kylarvatten i vehuset

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Hej!

När jag för ett tag sedan plockade av cylindern för att byta kolv så kom det ner typ ½ deciliter kylarvatten i vevhuset (jag kan bara sitta på vänster sida av hojen och så upptäckte jag sen att det fanns en avtappningsplugg på högersidan, aargh!).
Eftersom jag inte är någon rik människa och redan har köpt en massa reservdelar som är dyra som satan så har jag inte råd med några skurna vevlager!
Hur ska jag få bort kylarvattnet och förhindra att den skär? Kylarvattnet är iofs till för att smörja och förhindra korrosion bla, men man vill ju ha bort så mkt som möjligt ändå för att vara på den säkra sidan.

//Anders
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Sug upp det med en lång slang eller lägg cykeln på sidan. Spruta sedan 5-56 och häll olja i vevhuset.
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Bearing skrev:
Sug upp det med en lång slang eller lägg cykeln på sidan. Spruta sedan 5-56 och häll olja i vevhuset.

Ok!
Jag får testa och se hur mycket jag får ur. Men vad kan hända om det är lite kvar, alltså mer än några droppar?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
pastillen skrev:
Ok!
Jag får testa och se hur mycket jag får ur. Men vad kan hända om det är lite kvar, alltså mer än några droppar?
Det borde gå att suga upp det sista med en papper/trasa på en pinne. Eller kanske få det att dunsta med en kupevärmare. Du borde se till att inga ståldelar har kontakt med vattnet eftersom de kommer rosta.
Det sista vattnet som ligger i botten kommer nog dunsta och kondenseras på delarna i vevhuset. Fast om du oljar delarna är det nog ingen fara.
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
Bearing skrev:
Det borde gå att suga upp det sista med en papper/trasa på en pinne. Eller kanske få det att dunsta med en kupevärmare. Du borde se till att inga ståldelar har kontakt med vattnet eftersom de kommer rosta.
Det sista vattnet som ligger i botten kommer nog dunsta och kondenseras på delarna i vevhuset. Fast om du oljar delarna är det nog ingen fara.
men de är väll utblandat me glyckol, å då rostar de inte :)
så länge de e 50/50 så borde det vara lungt (blandingen mellan vatten å glyckol)
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
NSR_MAN skrev:
men de är väll utblandat me glyckol, å då rostar de inte :)
så länge de e 50/50 så borde det vara lungt (blandingen mellan vatten å glyckol)

Ok, ska pilla lite med det idag så far jag se hur mycket jag får upp. Det jag är lite orolig för är att det ska sugas upp i cyllen tillsammans med bränsleblandeningen. Men man kan ju hoppas att de följer med avgaserna ut.
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
pastillen skrev:
Ok, ska pilla lite med det idag så far jag se hur mycket jag får upp. Det jag är lite orolig för är att det ska sugas upp i cyllen tillsammans med bränsleblandeningen. Men man kan ju hoppas att de följer med avgaserna ut.
jag hade vatten innan för min generatorkåpa på NSRen :va vet inte hur de kom dit :confused:
men jag löste de med en värme picka :tummenupp
 

Solid snake

Guest
Glykol förtunnar olja, har du fått det på dina lagerbanor vilket du lär ha fått så bör du plocka ner motorn och rengöra vevhuset, tycker jag, och smörja upp det.
 

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Först kan du suga ut skiten med en slang, då bör då få ur dom största
mängderna, fyll sen hela vevhuset med 2-t olja.
Sug ut det också, sen häller du ner en skvätt bensin, och blås ur det med
högtrycks luft.

Sen så häller du ner bensin igen, inte speciellt mycket, sen så låter du den stå
så utan att täcka över nånting, så bensinen dunstar, över natten,
och slutligen dan efter så blåser du ur vevhuset igen med tryckluft.

Och om det finns sånna vattenmängder så det skadar motorn kvar efter det där
så renoverar jag motorn åt dig, på min bekostnad. (Förutsatt att det skadades av vattnet så klart)

/Hagberg
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
får jag fråga hur du lyckades få ner kylarvatten i vevhuset?
lossade du inte kylarslangarna innan du plockade bort cylindern :va
 

Solid snake

Guest
Hagberg skrev:
Först kan du suga ut skiten med en slang, då bör då få ur dom största
mängderna, fyll sen hela vevhuset med 2-t olja.
Sug ut det också, sen häller du ner en skvätt bensin, och blås ur det med
högtrycks luft.

Sen så häller du ner bensin igen, inte speciellt mycket, sen så låter du den stå
så utan att täcka över nånting, så bensinen dunstar, över natten,
och slutligen dan efter så blåser du ur vevhuset igen med tryckluft.

Och om det finns sånna vattenmängder så det skadar motorn kvar efter det där
så renoverar jag motorn åt dig, på min bekostnad. (Förutsatt att det skadades av vattnet så klart)

/Hagberg
Verkar vara en bra idé att hälla olja först och sen bensin som tar bort oljan................
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Kronen skrev:
får jag fråga hur du lyckades få ner kylarvatten i vevhuset?
lossade du inte kylarslangarna innan du plockade bort cylindern :va

Jo, visst gjorde jag det. Men det var fortfarande fullt med glykol i cylinderns kanaler.
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top