Kylarproblem CBR600

Emmy

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
CBR600
Så kanske en knasig fråga från nån som inte alls kan nåt om mekaniken på sin mc, men men man får väl prova ändå, man kanske lär sig?

Min kylarslang "hoppade" av och hängde löst, men när jag sätter den på sitt ställe så kokar ändå motorn. Är det troligtvis så att hela kylarsystemet har gett sig då eller KAN det vara något annat lurt? Någon sa luft i kylarsystemet var ingen höjdare osv.

Ja ni hör ju själv hur dutti man är på det dära med motorn *suckar* ;-)

Nåväl, tips mottages mer än gärna.... Med en UTFÖRLIG förklaring så t.o.m jag kan förstå *s* :lol

//Emmy

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
har du kollat att det finns vatten i :)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om det är så att du har tappat en massa kylarvätska men inte har fyllt på med ny så är det en bra grej att göra. Annars kan det nog vara idé att lufta systemet. Nån kan säkert skriva generellt om hur man gör det på bästa sätt. :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det KAN även vara så att topplockspackningen har gått och det därför läcker in avgaser i kylsystemet.
Om du provar att starta motorn med kylarlocket av och systemet fullt med vatten och det börjar bubbla om vattnet innan motorn blivit ordentligt varm så är det garanterat toppen och/eller topplockspackningen. Om det inte börjar bubbla innan motorn är ordentligt varm är det troligtvis något annat tex termostaten, vattenpumpen, kylaren...

Om du talar om vad du har för hoj samt årsmodell kan det bli lättare att hjälpa till med tex luftning.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Josef skrev:
2121013Om du talar om vad du har för hoj samt årsmodell kan det bli lättare att hjälpa till med tex luftning.
Det är en cbr 600F -97 om jag inte har helt fel. Seså kom med många förslag så att hon får ordning på hojen så att jag kan låna den. :hihi

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Säker på att det kokar? Hur ser du det?

När termostaten öppnar och all luft kommer ur systemet liknar det en kokning

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...