Lägre hastighet leder till fler dödsolyckor!

azrael109

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Malmö
Hoj
Hayabusa -05
Dagens hastighetsgränser skapades för så länge sen att kvaliten på vägar och fordon nu är 10 faldigt bättre. Mer fart på dom "bra" vägarna tack.
 

Sprawler

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Härligt att de redovisar sina källor!
Nu ska jag skriva ett reportage om att kvinnor bara är en lögn. Undrar om folk köper det? :rolleyes:
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Procent är ju också ett intressant sätt att redovisa statistik.

En död ett år och tio döda ett annat år innebär en ökning med 1000%.

Men visst ligger det säkert sanning i artikeln, frågan är bara hur mycket.
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Denna australiska artikeln tror inte jag på. Undersökningar med någorlunda vetenskapligt underlag påstår säkert motsatsen.
Enligt artikeln tror någon något.
Det är nog ett önsketänkande att fri fart sänker olyckorna.

Däremot är vissa vägar säkert lämpade för hastigheter i 130-140 men det betyder inte att majoriteten av trafikanterna kan hantera dessa "höga" farter...och det är nog en av anledningarna att 120 är högsta fart idag.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Denna australiska artikeln tror inte jag på. Undersökningar med någorlunda vetenskapligt underlag påstår säkert motsatsen.
Enligt artikeln tror någon något.
Det är nog ett önsketänkande att fri fart sänker olyckorna.

Däremot är vissa vägar säkert lämpade för hastigheter i 130-140 men det betyder inte att majoriteten av trafikanterna kan hantera dessa "höga" farter...och det är nog en av anledningarna att 120 är högsta fart idag.

Och i Danmark där hastigheten höjts så har olyckorna minskat.

Kan man hålla en rimlig hastighet så slipper jag köra om utan kan följa med trafiken. När de sänker hastigheten från 90->70 och sätter upp fartkameror så bromsar många ner till 55-65 mätarhastighet(ofta ca.10km/h mindre i verkligheten) inför kamerorna och tar en väldig tid på sig att accelerera upp igen.
Sånt beteende gör ju att många gör onödiga omkörningar eftersom vägen är bra.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag håller med om att våra hastighetsgränser är förlegade med tanke på utvecklingen av både bilar och vägnät. Men den genomsnittlige Svensson skulle aldrig klara av fri fart (vissa verkar ju inte ens klara av dagens fartgränser).

Sen tvivlar jag på att Svenska myndigheter (oavsett färg på regering) kommer att införa fri fart så längde incidenter som denna inträffar nere på Autobahn. http://nyhetskanalen.se/1.1102411/2009/07/20/259_bilar_i_krock_pa_autobahn
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Där är det väl ändå redan fri fart. Har du provat att hålla 70 där innan köerna har dragit igång? Snacka om att man blir rundningsmärke.


Nej nej nej.. aldrig under 90 på leden, annars tar det inte många sekunder innan man har en droskbög eller annan idiot betydligt närmare bakhjulet än önskat.

Ett annat problem med högre hastigheter är väl alla dom som inte har förstått vad påfartssträckan är till för.
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det kan ju diskuteras i oändlighet,,,,,,, men jag tycker att problemet nu är att fartskillnader mellan olika fordon är oroligt. Det finns såndana som jag somm alltid åker lite för fort och sen finns det de som alltid åker 10 under gällande hastighetsbegränsning och den blandningen finns ju i trafiken så är det ju bara och den där skillnaden på ca, 30-40 km/h skapar ju omkörningar och vissa skiter ju i om det inte är fri sikt. Sen är jag helt övertygad att personen som leker tjurskallig polis och ligger iväg för de som vill hålla en högre fart är en stor källa till att det händer saker på vägarna, t,ex så känner jag gammal farbror 82 år och åker motorcykel, han säger: Jag har rätt att åka var jag vill på min vägbana,,,, jo det har han men till vilken nytta skulle jag vilja fråga.....

Jag körde av vägen med hoj för 2 veckor sedan och jag tappade minnet men ändå kan jag inte låta bli att grubbla över vad som hände igentligen, och det borde nog polis, läkare eller vägverket lägga lite krut på och få folk att analysera sina misstag på ett vetenskapligt sätt.

Lägre hastighet ger ju mindre skador men om det blir mindre olyckor???? det tror jag inte, i trafik så finns det så många som kan gör det där lilla misstaget vid fel tillfälle. Jag brukar tänka att det finns vettvillingar på vägarna hela tiden: Hur kommer jag undan och räddar mitt eget skinn.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Inte för lastbil&släp.

Mjo lastbil samt fordon med släp har egna hastighets begränsingar som inte rör "resten" av oss (dvs de med hoj eller bil UTAN släp)

Så hög hastighets begrönsning på skyllarna rör OSS inte dem (lastbil samt fordon medsläp)

Kan du inte trafikreglerna? :lol
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Och i Danmark där hastigheten höjts så har olyckorna minskat.

Kan man hålla en rimlig hastighet så slipper jag köra om utan kan följa med trafiken. När de sänker hastigheten från 90->70 och sätter upp fartkameror så bromsar många ner till 55-65 mätarhastighet(ofta ca.10km/h mindre i verkligheten) inför kamerorna och tar en väldig tid på sig att accelerera upp igen.
Sånt beteende gör ju att många gör onödiga omkörningar eftersom vägen är bra.

Var står det att olyckorna har minskat i Danmark?
Kan hålla med dig om att onödigt låga hastigheter påverkar olycksrisken. Det finns naturligtvis en lägre gräns.

Trådskaparen skrev att högre hastighet leder till färre dödsolyckor. Vad tror du händer om du kör i 200+ och föraren framför dig plötsligt girar pga något som hoppar fram ur skogen. Det är väl det vi disskuterar...inte att vi har felaktigt satta hastighetsgränser i vissa områden.

Du har väl ett gashandtag om föraren accelererar sakta. Jag har inga problem med mina omkörningar i dessa fall.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Var står det att olyckorna har minskat i Danmark?

Ur följande artikel:
http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=2079505

Erfarenheterna från andra länder av att höja hastighetsbegränsning är goda. Danmark höjde högsta tillåtna hastighet på delar av motorvägsnätet år 2004 till 130 km/h. Där har antalet olyckor blivit färre och bilisterna följer hastighetsgränserna bättre både på motorväg och på andra vägar. Den långsiktiga trenden är att olyckorna blir allt färre på de danska vägarna.

Tydligen hade de också höjt hastigheten i vissa delstater i USA enligt artikeln, med samma resultat, att olyckorna hade minskat.


Edit: Robert Collin på Aftonbladet hade också skrivit om det, men vi vet ju vad de flesta anser om Aftonbladet som seriös nyhetskälla, därav tidningsklippet från Västerviks-Tidningen istället. :hihi
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top