Hej!
Är lite förvirrad vad gäller effekten som står i registreringsbeviset och vad som stämmer med verkligheten när det gäller försäkringar och sånt?
Det är så att hojen jag ev. ska köpa är regbesiktigad med 37kW effekt men nu sitter det ingen strypning på den. Tror det stod något i stil med begränsning i insugsrör eller nått sånt. Så nu är den tillbaka på 74kW eller något liknande. Försäkringsbolagen som jag talat med säger att de tar betalt för ursprunglig effekt.
Om jag då har kort för tung MC, betalar försäkring med full effekt i papprena, men det står 37kW i registreringsbeviset. Kan jag då hamna i klister i någon situation eller är det bara tuta och köra.
Kollade med bilprovningen och de skulle ha 600kr för att typa om den så det var inte så farligt i och för sig.
Vad är det som gäller egentligen?
// JJL
Är lite förvirrad vad gäller effekten som står i registreringsbeviset och vad som stämmer med verkligheten när det gäller försäkringar och sånt?
Det är så att hojen jag ev. ska köpa är regbesiktigad med 37kW effekt men nu sitter det ingen strypning på den. Tror det stod något i stil med begränsning i insugsrör eller nått sånt. Så nu är den tillbaka på 74kW eller något liknande. Försäkringsbolagen som jag talat med säger att de tar betalt för ursprunglig effekt.
Om jag då har kort för tung MC, betalar försäkring med full effekt i papprena, men det står 37kW i registreringsbeviset. Kan jag då hamna i klister i någon situation eller är det bara tuta och köra.
Kollade med bilprovningen och de skulle ha 600kr för att typa om den så det var inte så farligt i och för sig.
Vad är det som gäller egentligen?
// JJL