Kylskåp - kan man reparera?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Frostade av kylskåpet i går kväll eftersom temperaturen inte var vad den borde och hoppades få se högst +8 grader på termometern nu på morgonen. +10,5 visade den i stället och inköp av nytt kylskåp verkar tyvärr nödvändigt.

Jag undrar om det inte är möjligt att byta ut kompressorn istället för hela kylen - det borde vara både enklare och billigare. Några förslag? Jag har Googlat efter "kylkompressor" och "reparera kylskåp" utan framgång - kanske finns en anledning?

Nyteknik skrev:
Jag undrar om det inte är möjligt att byta ut kompressorn istället för hela kylen - det borde vara både enklare och billigare. Några förslag? Jag har Googlat efter "kylkompressor" och "reparera kylskåp" utan framgång - kanske finns en anledning?

Går komressorn över huvud taget? Om inte, skruva loss bakstycket på kylen och se om det sitter något överströmsskydd eller liknande. Kan vara så enkelt att komressorn bara har trippat pga överlast av för isig kyl.

Är den dock kaputt kan jag nästan garantera att det blir billigare att köpa nytt. En kylkompressor är snordyr som reservdel, sen kommer jobbet att kosta en del också.

Thermal skrev:
Går komressorn över huvud taget? Om inte, skruva loss bakstycket på kylen och se om det sitter något överströmsskydd eller liknande. Kan vara så enkelt att komressorn bara har trippat pga överlast av för isig kyl.

Är den dock kaputt kan jag nästan garantera att det blir billigare att köpa nytt. En kylkompressor är snordyr som reservdel, sen kommer jobbet att kosta en del också.
Jodå, kompressorn går. Temperaturen sjönk ju från rumstemperatur till tio grader över natten. Kompressorn är riktigt varm om man känner på dess ovansida. Ska det vara så?

Nyteknik skrev:
Jodå, kompressorn går. Temperaturen sjönk ju från rumstemperatur till tio grader över natten. Kompressorn är riktigt varm om man känner på dess ovansida. Ska det vara så?

Ja, den ska vara varm. Det är ju komprimerad gas som går ut från den.

Men är kylen 15år gammal så hade jag bytt, det kostar inte så mycket idag. Dessutom så är de mer effektiva. Om kompressorn är så gammal så måste du garanterat byta kylmedium till en godkänd typ, och då måste du troligen byta strypventiler som är anpassad till den nya gasen. Kostar garanterat mer än vad det smakar.

Thermal skrev:
Ja, den ska vara varm. Det är ju komprimerad gas som går ut från den.

Men är kylen 15år gammal så hade jag bytt, det kostar inte så mycket idag. Dessutom så är de mer effektiva. Om kompressorn är så gammal så måste du garanterat byta kylmedium till en godkänd typ, och då måste du troligen byta strypventiler som är anpassad till den nya gasen. Kostar garanterat mer än vad det smakar.

Är deinte bara så enkelt att termostaten är kass?

De är rätt vanligt fel

MHK skrev:
Är deinte bara så enkelt att termostaten är kass?

De är rätt vanligt fel

Jo, det kan det ju iofs vara. Men är den så gammal är det nog kompressorn, gasen är nog ok för annars borde den trippa.

Nyteknik: Hur ser kondensorslingan ut? Är den skitig så hinner inte gasen kondensera tillräckligt snabbt och därmed få nersatt kylförmåga. Har den tillräcklig ventilation på baksidan?

Thermal skrev:
Jo, det kan det ju iofs vara. Men är den så gammal är det nog kompressorn, gasen är nog ok för annars borde den trippa.

Nyteknik: Hur ser kondensorslingan ut? Är den skitig så hinner inte gasen kondensera tillräckligt snabbt och därmed få nersatt kylförmåga. Har den tillräcklig ventilation på baksidan?
SKickar med en bild som visar hur kompressorn ser ut. Var sitter termostaten och hur vet man om den är trasig?

"Kondensorslingan"? Tja, vi dammsög ganska ordentligt på hela kylskåpets baksida och runt kompressorn. Något annat jag kan göra?

Bifogat

• p.jpg
    p.jpg
    3.7 KB · Visningar: 8,798
Lägger mig också i lite :)

Om skåpet är 15 gammalt så hade jag aldrig lagt en krona på att reparera de, eller ens att felsöka.
Thermal & Bad Santa har rätt, utöver kan det också vara tätningslisten som blivit gammal och dålig.

Tänk på att:
1. det skåpet du har idag går säkert på freon, klassas som miljöfarligt idag
2. drar en jäkla massa ström, har säkert energiklass C eller mer
3. reparation kommer att kosta säkerligen mer än ett splaisnytt och då har du ändå max ett par år kvar av vad den kan tänkas "leva".

Nä, köp ett nytt, du kommer att få en ny fräsch kyl med billig elräkning samt ett garanti på minst 1,5 år + 6 mån reklamationsrätt om skåpet skulle paja.

Nyteknik skrev:
SKickar med en bild som visar hur kompressorn ser ut. Var sitter termostaten och hur vet man om den är trasig?

"Kondensorslingan"? Tja, vi dammsög ganska ordentligt på hela kylskåpets baksida och runt kompressorn. Något annat jag kan göra?

Givarna kan sitta lite hur som. Oftast dock bakom ett litet plasthölje i kylskåps innervägg eller precis i kanten bakom eller vid kylplattan.
Tyvärr kan du inte se direkt om den är sönder, måste mäta. Däremot kan du ju se ifall den börjat krackelera..då vet du att den är kaputski.

Vi hade precis samma fel. Det läckte ut lite vätska osv. Temperaturen var hög.

Vi bor i hyresrätt just nu och vi ringde och dom kom och laga det.

Det dom bytte var termostaten. Så prova att byta termostaten.

Vi hade samma problem, också termostaten. 800:- kostade det med arbete här på den dyraste lokala firman.

Nyteknik skrev:
Tack för svar. Jag skulle gärna ta hit en reparatör men den andra halvan av hushållet tycker att kylskåpet ska bytas ut mot ett nytt.

:va

med andra ord så kommer du köpa ett nytt.. :rolleyes:

de e onda.. dedär andra delarna av hushållet

Att reparera ett såpass gammalt kylskåp låter lika smart som att köra warmup på corden, det går men inte så bra :gnissla
Är kompressorn så varm att det inte går att hålla på den så är det ganska säkert den som håller på att packa ihop.
Reparatören kommer, konstaterar att det är kompressorn.
Förmodligen kommer han reparera den om du hotar honom med ngt otäckt tillhygge eller skjutvapen.
Ingen vettig vitvarureparatör rekomenderar att göra ett så stort ingrepp på en så gammal maskin.
Men hade du uteslutit termostaten? När kompressorn snurrar så vrider du upp termostaten till varmt. Stannar kompressorn då så funkar säkert termostaten, har du sedan ställt termostaten på max kyla och skåpet inte orkar ner i temp så är det bara att styra mot tippen och sedan mot billigaste vitvaruhandlare.
Beroende på vad det är för skåp och vad ni har för krav på funktion på inredning och märke så kan man få tag på ett skåp för ca 4-5000:-
Frugan kommer garanterat att yla högt om du tjatar om dyrt osv, för det är trots allt bara två set däck till knarren. :gnissla
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Att reparera ett såpass gammalt kylskåp låter lika smart som att köra warmup på corden, det går men inte så bra :gnissla
Är kompressorn så varm att det inte går att hålla på den så är det ganska säkert den som håller på att packa ihop.
Reparatören kommer, konstaterar att det är kompressorn.
Förmodligen kommer han reparera den om du hotar honom med ngt otäckt tillhygge eller skjutvapen.
Ingen vettig vitvarureparatör rekomenderar att göra ett så stort ingrepp på en så gammal maskin.
Men hade du uteslutit termostaten? När kompressorn snurrar så vrider du upp termostaten till varmt. Stannar kompressorn då så funkar säkert termostaten, har du sedan ställt termostaten på max kyla och skåpet inte orkar ner i temp så är det bara att styra mot tippen och sedan mot billigaste vitvaruhandlare.
Beroende på vad det är för skåp och vad ni har för krav på funktion på inredning och märke så kan man få tag på ett skåp för ca 4-5000:-
Frugan kommer garanterat att yla högt om du tjatar om dyrt osv, för det är trots allt bara två set däck till knarren. :gnissla
//Tobbe

2 däck kommer man långt med :rolleyes:

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S