Kvinnor i roadracing

Status
Ej öppen för fler svar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Är det för lite kvinnor i svensk roadracing?

Vad skulle hända om vi fick se ett ökat intresse för roadracing bland unga kvinnor och fler eller till och med många fler tjejer i depåerna och på banorna?

Själv tror jag att det skulle få många, oförutsedda och flera oönskade effekter. En het potatis såklart som det mesta där jämställdhet mellan könen blandas ihop med manlig respektive kvinnlig "integritet". Jag inbillar mig att en av dragningskrafterna i roadracing är att män får vara i fred från kvinnor och de förväntningar och krav som umgänge mellan könen ställer? Eller skulle det framför allt bli trevligare och roligare om varannan förare var en kvinna? Skulle det bidra till att cementera eller lösa upp våra könsroller?

En annan närliggande fråga: Skulle det bli bättre, roligare och mer spännande med kvinnliga förare i MotoGP? Skulle hypotetiskt konkurrenskraftiga kvinnliga förare åtnjuta samma respekt som Rossi, Hayden och Capirossi eller skulle män bli "förvirrade" och fientliga mot kvinnor som utmanar och lyckas utmanövrera män på deras egen arena?

Intressanta frågor, tycker jag, som inte så lätt besvaras med ett ja eller nej.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
För männen skulle det troligen bli för mycket att tänka på under en racehelg. Låt oss vara män o fokusera på våra manliga sporter och låt adrenalitet flöda, inget annat. ;) (skämt)

Skulle jag se en tjej som köra lika snabbt som Rossi, då skulle hela min teori om världen och universum fallera totalt :D

//EDIT: ser till att ni förstår att jag skojar
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Swedie skrev:
2423715 För männen skulle det troligen bli för mycket att tänka på under en racehelg. Låt oss vara män o fokusera på våra manliga sporter och låt adrenalitet flöda, inget annat.

Skulle jag se en tjej som köra lika snabbt som Rossi, då skulle hela min teori om världen och universum fallera totalt :D
Är du så osäker i din egen manlighet? Låter jobbigt. :)
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Vad krävs egentligen för att bli bannad?

Kan vi inte helt j-a enkelt låta alla som gillar hojåkat få utöva sin sport?

Lägg ner!
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Nyteknik skrev:
2423674 Är det för lite kvinnor i svensk roadracing?

Vad skulle hända om vi fick se ett ökat intresse för roadracing bland unga kvinnor och fler eller till och med många fler tjejer i depåerna och på banorna?

Själv tror jag att det skulle få många, oförutsedda och flera oönskade effekter. En het potatis såklart som det mesta där jämställdhet mellan könen blandas ihop med manlig respektive kvinnlig "integritet". Jag inbillar mig att en av dragningskrafterna i roadracing är att män får vara i fred från kvinnor och de förväntningar och krav som umgänge mellan könen ställer? Eller skulle det framför allt bli trevligare och roligare om varannan förare var en kvinna? Skulle det bidra till att cementera eller lösa upp våra könsroller?

En annan närliggande fråga: Skulle det bli bättre, roligare och mer spännande med kvinnliga förare i MotoGP? Skulle hypotetiskt konkurrenskraftiga kvinnliga förare åtnjuta samma respekt som Rossi, Hayden och Capirossi eller skulle män bli "förvirrade" och fientliga mot kvinnor som utmanar och lyckas utmanövrera män på deras egen arena?

Intressanta frågor, tycker jag, som inte så lätt besvaras med ett ja eller nej.


Kvinnor skall vara söta, ha klänning och lukta gott!
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Arthur Dent skrev:
2423731 Vad krävs egentligen för att bli bannad?

Kan vi inte helt j-a enkelt låta alla som gillar hojåkat få utöva sin sport?

Lägg ner!
Vad har det med saken att göra?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Gustav O skrev:
2423719 Är du så osäker i din egen manlighet? Låter jobbigt. :)
Det där är något som ofta upprepas när någon uttrycker åsikter som lite förenklat innebär åtskilnad mellan könen: att man är osäker i sin mansroll. Att vara riktigt manlig skulle alltså innebära att vara lika intresserad av att umgås med kvinnor som med män? Eftersom nästan inga män har kvinnliga vänner skulle det betyda att knappast några män är riktigt manliga.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2423745 Det där är något som ofta upprepas när någon uttrycker åsikter som lite förenklat innebär åtskilnad mellan könen: att man är osäker i sin mansroll. Att vara riktigt manlig skulle alltså innebära att vara lika intresserad av att umgås med kvinnor som med män? Eftersom nästan inga män har kvinnliga vänner skulle det betyda att knappast några män är riktigt manliga.
Det var mest en reflektion av att hans värld skulle raseras om en kvinna kunde köra hoj som Rossi, ergo: det är bara män som kan köra hoj riktigt styggefort och kommer någon och bevisar motsatsen raseras ens självbild. Jag antar att Swedie ser på sig själv som en man.
Ditt övriga resonemang är lite för mycket metadiskussion för att jag ska vara intresserad just nu.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Arthur Dent skrev:
2423731 Vad krävs egentligen för att bli bannad?

Att utrycka sig konstigt och be folk lägga ner! !


Själv så ser jag gärna fler tjejer som kör RR.
Spelar ingen roll vad det är för kön på piloten!
Bara man trivs med sin sport och är ett föredömme för den!

Har själv fått en dotter för en månad sedan och hon kommer få en lätt (kraftig) uppmaning om sina intressen åt ett visst håll! :D
Hur det nu slutar är ju en annan sak...
Om 15 år står man väl där och mockar hästskit! :mad:

Arthur Dent skrev:
2423761 Hela diskusionen passar bättre på Fi:s riksstämma.

Varför då?
 
Last edited:

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Kamikaze kid skrev:
2423773 Att utrycka sig konstigt och be folk lägga ner! !


Själv så ser jag gärna fler tjejer som kör RR.
Spelar ingen roll vad det är för kön på piloten!
Bara man trivs med sin sport och är ett föredömme för den!

Har själv fått en dotter för en månad sedan och hon kommer få en lätt (kraftig) uppmaning om sina intressen åt ett visst håll! :D
Hur det nu slutar är ju en annan sak...
Om 15 år står man väl där och mockar hästskit! :mad:



Varför då?

Jag har själv 2 tjejer med i RR-Fabriken. Ullis startade sin karriär där.
Jag är för utvecklingen.

Varför dra en sån här kraftigt meningslös debatt på ett racingforum?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Arthur Dent skrev:
2423785 Varför dra en sån här kraftigt meningslös debatt på ett racingforum?
Därför att det är fritt att diskutera vad man vill så länge man håller sig till forumreglerna, vilket jag tycker att Nyteknik gör. Ämnet som sådant kan man tycka vad man vill om.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Arthur Dent skrev:
2423785 Jag har själv 2 tjejer med i RR-Fabriken. Ullis startade sin karriär där.
Jag är för utvecklingen.

Varför dra en sån här kraftigt meningslös debatt på ett racingforum?

Nån är för nån är emot!
Varför går inte det att diskutera?

Kan väl tycka att om man ser tjejer i RR som ett slags störande moment så bör man nog gå i kloster!
Värst kanske är för dom som inte klarar att bli frånåkta av en tjej!

Själv så hade jag en hård baltalj med Åsa o SP250 på en lånad hoj...
Jävlar va kul det var även fast hon slog mig!

Jag är också för utvecklingen mot fler tjejer i RR!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Gustav O skrev:
2423762 Det var mest en reflektion av att hans värld skulle raseras om en kvinna kunde köra hoj som Rossi, ergo: det är bara män som kan köra hoj riktigt styggefort och kommer någon och bevisar motsatsen raseras ens självbild. Jag antar att Swedie ser på sig själv som en man.
Ditt övriga resonemang är lite för mycket metadiskussion för att jag ska vara intresserad just nu.
Det är lätt att säga att det inte gör något (eller att det till och med är bra) om kvinnor gör sig gällande på manligt dominerade arenor.

Hur ser det ut med efterfrågan på kvinnliga rockband?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2423810 Det är lätt att säga att det inte gör något (eller att det till och med är bra) om kvinnor gör sig gällande på manligt dominerade arenor.

Hur är det med kvinnliga rockband och deras erkännande?
Du ställer många frågor men kommer inte med så många svar....
Roadracing som sådanär ju faktiskt en sport där kvinnor inte har ett underläge pga fysiken vilket gör det till en spännande sport om man nu ska jämföra manligt och kvinnligt. Är man en kille som har problem med att det blir fler tjejer i depåerna och på banorna så är det trist för den personen. Jag kan inte se några nackdelar med fler tjejer i roadracing och att det skulle vara för att slippa tjejer och ha en manlig gemenskap är för min del en konstruktion. Det är så trevligt i depåerna för de flesta är lika stora motorcykelnördar som en själv vilket ger en gemytlighet och samhörighet oavsett kön, för min del.
Rockbanden orkar jag inte gå in på.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nyteknik skrev:
2423674Jag inbillar mig att en av dragningskrafterna i roadracing är att män får vara i fred från kvinnor och de förväntningar och krav som umgänge mellan könen ställer?
Vad får du det ifrån? Vill man bara umgås med män kan man väl pyssla med en lagsport som fotboll eller liknande, eller varför inte gå med i en biljardklubb som enbart tar in män.
Som du beskriver ovan tror jag inte att någon resonerar.
Och självklart finns det inte flera riktigt snabba tjejer pga föräldrars könsroller. Det i kombination med att tävlingsinstinkten/kicksökandet är större hos killar.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Vad anser den ostöverbakade då? Är han för eller emot kvinnor i RR?

Själv tycker jag inte det finns anledning att separera män och kvinnor i sporter där det inte betingas av strikt fysiska skäl. Klart tjejer skall tävla med män om de är tillräckligt konkurrenskraftiga för att kvala in.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är för lite gridgirls i svensk roadracing.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ankan skrev:
2423832 Vad anser den ostöverbakade då? Är han för eller emot kvinnor i RR?

Själv tycker jag inte det finns anledning att separera män och kvinnor i sporter där det inte betingas av strikt fysiska skäl. Klart tjejer skall tävla med män om de är tillräckligt konkurrenskraftiga för att kvala in.
Jag har ingen bestämd uppfattning. Men jag tycker frågan är intressant för att den är så besvärlig. Om man tillåter sig själv att fundera över sina bevekelsegrunder tror jag (till skillnad från Victor) att man märker att ganska få beslut fattas på rationella och helt begripliga grunder - t.ex. varför man ägnar sig åt roadracing och varför man inte har några kvinnliga vänner. Visst är jag precis som alla vettiga män av åsikten att varken kvinnor eller män ska utsättas för negativ särbehandling på grund av sitt kön. Men det hindrar ju inte jag ställer frågan om för- och nackdelar med att de kör roadracing tillsammans.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top