kW i papprena?

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
Hej!

Är lite förvirrad vad gäller effekten som står i registreringsbeviset och vad som stämmer med verkligheten när det gäller försäkringar och sånt?

Det är så att hojen jag ev. ska köpa är regbesiktigad med 37kW effekt men nu sitter det ingen strypning på den. Tror det stod något i stil med begränsning i insugsrör eller nått sånt. Så nu är den tillbaka på 74kW eller något liknande. Försäkringsbolagen som jag talat med säger att de tar betalt för ursprunglig effekt.

Om jag då har kort för tung MC, betalar försäkring med full effekt i papprena, men det står 37kW i registreringsbeviset. Kan jag då hamna i klister i någon situation eller är det bara tuta och köra.

Kollade med bilprovningen och de skulle ha 600kr för att typa om den så det var inte så farligt i och för sig.

Vad är det som gäller egentligen?

// JJL
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag tror inte att det blir strul om något händer. Ring polis + försäkringsbolag och kolla för säkerhets skull.
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Tycker faktist också det låter skumt ... Har vart i samma situation som dig .. Men jag vurpa aldrig! Men kanske e bra att veta .. återkom med svar sen! :tummenupp


HanneZ skrev:
Jag tror inte att det blir strul om något händer. Ring polis + försäkringsbolag och kolla för säkerhets skull.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
JJL skrev:
Hej!

Är lite förvirrad vad gäller effekten som står i registreringsbeviset och vad som stämmer med verkligheten när det gäller försäkringar och sånt?

Det är så att hojen jag ev. ska köpa är regbesiktigad med 37kW effekt men nu sitter det ingen strypning på den. Tror det stod något i stil med begränsning i insugsrör eller nått sånt. Så nu är den tillbaka på 74kW eller något liknande. Försäkringsbolagen som jag talat med säger att de tar betalt för ursprunglig effekt.

Om jag då har kort för tung MC, betalar försäkring med full effekt i papprena, men det står 37kW i registreringsbeviset. Kan jag då hamna i klister i någon situation eller är det bara tuta och köra.

Kollade med bilprovningen och de skulle ha 600kr för att typa om den så det var inte så farligt i och för sig.

Vad är det som gäller egentligen?

// JJL

Bara att ringa till försäkringsbolaget och kolla.
tänk på att vissa bolag fortfarande går efter strypeffekten på vissa modeller och årsmodeller så det kan ju vara läge att kanske byta bolag.

Jag har en "strypt" CBR 900 93:a och pröjsar 3300:- hel/hel !!! :tummenupp
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Jag satt i samma sits för ett par år sen.

Fick ringa fram och tillbaka flera gånger innan det blev någon rätsida på det hela. Men summan blev väl den att kör du med fel nuffror i papprena så är den felreggad, och en felreggad hoj kan f-bolaget neka ersättning till med all rätt (fast den är fulleffektsförsäkrad osv). För att vara på säkra sidan regga jag om, du får en vanlig besiktning på köpet dessutom. För tänk om skaderegleraren inte har fått nåt på flera månader, är morgontrött och känner för att sätta dit nån stackare... :gnissla

Lita ALDRIG på vad telefonissorna säger i luren om lite "klurigare" frågor, be att få prata med reglerare.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Suomalainen skrev:
Jag satt i samma sits för ett par år sen.

Fick ringa fram och tillbaka flera gånger innan det blev någon rätsida på det hela. Men summan blev väl den att kör du med fel nuffror i papprena så är den felreggad, och en felreggad hoj kan f-bolaget neka ersättning till med all rätt (fast den är fulleffektsförsäkrad osv). För att vara på säkra sidan regga jag om, du får en vanlig besiktning på köpet dessutom. För tänk om skaderegleraren inte har fått nåt på flera månader, är morgontrött och känner för att sätta dit nån stackare... :gnissla

Lita ALDRIG på vad telefonissorna säger i luren om lite "klurigare" frågor, be att få prata med reglerare.
Så alla 55 kw R1:eek:r och alla hojar före -92 eller va det var som stog på 100 häst är ingen idé att försäkra? Det låter jävligt otroligt.
 

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Ort
mellan vänern o vättern
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Min Ducce var reggad på 40kw .. men mer var det ju naturligtvis..

Pröjsade 445:-/mån..helår/helförs/på mig/23 år.
 

Hejmer

Ombyggnad på går...
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 F
David81 skrev:
Min Ducce var reggad på 40kw .. men mer var det ju naturligtvis..

Pröjsade 445:-/mån..helår/helförs/på mig/23 år.


Då kommer ju frågan vad har ni för bolag.
tycker det kostar en förmögenhet vart man ringer..
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Hejmer skrev:
Då kommer ju frågan vad har ni för bolag.
tycker det kostar en förmögenhet vart man ringer..

Exakt :va När jag ringde olika bolag med regnr jag hade hittat på motorbörsens sida så var vissa reggade med lägre effekt men alla bolag jag snackade med gick på ursprungseffekten
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
det är väl inget att bråka om, hälften av alla hojar är ju reggade på mindre effekt än dom har. räcker ju i princip med att sätta på ett slipon för att försäkringen skulla va ogiltig om man tror på vad du säger.

försäkringsbolagen räknar ju på ursprungseffekten för att slippa bekymer med folk som tar bort strypningar osv...

kör man på fulleffekt o betalar för det så gör man ju inget fel!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Förefaller föga troligt (för att uttrycka sig milt) att nåt f-bolag trasslar med en
sån grej när det inte påverkat premien.
Tror knappast dom kollar däckdimensioner eller väger hojen heller.
/u
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
ozto skrev:
det är väl inget att bråka om, hälften av alla hojar är ju reggade på mindre effekt än dom har. räcker ju i princip med att sätta på ett slipon för att försäkringen skulla va ogiltig om man tror på vad du säger.

Måste vara ett svar på mitt inlägg va?

Det jag skrev är inte vad JAG säger utan vad trafikpolis och skadereglerare på IF har sagt. En felreggad hoj KAN nekas ersättning med all rätt, sen OM de gör det är en helt annan historia.

Själv så tror jag de skiter i det bara man har kort för tung och försäkrat som fulleffekt. Men jag ville inte ta den risken bara för att slippa göra en enkel omreggning... Min var reggad som strypt 24kw. (R6)


Och nej, tror inte du behöver regga om för att du slänger på slipon. Du ser väl ändå en ganska klar skillnad där hoppas jag... :rolleyes:
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
HanneZ skrev:
Så alla 55 kw R1:eek:r och alla hojar före -92 eller va det var som stog på 100 häst är ingen idé att försäkra? Det låter jävligt otroligt.

...mitt svar gällde en hoj som har registrerats om från orginaleffekt till lägre.

De hojarna har 55kw som orginaleffekt. Viss skillnad kanske?
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
nån som har en cbr600rr helst 05a som vet vad dom har i papprerna ostrypt
(tänkte bara om det skiljde från min)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Suomalainen skrev:
...mitt svar gällde en hoj som har registrerats om från orginaleffekt till lägre.

De hojarna har 55kw som orginaleffekt. Viss skillnad kanske?
Varför skulle det va någon skillnad? De är ju fortf. felreggade. Vad bryr lagen sig om att de har haft någon annan effekt tidigare eller inte?
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Hej

Jag har samma "problem". Har frågat FB och de säger att det inte spelar någon roll vad det står eftersom man betalar premie enligt ursprungseffekten.

Frågade även på BP när jag besiktade hojen i veckan och han tyckte att jag skulle strunta i det och låta det vara som det är.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
HanneZ skrev:
Varför skulle det va någon skillnad? De är ju fortf. felreggade. Vad bryr lagen sig om att de har haft någon annan effekt tidigare eller inte?


Mitt svar gällde fortfarande bara hoj som registrerats från originaleffekt till svagare, hur det funkar med de hojarna skiter jag blankt i egentligen. Killen undrade om just en hoj som hade sänkt effekt. Jag svarade vad trafipaxen samt if har sagt till mig, inget annat... Vill du veta hur det är med 98:ans R1 så får du väl ringa runt själv. Om du inte ser skillnad i att man själv sänkt och vad de är inreggade från fabrik så...ja då vette fan. Men visst de kanske kan neka dem också ersättning om de följer lagen till punkt o pricka...fan vet jag.

Fattar inte riktigt vad du hugger emot för?? Om du tror de jag pratat med har fel så varför inte försöka ta reda på fakta själv innan du börjar med dina sedvanligt dryga inlägg...

Men se till att du får prata med trafikpolis då "vanliga" inte har riktigt koll på alla trafikfrågor (min erfarenhet iaf).
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag reggade tillbaka min till full effekt förra veckan.
Det är värt 600 spänn för att slippa oroa sig tycker jag.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Suomalainen skrev:
Mitt svar gällde fortfarande bara hoj som registrerats från originaleffekt till svagare, hur det funkar med de hojarna skiter jag blankt i egentligen. Killen undrade om just en hoj som hade sänkt effekt. Jag svarade vad trafipaxen samt if har sagt till mig, inget annat... Vill du veta hur det är med 98:ans R1 så får du väl ringa runt själv. Om du inte ser skillnad i att man själv sänkt och vad de är inreggade från fabrik så...ja då vette fan. Men visst de kanske kan neka dem också ersättning om de följer lagen till punkt o pricka...fan vet jag.

Fattar inte riktigt vad du hugger emot för?? Om du tror de jag pratat med har fel så varför inte försöka ta reda på fakta själv innan du börjar med dina sedvanligt dryga inlägg...

Men se till att du får prata med trafikpolis då "vanliga" inte har riktigt koll på alla trafikfrågor (min erfarenhet iaf).
Om det var den tidigare ägaren som ströp den då? Hänger det fortf. på den nuvarande ägaren? Sett ur lagen sett spelar det ju ingen roll vem det är som anmält effekten, den är fortf. felreggad.

Tror du att en trafikpolis kommer att säga att det är ok att ha en motorcykel reggad på fel effekt är det nog du som är... "ja då vette fan"... Nä utan att han säger att det är dumt o olagligt o man får inga pengar om man kör omkull självklart, sen hur det fungerar i praktiken är något annat. Det är som att fråga en tv-handlare om han har några bra priser på sina produkter, svaret är givet.

Vad har jag skrivit för drygt mot dig nu? Vill du mig nåt personligen så skicka pm.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
HanneZ skrev:
Om det var den tidigare ägaren som ströp den då? Hänger det fortf. på den nuvarande ägaren? Sett ur lagen sett spelar det ju ingen roll vem det är som anmält effekten, den är fortf. felreggad. .

Helt rätt uppfattat, mitt svar gäller hojar med sänkt effekt från original till ex 24kw. Förstår vart du är på väg med denna fråga. "Amen då spelar det ju ingen roll om fabriken sänkt effekten". Svar: Jag ser en viss skillnad där än med en hoj som privatperson ÄNDRAT från original. Men jag vet inget.

HanneZ skrev:
Tror du att en trafikpolis kommer att säga att det är ok att ha en motorcykel reggad på fel effekt är det nog du som är... "ja då vette fan"... Nä utan att han säger att det är dumt o olagligt o man får inga pengar om man kör omkull självklart, sen hur det fungerar i praktiken är något annat. Det är som att fråga en tv-handlare om han har några bra priser på sina produkter, svaret är givet..

Här vet jag FORTFARANDE inte (för du syftar väl på R1:eek:rna igen?). Har ju skrivit flera gånger nu att jag INTE vet hur det egentligen ligger till med dessa om man följer lagen till punkt o pricka. Så jag förstår inte varför du fortsätter tjata!?? Ring och fråga själv, säkert många som vill ha ett svar på detta.


HanneZ skrev:
Vad har jag skrivit för drygt mot dig nu? Vill du mig nåt personligen så skicka pm.

Varför då? Jag kan ta en öppen diskussion... Och ja, allmänt dryg är du i mina ögon ofta.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top