förståeligt.
Men, när jag körde upp i Borås gick allting jättebra. Satte lågfart, högfart och bromsning perfekt. Sen ut i trafiken. Tyckte jag hanterade allting perfekt, sprang till och med ut folk på gatan i korsningar och jag lyckades lösa det bra. God uppsyn, säkerhet, osv.
Så kommer vi fram till förarprovscentralen och jag känner mig galant. Då får jag höra "Jag måste tyvärr underkänna dig". Va!?
Tydligen så ligger jag lite för långt till vänster i mitt körfält när jag kör rakt fram. Det kom folk och körde om, och då flyttade jag till höger för att underlätta. Och i korsningar håller jag till höger om jag ska höger, vänster om jag ska vänster, osv.
Detta var tydligen tillräckligt för att underkänna hela uppkörningen.
Han sa "Hade du haft placeringen mer i mitten hade du klarat uppkörningen väldigt starkt, för du kör bra med bra uppsyn, osv."
Jag tyckte det räckte med att ge ett tips "Håll dig mer i mitten när du kör rakt fram." och ge mig lappen istället för att underkänna mig för allting så jag får vänta ett halvår, lägga ut x par tusen, fixa tid för mig och handledare/sätt att köra dit hojen på, osv... Onödigt tyckte jag, när han såg att jag kan köra och anpassa mig bra.
Det är ingen helhetsbedömning som de säger, utan utslag på minsta grej! Någon som varit med om liknande kuggningar?