Lämna in så man får en fungerande motor av två trasiga, kostnad?

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
tjo,

vad kostar det att lämna in 2 st kassa motorer dvs 2st gsf 600 oljekylda för att sätta ihop en fungerande?

en har hål i blocket, å en har stått länge å blåser ut blårök å låter som en sågklinga?

tänk fixa skiten själv men har nu haft ca 8mån på mig att göra nått med den men inte fan har man ens rört skiten..

så nån som har en aning vad det skulle kosta?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Varför inte fråga en verkstad? De bör ju vara de verkliga experterna på det?
Om de ens vill ha jobbet?
Innebär ju isärtagning och uppmätning av allt som ska återmonteras, för du vill väl ha ett schysst slutresultat?
Detta är ju nästan som att göra samma jobb två ggr och det tar TID, och "tid", det dyrt särskilt när det kallas "verkstadstid"....

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Det är väldigt svårt för verkstaden att veta vad det kommer kosta då de inte har en aning om skicket internt i motorerna, jag tror även att flertalet kommer neka då de inte vill hamna i en situation där de har lagt arbetstid på en motor som sedan visar sig behöva kompletteras med dyra delar för att hamna inom toleranserna och kunden backar ur.

Personligen så anser jag att det är ett jobb som man antingen gör själv eller struntar i. Köp då hellre en tredje motor från en skrot med funktionsgarant.

Snabbkalkyl.
Säg minst 10h för demontering (troligen närmare 2 arbetsdagar), montering samt uppmätning a 650:-
2000:- för nya packningar.

Bara där hamnar du på minst 8500:- sedan är ju frågan hur bra skick resten håller och om det krävs inslipning av ventiler, kolvringar osv.

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Du kan ju räkna med en tusenlapp per timme och det lär väl ta minst en arbetsdag att göra en enkel transplantation. Om du vill att arbetet ska göras seriöst och alltså byta ut allt däri som sannolikt borde bytas så lär det väl ta minst två dagar + några tusen i reservdelar.

Så det lär garanterat bli billigare att köpa en tredje begagnad morot och sälja de andra två som reservdelsmorötter än att låta en verkstad skruva.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Anlita nån SH-are som kan skruva i GBG.

Edit: hade du bott i Skåne så hade jag kunnat fixa det till dig för en massa beer.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är inte mycket värde i skiten. Se det som terapi/nöje/utbildning och ta tag i skiten själv.

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Letar efter en bobber
Åk till Skåne och lämna grejorna till Solid snake. Blir inte billigare om du inte vill göra jobbet själv.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
mm, får la se vad som jag hittar på... Solid snake får i värsta fall ett pm snart av mig :p

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning