Läderfärg, ta bort?hur?

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Tjosan som topic lyder undrar jag om någon har/vet ngt bra sätt att få bort färg från läder skinnet i bilen:näsblod jag köpt har dem målat med ngn svart färg? som har spruckit o haft sig ligger som en hinna på skinnet så det är inget som trängt in i nu undrar jag hur man får bort detta bedrövliga skitet?

Tips och idéer välkommnas :död

Det är inte säkert att någon ägare målat skinnet.

Det finns olika kvaliteter på läder.
Det kan vara dels annilinläder som är genomfärgat men som inte har något ytskikt som skyddar mot spill. Skönt i exempelvis en skinfåtölj eller soffa men opraktiskt då det blir fläckar om man spiller.
Sen finns det ytfärgat läder som i princip är lackat. Det är väldigt beständigt mot fläckar om man spiller men andas sämre och är inte lika mjukt. Dessutom kan ytskiktet spricka och då blir det fult.

Sen finns såklart mellanting där skinnet är genomfärgat men ändå har ett tunt skyddande skikt på sig.

Testa att använda skokräm eller liknande för att återställa den svarta färgen. annars rekommenderar jag att kolla med någon sadelmakare eller liknande om dom har några tips på vad du kan göra. Det finns en del grejor som man kan ha på för att snygga till en läderyta som blivit ful men det är inga grejor som du hittar på ICA eller Coop.

Lädret är målat det kan jag se för det är sprayat ngt ytskikt på det eftersom lädert undertill håller en beige färg (det är en BMW bilklädsel).

Det bästa jag lyckats med än är att spraya på t-röd tunt utan på och låta det avdunsta/torka för den har färgen blivit lite porösare så att det går att skrapa bort det men det tar en JÄ*LA tid att göra så

Lädret är målat det kan jag se för det är sprayat ngt ytskikt på det eftersom lädert undertill håller en beige färg (det är en BMW bilklädsel).

Det bästa jag lyckats med än är att spraya på t-röd tunt utan på och låta det avdunsta/torka för den har färgen blivit lite porösare så att det går att skrapa bort det men det tar en JÄ*LA tid att göra så

På läderinredningar i bilar ligger det ett ytskikt som kan påminna om typ ett lager klarlack som är ditsprejat i efterhand när det börjar spricka släppa.
Att det ser förjäkligt ut på din inrednig behöver inte bero på att någon sprejat på något nytt!
kan vara så att dom försökt göra ren inredningen med fel medel och då löst upp ytskicktet som sitter där orginal.

Den här firman brukar ha medel och goda råd för det mesta som rör läderrep/vård

http://www.ernstp.se/

Edit. Såg nu att du skrev att inredningen var beige under det svarta!
Ja då är det troligt att det är något joks ditmålat:död

Det kommer inte bli lätt o återställa..

Last edited:
Vem målar över en hel o fin skinninredning jag fattar inte alltså... och klätt dörrsidor med ngn jävla filt :näsblod... får ragga upp ngn hel fin inredning någonstans ska prova lite olika kemikalier :djävul nu se om något fungerar bra

Kanske om det kan fungera med "Aceton med olja". :va

Anledningen till att det ska vara varianten med olja är för att den något skonsammare mot skinn/läder än den kemiskt rena. Men det är ändå ganska starka grejer så det bästa är att ta det ganska lugnt med den och börja på något ställe där det inte syns.

Vem målar över en hel o fin skinninredning jag fattar inte alltså... och klätt dörrsidor med ngn jävla filt :näsblod... får ragga upp ngn hel fin inredning någonstans ska prova lite olika kemikalier :djävul nu se om något fungerar bra

Jag hade jävligt svarta händer efter att ha fixat kopplingen på bilen med skinnhandskar på mig, så bromsvätska är mitt tips... ;)

Skulle låta någon kunnig person titta på inredningen innan du gör något.

Efter att ha fått tillbaka en bil från service såg jag svarta oljefläckar i förarsätet. Skyddet mekanikerna använt sig av måste ha glidit undan.
De tog någon form av fettlösningsmedel från Würth på en trasa och torkade i princip bara av det från stolen. Inte ett spår av fläckarna.

Har snackat med Top N Trim i HBG idag dem sa att det är rätt "vanligt" att man lackar bilsäten i USA och ibland i Tyskland med billack... han trodde att det var de dem gjort med mina säten och att dem använder ngn sort av aceton till de men eftersom jag redan provat vanlig aceton så trodde han inte att deras skulle funka iheller men var välkommen upp och prova med deras. Så det verkar rätt hopplöst... prova paintstripper :näsblod

Bästa jag provat än är bromsolja låta det gona sig lite sen ångtvätt då lossnar det "rätt" lätt men det tar tid :O...

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...