Kylarmått

Lille_Skutt

MC-Wannabe
Gick med
21 Mar 2008
Är med vid årets formula student-bygge vid Lund och är avsatt att tänka ut ett kylarsystem.

Jag har räknat ut en kylarea som kylaren bör ha och min fråga är nu om någon vet om ganska liten kylare sett till arean? Bör komma från nån 1000 kubikare eller motsvarande.

Har fått tag på en kylare från en R1:a 03 som har måtten 340*300*25 på cellpaketet, men hade behövt en kylare som är mindre i "arean" så att säga då det blir lite paketeringsvårigheter med dessa mått.

Skulle det inte gå att stacka två småkylare på varandra, säg kylare från en Aprilia RSV1000 eller liknande, och ha en slags tunnel runt paketet som effektivt tvingar luften genom bägge kylarna?

Allt beror på hur du gör det övriga paketet. Elektrisk pump eller befintlig mekanisk pump? Slanglängd? Termostat? vattenmängd osv. Där finns mängder av parametrar att optimera beroende på vilken konfiguration ni väljer. Det är förhållandevis enkelt och billigt att beställa element lösa och svetsa gavlar själv. Tjockare kyl ger större area i matteboken men är inte lika bra i verkligheten. Jag hade satsat på att specialbygga en så stor kylare som är möjligt att trycka dit då original kylarea ofta är i minsta laget för raceåka och de flesta motorer går bättre med mer kylning så racekylare är ofta betydligt större än standard.

Följande hade jag byggt:

1. Stor kylare +50% mot original monterad lågt och med gavlar optimerade för gott flöde. Tänk minskade flödesförluster och låg COG.
2. Kylarslangar ersatta av rör där det är möjligt (större värmeavledning).
3. Ordentligt övertryck (2bar lock)
4. Elektrisk vattenpump (onödigt att elda upp ström i laddningsregulatorn som kan driva en pump där du därmed slipper driva den mekaniska. Dessutom mer lättstyrt när det gäller kylmängd)
5. Ingen termostat men gärna loggning av temp för justering av vattenpump
6. Watervetter

Skulle det inte gå att stacka två småkylare på varandra, säg kylare från en Aprilia RSV1000 eller liknande, och ha en slags tunnel runt paketet som effektivt tvingar luften genom bägge kylarna?

Detta skulle säkerligen fungera, men det känns som det blir en tung lösning med alla slangar/rör som skall dit samt att det blir nog stora flödesförluster när man tvingar vattnet genom två kylare. Blir även svårt att bygga en effektiv luftstyrning till elfläkten som kommer sitta bakpå.

Allt beror på hur du gör det övriga paketet. Elektrisk pump eller befintlig mekanisk pump? Slanglängd? Termostat? vattenmängd osv. Där finns mängder av parametrar att optimera beroende på vilken konfiguration ni väljer. Det är förhållandevis enkelt och billigt att beställa element lösa och svetsa gavlar själv. Tjockare kyl ger större area i matteboken men är inte lika bra i verkligheten. Jag hade satsat på att specialbygga en så stor kylare som är möjligt att trycka dit då original kylarea ofta är i minsta laget för raceåka och de flesta motorer går bättre med mer kylning så racekylare är ofta betydligt större än standard.

Följande hade jag byggt:

1. Stor kylare +50% mot original monterad lågt och med gavlar optimerade för gott flöde. Tänk minskade flödesförluster och låg COG.
2. Kylarslangar ersatta av rör där det är möjligt (större värmeavledning).
3. Ordentligt övertryck (2bar lock)
4. Elektrisk vattenpump (onödigt att elda upp ström i laddningsregulatorn som kan driva en pump där du därmed slipper driva den mekaniska. Dessutom mer lättstyrt när det gäller kylmängd)
5. Ingen termostat men gärna loggning av temp för justering av vattenpump
6. Watervetter

1. Vi använder 600cc med 20mm restriktor, så att gå upp till en kylare från en 1000cc borde funka rätt bra. Vi hoppas nå en effekt på 85-90 hästar. Beräkningarna visar att R1-kylaren är lite överdimesionerad. Hade därför kunnat tänka mig att gå upp lite i tjocklek även om det inte blir lika effektivt som med en tunnare trots samma area.
2. Blir aluminiumrör där det går.
3. Ska sätta system under så högt tryck som möjligt.
4 och 5. Hade gärna sett att det blir en elektrisk pump så man kan lägga hastigheten på pumpen enligt logg i motorstyrningen. Men lär bli orginal, dvs mekanisk pump. Bör man ha kvar termostaten ifall man kör på orginal vattenpump?:confused:
6. Tyvärr bara vatten, då reglementet inte tillåter tillsatser.

Jag har själv valt att bygga utav en relativt billig Kina intercooler till mitt fynnybikebygge ( som motorkylare)

Stor volym liten area , detta borde kunna hålla imot rätt bra vid depågasningar och lågfart

Vid konstant rörelse och höga farter så är väl stora kylare ( tunna) att föredra

Blir även svårt att bygga en effektiv luftstyrning till elfläkten som kommer sitta bakpå.

1. Vi använder 600cc med 20mm restriktor, så att gå upp till en kylare från en 1000cc borde funka rätt bra. Vi hoppas nå en effekt på 85-90 hästar. Beräkningarna visar att R1-kylaren är lite överdimesionerad. Hade därför kunnat tänka mig att gå upp lite i tjocklek även om det inte blir lika effektivt som med en tunnare trots samma area.
2. Blir aluminiumrör där det går.
3. Ska sätta system under så högt tryck som möjligt.
4 och 5. Hade gärna sett att det blir en elektrisk pump så man kan lägga hastigheten på pumpen enligt logg i motorstyrningen. Men lär bli orginal, dvs mekanisk pump. Bör man ha kvar termostaten ifall man kör på orginal vattenpump?:confused:
6. Tyvärr bara vatten, då reglementet inte tillåter tillsatser.

Skippa elfläkt på kylaren bara onödig vikt. När bilen står i depå kan man kyla med lövblås för allt annat skall kylsystemet räcka. (tanterna brukar sälja dessa på loppmarknad för spottstyver)

Jag har varit konsult på tidigare byggen så har viss insikt i reglementet. Säker på att det inte bara förbjuder glykol? Tipsa insugsbyggarna om att Prof Blair har shrivit en del bra om restriktordesign.
Termostat skall man aldrig ha i racemoppar, är det så kallt att du inte når arbetstemp är det silvertejp på delar av kylen som gäller.

KISS= Keep IT Simple Stupid

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...