Kulled/kullänk

paltskallen

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
KTM 400 exc -04
Hej!
Jag funderar på att göra en löstagbar länkled för att kunna kroka på/av länken till krängningshämmaren på skotern snabbt och enkelt.
Detta för att kunna ställa om enkelt för led eller lössnökörning.

Nu sitter det 2 kulleder med en stång mellan som tyvärr måste skruvas lös för att koppla bort krängningshämmarens funktion.
Det jag är på jakt efter är kulleder med snabbkoppling som man kan koppla lös förhand utan verktyg.
Typen jag letar efter är liknande fast med någon sorts snabbfäste, borde finnas någon typ av fjäderbelastat lås.
http://www.mecmove.se/kulleder/1-vinkellankar.pdf

Se bilden komplett vinkellänkstång, så ser det ut idag, jag vill kunna kroka lös armen utan verktyg.

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Har inte artic cat något snabb-fäste liknande det du söker.. googla det vetja.

paltskallen

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
KTM 400 exc -04
Detta är till en skidoo. Har givetvis provat googla, hittade någon i USA som hade gjort något liknande. Men frågan är, var hittar man kulleder med någon sorts snabbkoppling?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Scrollar du ner på Mecmoves pdf så finns det en "form B" med sprängring. En sådan funkar.
Den går att demontera genom att ta i och rycka ut länkhuvudet bara, tänk gasdämpare typ.
Det är dock inte så säkert eftersom en sådan inte håller för dragande krafter.
Vore kanske inte optimalt om du är ute o kör och råkar få lös länken till krängsningshämmaren.

Går det inte att använda en vanlig kulled i ändarna och som sitter i en axel som låses med en hårnålssprint?
Du får bygga om lite men det vore enkelt annars, och säkert framförallt.

paltskallen

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Hoj
KTM 400 exc -04
Jo, det är typ något liknande, fast med en större låsgrej, typ hylsa man skjuter över eller liknande. Den sitter öppen för snö å grejs så man ska kunna ta lös den när man är å kör utan verktyg att pillra med.
SkiDoo sålde visst en såg jag, men 1000 kr är lite saftigt + att det kan vara kul att bygga ihop en.
Här är den http://www.motorbolagetumea.se/pub_docs/files/2013/linq_system_2013.pdf

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping