Kupelampan tänds inte när jag öppnar bildörren (Audi A3)

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Ja som rubriken lyder.

Jag har en 3 dörrars Audi A3 från 2004. (alltså andra generationen P8)

När man öppnar förardörren eller passagerar dörren så tänds inte lampan i kupen och info displayen verkar inte registrera att någon av dörrarna är öppna. Bara bagageluckan.

Jag smörjde upp bägge låsen i går och dess brytare men inget verkar hjälpa.

Slår man igen förardörren riktigt j%#+a hårt så verkar kupelampan tändas när man öppnar dörren för att sedan återgå till att vara död.

Kan det bara var brytaren som är trasig i förardörren som gör att hela systemet blir knas? Eller kan det vara något centralt fel eftersom bilen inte heller registrerar att passagerardörren är öppen.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Skulle också säga byt låskista.

Är tydligen ett vanligt fel på VAG bilar. Jag har haft samma problem på båda mina framdörrar men har bytt förarsidan. Tröttnade på att bilen låste sig av sig självt därför att den inte kände av att jag hoppat in.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Byte av låskista i dörren låter det som.

Jaha som jag trodde. Bara hoppas med att det räcker med att få förardörren bytt. Man blir ju lite fundersam när hela systemet med dörröppnings signaler är utslaget.

Tack för länken. Jag hade sätt den där tidigare, men att du länkar till en besvarar bara mina antaganden. Jag har insätt att det där är inget jag gör på en blött parkering en blåsig vinterdag.

Skulle också säga byt låskista.

Är tydligen ett vanligt fel på VAG bilar. Jag har haft samma problem på båda mina framdörrar men har bytt förarsidan. Tröttnade på att bilen låste sig av sig självt därför att den inte kände av att jag hoppat in.

Det kan förklara varför larmet har gått i gång när man förösker starta bilen den senaste tiden. Jag trodde jag kom åt någon knapp på nyckeln men då är det väl för låssystemet har blivit galet.

Tillägg: Jag köpte bilen för ca 6 månader sen. Min första "nyare/dyra" bil. Jag har tidigare bara ägt bilar som minst varit 15 år gamla och kostat en bråkdel av vad den här gjorde. Jag inhandlade denna för att slippa mecka så mycket.

Det här felet jag tog upp i tråden och ett annat mindre elfel. Båda måste jag lämna in bilen för.

Skitiga (?) magnetringar på bakhjulen jag fick göra rent för att de gav konstiga signaler till datan som därför slog ut ESP/ABS systemet. Jag var tvungen att lämna in bilen för felkodsavläsning.

Och en gnisslande kupefläckt som jag ska byta i vår.

Det är roligt med nyare bilar. Om ni ursäktar, nu ska jag ringa verkstan.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tillägg: Jag köpte bilen för ca 6 månader sen. Min första "nyare/dyra" bil. Jag har tidigare bara ägt bilar som minst varit 15 år gamla och kostat en bråkdel av vad den här gjorde. Jag inhandlade denna för att slippa mecka så mycket.

Köpt på firma? Då går det att reklamera skiten upp till minst 6 månader efter enligt praxis. Bevisbördan ligger hos dom.

Köpt hos privatperson får man själv bevisa skuld = omöjligt.

Edit: Med "Reklamera" menar jag såklart att dom får fixa skiten ELLER ta till baka bilen

Last edited:

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Köpt på firma? Då går det att reklamera skiten upp till minst 6 månader efter enligt praxis. Bevisbördan ligger hos dom.

Köpt hos privatperson får man själv bevisa skuld = omöjligt.

Edit: Med "Reklamera" menar jag såklart att dom får fixa skiten ELLER ta till baka bilen

Nej jag köpte den privat. Jag var hos några bilhandlare men gillar inte riktigt den typen av människa. Jag får samma vibbar som jag får av mäklare :zpy

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jaha som jag trodde. Bara hoppas med att det räcker med att få förardörren bytt. Man blir ju lite fundersam när hela systemet med dörröppnings signaler är utslaget.

Tack för länken. Jag hade sätt den där tidigare, men att du länkar till en besvarar bara mina antaganden. Jag har insätt att det där är inget jag gör på en blött parkering en blåsig vinterdag.

Det kan förklara varför larmet har gått i gång när man förösker starta bilen den senaste tiden. Jag trodde jag kom åt någon knapp på nyckeln men då är det väl för låssystemet har blivit galet.

Det här felet jag tog upp i tråden och ett annat mindre elfel. Båda måste jag lämna in bilen för.

Skitiga (?) magnetringar på bakhjulen jag fick göra rent för att de gav konstiga signaler till datan som därför slog ut ESP/ABS systemet. Jag var tvungen att lämna in bilen för felkodsavläsning.

Och en gnisslande kupefläckt som jag ska byta i vår.

Det är roligt med nyare bilar. Om ni ursäktar, nu ska jag ringa verkstan.

Ja min har flippat ur lite som den vill ibland.

Normalt sett så kopplar larmet av när man antingen öppnar dörren, eller sätter i nyckeln.
Men på vintern har min bil haft en tendens att få alla möjliga fel. Det värsta var när jag låste upp bilen med dosan, hoppade in, startade och sedan hoppade ut för att skrapa rutorna. DÅ fick den för sig att att jag råkat låsa upp och låste sig själv igen, med nyckeln i och motorn igång.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!