Kungen var bög

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vet inte hur många av er som känner till Haijbyaffären. Jag blev smått chockad när jag fick kännedom om den för ett antal år sedan. Den som tror att kungafamiljen/hovet är att lita på i vått och torrt har skäl att tänka om.

En man vid namn Kurt Haijby hade en fru som i en ansökan begärde skilsmässa från sin make på grund av makens homosexuella förbindelse med en annan man, nämligen kungen Gustaf V. Alltså den nuvarande kungens gammelfarfar; den i svartvita filmer tennisspelande (nåja) kungen med vaxade mustascher, så borde alla veta vem det är. Hovet blev omedelbart informerat och kunde till slut förmå fru Haijby att ändra motiveringen till hennes skilsmässoansökan mot en ersättning av 15000 kronor. Haijby själv skickades till Amerika och fick från hovförvaltningen 1500 kronor till resan. När Kurt Haijby inte klarade av att livnära sig i USA kom han tillbaka till Sverige. Hovet hjälpte honom, med ekonomiska medel att bedriva en pensionatsrörelse. År 1938 bestämde man sig dock att ta in honom på sinnessjukhus och sinnesundersöka honom. Läkaren som undersökte honom kunde inte finna några fel och förklarade honom frisk. Under december 1938 skickades Haijby mot sin vilja till Nazityskland, ett land där homosexuella spärrades in i koncentrationsläger. Under sin Tysklandvistelse satte sig Haijby i Gestapos förvar under en kortare tid.

Två år efter fick Haijby nådigt tillstånd att återvända till fosterlandet och efter en tid skickades han tillbaka till sinnessjukhuset. Detta gjordes med tanke på att Haijby ämnade skildra sina upplevelser i en bok. På detta sätt kunde hovets representanter upplysa allmänheten om att de publicerade uppgifterna härrörde från en person som var intagen på sinnessjukhus. Ansvariga för Haijbys "frivilliga inskrivning" var männen i högsta ledningen för Stockholms ordningsmakt, huvudstadens överståthållare och kriminalpolischef. Under mitten av 1940-talet fick Haijby åter tillbaka sin frihet när det blev klart att det inte skulle komma ut i marknaden någon bok som skildrade hans upplevelser (det sägs att hovet köpte alla exemplar innan de skulle skickas ut till handeln). År 1947 började hovet utbetala 500 kronor varje månad till Kurt Haijby som "understöd". Beloppet utbetalades punktligt varje månad av ingen mindre än chefen för Stockholms kriminalpolis, som aldrig någonsin framhöll för Haijby att denne gjorde sig skyldig till utpressning. I oktober 1947 omvandlades månadssumman till ett engångsbelopp på 15000 kronor.

Efter en tid begärde Haijby en utredning om sitt fall. Han ville ha upprättelse för de rättsövergrepp, som han ansåg med all rätt hade begåtts mot honom. Denna strävan till upprättelse resulterade i motsatt effekt och i juni 1952 häktades Haijby för grov utpressning och rådhusrätten dömde honom till det strängaste straff som någonsin utdömts i landet för utpressning: åtta års straffarbete. Hovrätten nedsatte straffet till sex års straffarbete. Om han hade hållit tyst och stilla funnit sig i den oacceptabla behandling han utsatts för skulle han till döddagar ha förblivit en fri man. Moberg besökte Haijby några gånger i fängelset. Han mötte en helt nerbruten människa i djup förtvivlan. Efter frigivningen levde Haijby ett liv i största avskildhet. Hustrun som han återförenats med under mitten av 1940-talet avled år 1965. I augusti samma år tog han själv sitt liv.

En bedrövligt sorglig historia och hårresande exempel på övergrepp/justitiemord. Det vore intressant att veta hur långt det nuvarande kungahuset/regeringen skulle gå för att mörka en skandal av grymma mått som uppdagats i kungafamiljen och som riskerade att hamna i offentligheten.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om det ens fanns en gnutta sanning i det hela som kunde styrkas så borde vi alla ha varit väl införstådda med denna "skandal" tidigare. Som offentlig person får man räkna med smutskastning och smeknamn.
Humbug och åter humbug, ägna dig åt dina militära teorier istället, de kan man åtminstone ha lite skoj åt.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om det ens fanns en gnutta sanning i det hela som kunde styrkas så borde vi alla ha varit väl införstådda med denna "skandal" tidigare. Som offentlig person får man räkna med smutskastning och smeknamn.
Humbug och åter humbug, ägna dig åt dina militära teorier istället, de kan man åtminstone ha lite skoj åt.
Humbug? Vet inte alla mäniskor att V-gurra var bög?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Humbug? Vet inte alla mäniskor att V-gurra var bög?

Huruvida han var bög eller ej VET jag ej, jag snackade om den sk Haijby-affären. Men egentligen, vem fan bryr sig? Att han avlade fula ungar är ju ingen nyhet direkt, att han var överflödig inte heller något nytt.
 

Dominator-Rocks

Guest
Kungen var bög :va ingen aning

Men våran nuvarande kung därimot :lol
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Att V-gurra var gay var ingen nyhet. Man har även hört andra historier att han blivit avsugen på älgpasset, samt att han körde av i "Kungens kurva" pga någon smekte honom. Men om det ligger någon sanning i detta?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Om det ens fanns en gnutta sanning i det hela som kunde styrkas så borde vi alla ha varit väl införstådda med denna "skandal" tidigare. Som offentlig person får man räkna med smutskastning och smeknamn.
Humbug och åter humbug, ägna dig åt dina militära teorier istället, de kan man åtminstone ha lite skoj åt.

Haijbyaffären är ju skitkänd, fråga vem som helst från dina farföräldrars generation.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Haijbyaffären är ju skitkänd, fråga vem som helst från dina farföräldrars generation.

Jodå, men läs vad jag skrev; Borde VI ALLA har varit VÄL INFÖRSTÅDDA.... Är du med :confused: Alltså, folk vet knappt ett skit om detta var det jag ville få fram. Hade det varit någon sanning i det hela så hade en så stor skandal varot MYCKET känd.
Men återigen, VEM FAN BRYR SIG!?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jodå, men läs vad jag skrev; Borde VI ALLA har varit VÄL INFÖRSTÅDDA.... Är du med :confused: Alltså, folk vet knappt ett skit om detta var det jag ville få fram. Hade det varit någon sanning i det hela så hade en så stor skandal varot MYCKET känd.
Men återigen, VEM FAN BRYR SIG!?

Öhh, jag visste om det, troligtvis fick jag lära mig det i skolan för någon vidare hobby-historie-forskare är jag inte.
Jag höjde inte ens ett ögonbryn åt historien då, och ännu mindre nu.

Hela antikens grekland var gay, inget konstigt med det heller.....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top