Läderställ + Regn?

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
Hur fungerar de ihop? Läder och vatten är ju inte dirket bästa kompisar. Brukar ni dra på er ett regnställ när ni ska ut i skitväder?

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Marhabba skrev:
Hur fungerar de ihop? Läder och vatten är ju inte dirket bästa kompisar. Brukar ni dra på er ett regnställ när ni ska ut i skitväder?

Alltid! Annars blir man soking wet!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Marhabba skrev:

...Jag skulle nog fundera både en och två gånger extra med tanke på att genomblött skinn bara har en bråkdel av slitstyrkan kvar jämnfört med vad det har när det är torrt...

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
riktiga män kör utan regnställ :) hehe nee skämt åsido... rätt gött med regnställ..så slipper man bliskyblöt lika fort...!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Skinnställ är inte regnställ.

Regnställ över skinnet är det som gäller. Så slipper man dessutom bli blöt och frusen! :) Om skinnet ändå blir blött var noga med att torka i rummstemp och hängande normalt (fyll med gamla handdukar, som när man torkar blöta skor) smörj in.

/Fredde

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jag har en tight latex-kodis-liknande dräkt utanpå stället.

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Ett sånt porrigt latex ställ... Är inte de ett helvete att sätta på sig? Eller smörjer man in sig med någon typ av gidmedel? :rolleyes: :tungan

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Magoozi skrev:
Ett sånt porrigt latex ställ... Är inte de ett helvete att sätta på sig? Eller smörjer man in sig med någon typ av gidmedel? :rolleyes: :tungan
ja mycket glidmedel går det åt

tar på det på skinnstället innan, sen på med båda
behövs dock inte om det är lagom stort, men mitt e slajmtaijt

Danne_GSXR

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Gixxern såld, Mean Streak 1600 införskaffad... Sporthoj e väl isf 14E:n... =)
Att ha regnställ eller inte varierar ju lite på vad man har för hoj, körställning m.m.
Låg härom året och körde upp till Dalarna (ca 60mil) och hade turen att få ösregn de sista 40 milen.
När jag kom fram så var jag endast blöt på axlarna men inte såpass att det kändes innanför, handskarna var väl ganska blöta också...
Sen kan det ju självklart diskuteras hurpass bra skyddsegenskaper stället får på dessa blöta ställen...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
jag kör i bara skinnstället i regn, har inte blivit blött igenom än iaf... men så är stället ganska nytt o väl behandlat...

har dock inte kört några längre sträckor i regn, 3-4 mil har det blivit ett par gånger i hårt regn

Gabor

Guest
Ser till att blöta stället ordentligt inför varje säsong, smörjer in med ecol olja å så får det torka in ordentligt.
Håller sig smidigt å tort ....länge.

Samma procedur på hösten, :tummenupp

Slutade med regnställ för flera år sedan.
När det är kallt, en överdragsjacka på.

Å så kör jag ca 1500 mil per år, sista årens sommrar känns det som om det mest är just i regn... :4skrika

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Mitt tips är att köpa en hel regnoverall, det finns inget mer obehagligt än när det läcker in vatten i korsryggen i glipan mellan regnbyxor och jacka :)

Har man bara rätt utrustning så att man håller sig torr så kan det vara ganska avkopplande att köra i regn också, tycker jag.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...