Lägga nytt golv i lägenhet, frågor om material och utförande.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Golvet i min lägenhet är riktigt skabbigt och det behöver läggas om, nu ligger det nån typ av parkett och den skall ersättas. Vilka fabrikat är det som gäller? Igår var jag ute på Bauhaus och tittade, men inget av de golv som fanns där ingav förtroende. Jag har några provbitar från Kährs som känns/ser mycket bättre ut rent kvalitetsmässigt. Man får väl vad man betalar för? Själva arbetet borde väl inte vara några problem då det bara borde vara att lägga ut det på samma underlag som det gamla?

Men här kommer del 2 som komplicerar det, i hallen vill jag ha klinkers! Hur bygger jag upp nivån så att det ligger jämt med trägolvet? Parketten är ca 15 mm och klinkersen runt 9 mm. Naturligtvis så bygger ju underfixen lite men räcker det? Eller blir det kanske för mycket? Funderade på golvvärme också men det kanske blir svårt att passa in?

Mycket frågor som jag iofs kunde ha ställt på Bauhaus men tydligen var det helg igår och helt fullpackat med folk! :mad:

Åk tillbaka till Bauhaus och sen letar du reda på deras paket som är vitt med texten "BAUHAUS" på i rött. Detta är ett 7,2mm trägolv som är belagt med ekFANÈR, dvs ej slipbart. Men ej att jämföra med vanliga laminatgolv, och även stöttåligare än det riktiga parkettgolvet på 15mm med 4mm slipbar träyta.
Detta golv är tillverkat av "Golvabia" som tillverkar kvalitétsgolv och sedan har Bauhaus köpt upp en hel serie, dessa såldes tidigare där i blåa Golvabiakartonger.
Det kostar 159:-/m2 och det är billigt för detta golv då det håller riktigt bra kvalité.

Fördelen är ju dessutom att du hamnar i samma nivå som klinkers i hallen. Men tänk även på att du ska lägga klinkers på dött material så minst en 6mm renoveringsgips om det är trägolv där. Är det betong så går det att lägga direkt på det, är det trä så går det INTE.

Edit/ Fix bygger olika mycket beroende på val av klinkers. Ska du tex ha stora skifferskivor så ska du ha en 8mm fixkam, ska du lägga liten mosaik ska du ha 4mm. Lägger du 10x10-plattor så räcker det med 6mm. Och en 8mm fixsträng blir när plattan ligger på ca 6mm tjock om du har gjort rätt, dvs inte blandat fixet för löst så att den sjunker ihop totalt. Du ska köra med "Universalfix", en röd säck, svårslagen helt enkelt. Köp inte Kiilto på Bauhaus :brinnerup

Och vill du göra en fuling så lägger du nya golvet på det gamla och nöjer dig med nya socklar bara :tummenupp I värsta fall får du kapa en dörr i botten beroende på tjocklek på golvet, karmar och sånt får man oftast kapa med japansågen ändå.

Last edited:
Kährs är en favorit för min del... Lägg slipbar parkett. Det gillas vid eventuell försäljning. Om du tänkt riva bort den gamla parketten så tänk på att det kan vara sandfyllning under. Det har hänt mig ett par ggr. I hus från 60-70-tal. Och vad det gäller klinkersen så finns det olika tandade spacklar som du kan använda för att komma i höjd, eller så flytspacklar du tunt innan du lägger.

Bra svar, tack!

Det är klinkersen jag oroar mig lite för, det är cementgolv men jag tror att det ligger nån typ av flytspackel över. Men det är bara att lägga direkt på alltså? Jag fick för mig att det skulle vara flexibelt för annars kan plattorna spricka? Det är de större rektangulära vi lutar åt förresten. Vad menar du med fixkam? Är det underlaget eller mellanrummet mellan plattorna?

Är mest sugen på 15mm parkett då det enligt mäklaren ger en fördel nästa gång man vill sälja jämfört med laminat + att det är skönare att gå på. Dessutom,, tror du att det går att klämma in golvvärme och ändå få det i nivå? Jag tittade lite snabbt på en typ av elvärmenät men det såg ut som det var en 15, 20mm med fix innan plattorna men det kanske är annorlunda i våtrum? Själva nätet var ju riktigt tnnt och smidigt.

Bra svar, tack!

Det är klinkersen jag oroar mig lite för, det är cementgolv men jag tror att det ligger nån typ av flytspackel över. Men det är bara att lägga direkt på alltså? Jag fick för mig att det skulle vara flexibelt för annars kan plattorna spricka? Det är de större rektangulära vi lutar åt förresten. Vad menar du med fixkam? Är det underlaget eller mellanrummet mellan plattorna?

Är mest sugen på 15mm parkett då det enligt mäklaren ger en fördel nästa gång man vill sälja jämfört med laminat + att det är skönare att gå på. Dessutom,, tror du att det går att klämma in golvvärme och ändå få det i nivå? Jag tittade lite snabbt på en typ av elvärmenät men det såg ut som det var en 15, 20mm med fix innan plattorna men det kanske är annorlunda i våtrum? Själva nätet var ju riktigt tnnt och smidigt.

Nej, klinkers ska ligga stumt. Ja, det går bra att lägga direkt på flytspackel. Och om du vill lägga en värmekabel så bygger detta ca 8-12mm MED flyt. Du gör helt enkelt som så att du limmar värmekabeln (nät är skit) direkt på underlaget som är där nu efter att du har primat, sen flyter du precis så att det täcker värmekabeln och sen lägger du klinkers på detta med fix.
Med fixkam så menar jag det verktyget du för ut fixet med, det kallas för fixkam och finns med olika höjd på tandningen beroende på vad du ska ha den till. Stora plattor som du ska ha bör du använda 8mm fixkam till.
Vill du ändå köra på 15mm trägolv så ska du ju givetvis göra det, men du ser ingen skillnad mot det golvet jag menade då det är riktigt trä på detta också, och fördelen är ju att du slipper riva ut det gamla golvet :(

Men som sagt, GLÖM INTE att prima underlaget! Annars kan det släppa stora sjok och det kommer låta ihåligt, inte kul alls...

Det är när det är flexibelt som det spricker. Det ska vara stumt och dött matrial under klinkers.

Fixkam är fixet du blandar till och drar ut på golvet med en "kam" innan du lägger plattan. Man kan säga att det är limmet som håller plattan på plats. Fixkamen varierar ju beroende på om du använder 4mm kam, 6mm kam, 8mm kam osv osv.

Bifogat

• byggtillb_934026.jpg
    byggtillb_934026.jpg
    3.2 KB · Visningar: 4,683
Lite egna erfarenheter från byggnation:

Vill du ha klinkers för utseendet och/eller känslan av kallt hårt golv? Det finns annars idag väldigt häftiga mattor som är hårda och slitstarka, med lyxiga mönster av skiffer, klinkers, sandsten o.d. Kan vara ett bra alternativ om man vill ha ett lite varmare golv, men ändå med rätt utseende. Kör du på klinkers, så är golvvärmen mer eller mindre ett måste för att få det komfortabelt - kanske i synnerhet i hallen där man släpar in blöta kläder och skor. Fundera på hur kablar och styrdon m.m. för värmen ska få plats - snyggast kan vara att fräsa ur spår i väggen och dra upp så du inte har utanpåliggande kablar.

Eftersom det är en lägenhet, så bör underlaget för parketten vara säkert bara vara en tunn masonitskiva, tunna träreglar, sand eller liknande - beroende på årtal och byggare. Det gör det lättare att lägga nytt golv och kanske kunna återanvända det gamla underlaget eller komma ner till betongen direkt (och då lägga in ljuddämpande underlag). Värre i gamla hus där man kan tvingas riva dåliga underlag ner till trossbotten och få lägga in golvspån innan det går att bygga nytt trägolv ovanpå (fast det blir ju stabilt och bra det med).

Apropå gips som underlag - fast det behöver du ju inte i detta fall - så finns det speciellt golvgips. Det är bättre armerat än vanligt gips och avsett för de belastningar och rörelser som finns i ett golv (bra jobbigt att skära i och knäcka). Limmas med fördel mot underlaget (limmet luktar satan i några dagar medan det härdar), skruv kan man dra i några bara för att få det att härda fast, men ska sedan tas bort. Använd aldrig golvspån eller andra träskivor som underlag vid klinkers eller kakelsättning på golv - det rör på sig för mycket.

sportbygg.com? :) Man skulle nästan ha en stickybyggtråd med alla tips för hemmapulare, så man slipper göra om andras misstag eller nåt...

Lyfter en gammal tråd :)
Jag och sambon har köpt hus och ska fräscha upp ytskikten lite. Färg+golv. Men vi har stor beslutsvånda vilken typ av golv vi ska välja.
Valet står mellan parkettgolv eller massivt furu-trägolv.
Grejen är att det är gjuten platta med golvvärme och lågt i tak, så att regla upp och lägga trägolv går bort, så då får det limmas i så fall, men är detta till att rekommendera när man har golvvärme? Mao blir det bra att lägga trägolv med de förutsättningarna?

Vad gäller parkett golv, hur länge håller dessa innan de behöver slipas? Har spanat in ett 7mm parkett på Bauhaus som nämnts tidigare i tråden, men det går ju inte att slipa, så är det värt att lägga minst 100:-/m2 ytteligare på ett som är slipbart?

Last edited:
Lyfter en gammal tråd :)
Jag och sambon har köpt hus och ska fräscha upp ytskikten lite. Färg+golv. Men vi har stor beslutsvånda vilken typ av golv vi ska välja.
Valet står mellan parkettgolv eller massivt furu-trägolv.
Grejen är att det är gjuten platta med golvvärme och lågt i tak, så att regla upp och lägga trägolv går bort, så då får det limmas i så fall, men är detta till att rekommendera när man har golvvärme? Mao blir det bra att lägga trägolv med de förutsättningarna?

Vad gäller parkett golv, hur länge håller dessa innan de behöver slipas? Har spanat in ett 7mm parkett på Bauhaus som nämnts tidigare i tråden, men det går ju inte att slipa, så är det värt att lägga minst 100:-/m2 ytteligare på ett som är slipbart?

Om du ska lägga trägolv på gjuten platta på mark så bör det vara någon typ av luftning under. Typ platonmatta med ventilerade socklar. Och det kanske bygger 1 cm. Och på det lägger du "flytande" trägolv. Men furu hade inte jag valt p.g.a. att det är för mjukt trä för att ha som golv.
Finns tunnare alternativ som kährs tuplex som du kan läsa om här: http://62.20.5.242/sv-SE/Products/Installation/Installation-Products

Det skyddar golvet mot fukt, men ventilerar antagligen inte bort eventuell fukt som platonmatta med ventilerade socklar...

Hur länge det håller beror ju på hur ni ska använda det och vilket träslag ni väljer och hur ytan är slutbehandlad...

Om du ska lägga trägolv på gjuten platta på mark så bör det vara någon typ av luftning under. Typ platonmatta med ventilerade socklar. Och det kanske bygger 1 cm. Och på det lägger du "flytande" trägolv. Men furu hade inte jag valt p.g.a. att det är för mjukt trä för att ha som golv.
Finns tunnare alternativ som kährs tuplex som du kan läsa om här: http://62.20.5.242/sv-SE/Products/Installation/Installation-Products

Det skyddar golvet mot fukt, men ventilerar antagligen inte bort eventuell fukt som platonmatta med ventilerade socklar...

Hur länge det håller beror ju på hur ni ska använda det och vilket träslag ni väljer och hur ytan är slutbehandlad...

Är det samma med parkettgolv, att det är att föredra att lägga platonmatta under, eller det räcker där med mellanlägg med plastfolie där?

Är det samma med parkettgolv, att det är att föredra att lägga platonmatta under, eller det räcker där med mellanlägg med plastfolie där?

Skillnaden om du lägger plastfolie är ju att du skyddar själva golvet från fukt. Men du ventilerar inte bort fukten på samma sätt som med platon i.o.m. att det ligger plast dikt emot betongen. Sen beror väl det på vad det är för betongplatta oxå. Hur mycket fuktgenomslag den har. Känns lite som att stänga inne problem med plastfolie. Har jobbat en del med ventilerade golv i ofentliga lokaler som skolor och så. Då är det oftast med mekanisk ventilation som kopplas på ett ventsystem dessutom för att driva bort markfukt som kommer upp.. Men mindre golvytor räcker det med självdrag. Så länge du har någorlunda ventilation i rummet vill säga...

För att svara på din huvudsakliga fråga så är det detsamma med parkettgolv, ja..

Last edited:
Helt outside the box. Rusta säljer för tillfället klickgolv som är riktigt lättlagt och snyggt. typ 80:- kvm och 32 i slitstarkhet vilket motsvarar första insteget till offentlig miljö så det bör hålla för en hel del. Personligen tyckte jag det var det snyggaste golvet som fanns i lågbudgetsegmentet.

Det var dessutom mkt mer lättlagt än de golven jag köpt på Hornbach tidigare för 100-150:- kvm. Dvs klickfunktionen hakade i lättare men hölls ändå ihop bättre när man vill justera osv.

Golvfoam rekomenderas men kanske även något ytterligare innan foamen i ditt fall?

OBS det fanns billigt skitgolv också på ovannämnda stället så det är inte ett generellt tips att man får bra golv på rusta.

Använd väggdistanskilar då man som "nybörjare" lätt förskjuter golvet lite hit och dit.

Last edited:
Skillnaden om du lägger plastfolie är ju att du skyddar själva golvet från fukt. Men du ventilerar inte bort fukten på samma sätt som med platon i.o.m. att det ligger plast dikt emot betongen. Sen beror väl det på vad det är för betongplatta oxå. Hur mycket fuktgenomslag den har. Känns lite som att stänga inne problem med plastfolie. Har jobbat en del med ventilerade golv i ofentliga lokaler som skolor och så. Då är det oftast med mekanisk ventilation som kopplas på ett ventsystem dessutom för att driva bort markfukt som kommer upp.. Men mindre golvytor räcker det med självdrag. Så länge du har någorlunda ventilation i rummet vill säga...

För att svara på din huvudsakliga fråga så är det detsamma med parkettgolv, ja..

Kanon, tack! :tummenupp

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back