Kvastuppropet

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nu när vägarna börjar torka upp i Skåne så är det bara det jämrans gruset som stoppar.

Trafikverket (eller vad det heter numera) börjar ju inte sopa förrän i april/maj.

Vad känns om att ta en kvast med ut på ryggen nästa gång och sopa ngn kurva på favorittundan?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu när vägarna börjar torka upp i Skåne så är det bara det jämrans gruset som stoppar.

Trafikverket (eller vad det heter numera) börjar ju inte sopa förrän i april/maj.

Vad känns om att ta en kvast med ut på ryggen nästa gång och sopa ngn kurva på favorittundan?

Jag är på.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag var ute och körde i början av januari och tyckte inte det var särskilt jobbigt med grus, men vi får nog vara bereda på mer kyl och kanske snö, så lite tidigt att sticka ut med kvasten än? :gnissla

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Mötte en som passade på att rasta sin hoj när vindbyarna lagt sig i eftermiddags. Men det är nog lite väl optimistiskt att sopa vägarna redan. Vintern har bara tagit en liten paus. Snön faller redan till helgen hörde jag på nyheterna.

Smagatusk

Guest
Grannen kör lastbil i kommunens tjänst och enligt honom sopar de vägarna när temperaturen har stigit under en veckas tid till ungefär 10 grader, dock tidigast efter 1 mars.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Grannen kör lastbil i kommunens tjänst och enligt honom sopar de vägarna när temperaturen har stigit under en veckas tid till ungefär 10 grader, dock tidigast efter 1 mars.

Det är ju just därför vi måste ut med kvastarna nu... 10 grader är ju i sommar ju.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är ju just därför vi måste ut med kvastarna nu... 10 grader är ju i sommar ju.
Vänta nu lite - Du menar inte -10? Grader alltså? Utan +10? Som i "vårtemperatur"...?

Vad är väl en bal på slottet...? Suck.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vänta nu lite - Du menar inte -10? Grader alltså? Utan +10? Som i "vårtemperatur"...?

Vad är väl en bal på slottet...? Suck.

Det lutar lite åt hojen till jobb i morgon, hojväder är om man kan vara säker på att slippa svarthalka.
har drattat i backen ett par gånger för mycket för att tycka det är värt det.

Men kylan är inga problem det är isen, har legat bakom saltbilen många gånger.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det lutar lite åt hojen till jobb i morgon, hojväder är om man kan vara säker på att slippa svarthalka.
har drattat i backen ett par gånger för mycket för att tycka det är värt det.

Men kylan är inga problem det är isen, har legat bakom saltbilen många gånger.

Det har väl varit ca 4- 6 plusgrader som högst vilket är en avsevärd skillnad mot bara för ett par dagar sedan. Idag var vägarna ovanligt rena med tanke på hur mycket salt och skit de spytt ut. Det föregågna regnet tog nog bort mycket. Sedan har det milda vädret i kombination av hård vind samt solen torkat upp dem. Det var ingen tillfällighet att jag mötte mc-föraren tidigare under eftermiddagen. Håller sig temperaturen över nollan kan du säkert köra hojen i morgon utan större bekymmer. Ta det försiktigt bara.

En fråga bara hur löser du problemet med sikten om du ligger bakom en saltbil? Hamnar man bakom en sådan med slut på spolarevätska gör vindrutetorkarna ingen större nytta. Att gnugga med händerna lär ju knappast göra sikten mycket bättre så att säga på ett saltstänkt visir.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det har väl varit ca 4- 6 plusgrader som högst vilket är en avsevärd skillnad mot bara för ett par dagar sedan. Idag var vägarna ovanligt rena med tanke på hur mycket salt och skit de spytt ut. Det föregågna regnet tog nog bort mycket. Sedan har det milda vädret i kombination av hård vind samt solen torkat upp dem. Det var ingen tillfällighet att jag mötte mc-föraren tidigare under eftermiddagen. Håller sig temperaturen över nollan kan du säkert köra hojen i morgon utan större bekymmer. Ta det försiktigt bara.

En fråga bara hur löser du problemet med sikten om du ligger bakom en saltbil? Hamnar man bakom en sådan med slut på spolarevätska gör vindrutetorkarna ingen större nytta. Att gnugga med händerna lär ju knappast göra sikten mycket bättre så att säga på ett saltstänkt visir.

pinlock och handsken.

det är inte svårare än så, insidan på mina vittervantar är av moccatyp.

denna vinter är faktiskt den första på nästan 10 år som jag inte kör hoj pga att mina knän valt att säga upp sig.

kan kanske bero på just dom tidigare 9 åren.

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
pinlock och handsken.

det är inte svårare än så, insidan på mina vittervantar är av moccatyp.

denna vinter är faktiskt den första på nästan 10 år som jag inte kör hoj pga att mina knän valt att säga upp sig.

kan kanske bero på just dom tidigare 9 åren.
Du menar givetvis att du kommit till åren. Skönt att du själv insett det så slipper vi hojta det i tratten farbror. :hördu:hördu

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu är det snorhalt om någon skulle få för sig att ge sig ut att köra. Vintern är tillbaka precis som utlovat av vädergurus. Kommer säkert att hålla på så här ett tag till.

VBK, kan mc-åkningen vintertid vara orsaken till knävärken? Visst att man får värk i leder och muskler på grund av kyla om man har skador sedan tidigare. Men du har väl varit ordentligt påpälsad när du kört vintertid får man anta?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Annars är det "bara" att fixa ett distansjobb från Spanien.
Kanske ngn av spammailen man får med "Tjäna tusentals kronor i veckan från hemmet" kunde vara ngt? :crash

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu är det snorhalt om någon skulle få för sig att ge sig ut att köra. Vintern är tillbaka precis som utlovat av vädergurus. Kommer säkert att hålla på så här ett tag till.

VBK, kan mc-åkningen vintertid vara orsaken till knävärken? Visst att man får värk i leder och muskler på grund av kyla om man har skador sedan tidigare. Men du har väl varit ordentligt påpälsad när du kört vintertid får man anta?
Tror jag inte, dock får man brännskador på smalbenen.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Ingen aning rent fysiologiskt, men jag skyller på det eftersom det omöjligt kan vara åldersrelaterat

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping