Kylar Vatten Till En Racehoj

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
är Det Destilerat Vatten+vattenpumpssmörjning å Korrisionsskydd..lr Va Använder Ni I Era Racehojar
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
OK TACKAR :tummenupp .. DÅ FÅR MAN FIXA DET IMORGON.. HAR MYCKET ATT GÖRA IMORGON,, DELS DETTA PLUS ATT BESTÄMMA VILKEN HOJ JAG SKA HA PÅ GATA ..HEHE R6 LR R1
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
R1Lillen skrev:
är Det Destilerat Vatten+vattenpumpssmörjning å Korrisionsskydd..lr Va Använder Ni I Era Racehojar

jag kör vattenpumpssmörjning och destilerat vatten.. funkar utmärkt..
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Avjoniserat vatten och Red Line's Watervetter kör vi med.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gustav O skrev:
Var hittar ni avjoniserat vatten?

Nordgren fixar vattnet så fixar jag d andra. Så jag vet inte riktigt. Gissar att han får det på nått laboratorium via hans jobb.
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
en amatörfråga om ni ursäktar : men är det destilerade / avjoniserade vattnet bättre ur kylningssynpunkt eller bättre för systemet, man slipper avlagringar ?
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
granath_ skrev:
en amatörfråga om ni ursäktar : men är det destilerade / avjoniserade vattnet bättre ur kylningssynpunkt eller bättre för systemet, man slipper avlagringar ?

Precis. Det kyler inte bättre, men man slipper avlagringar som du säger.
Destvatten hittar man på vilken mack som helst, det är alltså samma sak som avjoniserat...

edit. Nästan samma sak iaf. Olika metoder att rena vatten från oönskade ämnen, dock så kan det finnas kvar lättflyktiga ämnen i det destillerade och vissa organiska ämnen i det avjoniserade...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
McFille skrev:
Precis. Det kyler inte bättre, men man slipper avlagringar som du säger.
Destvatten hittar man på vilken mack som helst, det är alltså samma sak som avjoniserat...

edit. Nästan samma sak iaf. Olika metoder att rena vatten från oönskade ämnen, dock så kan det finnas kvar lättflyktiga ämnen i det destillerade och vissa organiska ämnen i det avjoniserade...

Nja förhoppningsvis skall du inte ha några organiska ämnen i det avjonade vattnet alls då vattnet in i avjoniseraren förhoppningsvis är fritt från organiska ämnen.
Vanligtvis är desvatten från mackar/biltema etc inte destillerat utan just avjoniserat då det är betydligt billigare än att destillera det.

Man använder jonfrit vatten dels för at undvika kalkutfällningar (om man nu har väldigt hårt kranvatten) men också för att har man vatten utan joner så finns där ingen möjlighet för elektrontransport vilket är en nödvändighet för korrosion dvs man slipper rost/oxidation i vattenpump och kylare.
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Annars kan man ta kranvatten...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad som inte funkar är iaf Loka mineralvatten med citronsmak. Fråga Raffe.. :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lyfter tråden med en liten fråga. Anledningen till att man inte får ha glykol i kylarn på bana är väl att det blir halkigt? Borde det inte bli ungefär lika halkigt med vattenpumpssmörjmedel, tex Biltemas? Och köra med enbart destvatten kan ju bli dyrt i längden :(
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Hoztic skrev:
2193322 Lyfter tråden med en liten fråga. Anledningen till att man inte får ha glykol i kylarn på bana är väl att det blir halkigt? Borde det inte bli ungefär lika halkigt med vattenpumpssmörjmedel, tex Biltemas? Och köra med enbart destvatten kan ju bli dyrt i längden :(

Som folk skriver så använder dom oftast Watterwetter för smörjningens skull. Watterwetter är inte alls halt på samma sätt. Det minskar även vattnets ytspänning så det får lite bättre värmeledande förmåga.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
gthyni skrev:
2193405 aktivt kol använder man om man behöver mycket avjoniserat vatten
finns i patroner om man inte vill hålla på och packa själv och en patron
nån hundring räcker nog livet ut om man bara gör kylarvatten
t.ex.
http://www.beulcoarmatur.se/action....-response=detalj.html&-recordID=33317&-search



Borde inte en droppe diskmedel göra samma jobb?

Nja ur en dylig apparat får du ut kalkfritt vatten men knappast avjoniserat då metalljonerna fortfarande kommer att vara kvar, dessa metalljoner fungerar iof som elektrolyt vilket kan orsaka korrosion men sannolikt så är metallfällningen från motorn en betydligt större faktor i sammanhanget.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Boris JR skrev:
2193435 Nja ur en dylig apparat får du ut kalkfritt vatten men knappast avjoniserat då metalljonerna fortfarande kommer att vara kvar, dessa metalljoner fungerar iof som elektrolyt vilket kan orsaka korrosion men sannolikt så är metallfällningen från motorn en betydligt större faktor i sammanhanget.


Jag gör av med cirkus 100 liter avjoniserat vatten varje vecka på jobbet när jag fyller på vatten i batterierna till mina AGV'er.

När man har kört vattnet genom filtret så får det inte förekomma en endaste rörkoppling av metallpå väg till batteriet. Bara plast fungerar...
Så vilken hojmotot/kylare är tillverkad av plast :confused:

Dal-Mausen
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dal-Mausen skrev:
2193461 Jag gör av med cirkus 100 liter avjoniserat vatten varje vecka på jobbet när jag fyller på vatten i batterierna till mina AGV'er.

När man har kört vattnet genom filtret så får det inte förekomma en endaste rörkoppling av metallpå väg till batteriet. Bara plast fungerar...
Så vilken hojmotot/kylare är tillverkad av plast :confused:

Dal-Mausen

Var det inte just det ja sa :va? Viktigast är att bli av med kalket då man har mängder av metall i kylstsemet ändå.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Victor skrev:
2193386 Som folk skriver så använder dom oftast Watterwetter för smörjningens skull. Watterwetter är inte alls halt på samma sätt. Det minskar även vattnets ytspänning så det får lite bättre värmeledande förmåga.
Då verkar det ju åtminstone ha samma egenskaper som Biltemas smörjmedel, fast det kostar 25:- mot Watterwetter som kostar 170:- :va
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top