Lämna tillbaka ställ

Bobby200

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawazaki Ninja
Får man lämna tillbaka sitt skinställ efter man har använt det en gång? bytte från storlek 52 till 54 för 52 var för litet men nu är 54 för stort märkte det när jag körde så jag får nog sattsa på ett annat ställ.

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Får man lämna tillbaka sitt skinställ efter man har använt det en gång? bytte från storlek 52 till 54 för 52 var för litet men nu är 54 för stort märkte det när jag körde så jag får nog sattsa på ett annat ställ.

Borde framgå på ditt kvitto men jag har svårt att tro att det blir lätt tyvärr...
Ring och prata med säljaren och var väldigt vänlig så kan det mesta gå :tummenupp

Bobby200

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawazaki Ninja
Fråga inte oss, fråga butiken?

Fanns en anledning varför jag frågade här först gissa vad?

Borde framgå på ditt kvitto men jag har svårt att tro att det blir lätt tyvärr...
Ring och prata med säljaren och var väldigt vänlig så kan det mesta gå :tummenupp

Ja får hoppas de är snälla men känns ju dumt att byta för andra gången men men jobbiga kunder finns det gott om de kanske är vana.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
För att du har använt det en gång?

Jamen fan, det ser väl inte butiken såvida du inte har vurpat i det...
Tvätta bort flugorna och åk tillbaks med det, säg att du ångrar dig.

Bobby200

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawazaki Ninja
För att du har använt det en gång?

Jamen fan, det ser väl inte butiken såvida du inte har vurpat i det...
Tvätta bort flugorna och åk tillbaks med det, säg att du ångrar dig.

Var det svårt för dig att förstå frågan eller?
Jag upprepar den: jag undrar ifall man får lämna tillbaka ett skinställ efter man har använt det en gång, Inget mer. Det du skrev kan vem som helst räkna ut det var så jag gjorde vid mitt första byte.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Egentligen får du inte lämna tillbaka nej.. Speciellt om säljaren rekommenderat dig en 52:a och du ändå valt en 54:a.. Och nu kommer tillbaka med ett ställ som är använt. Om de inte är väldigt sjyssta det vill säga..

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
jag undrar ifall man får lämna tillbaka ett skinställ efter man har använt det
Nej.:fakta
Du har som kund aldrig någon generell rätt att lämna tillbaks, häva köp eller byta om det inte rör sig om ett rent reklamationsärende - alltså att varan du köpt är defekt på något vis. När byten (eller öppet köp) ändå förekommer beror det enbart på den enskilda butikens goda vilja.
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/

Du får göra precis som du själv skrev - prata snällt med butiken och håll tummarna. Nekar de så har du bara att gilla läget, då får du sälja stället på Blocket och köpa ett nytt.

Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nej.:fakta
Du har som kund aldrig någon generell rätt att lämna tillbaks, häva köp eller byta om det inte rör sig om ett rent reklamationsärende - alltså att varan du köpt är defekt på något vis. När byten (eller öppet köp) ändå förekommer beror det enbart på den enskilda butikens goda vilja.
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/

Njaeee... Det finns ju viss ångerrätt faktiskt... Brukar vara 8 dagar men vissa har hur 30 dagar... Beror ju på butiken... Varan ska ju vara i obruten förpackning men det är ju rätt dåligt med på skinnställ så jag skulle göra rent
stället och lämna tillbaka

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Njaeee... Det finns ju viss ångerrätt faktiskt... Brukar vara 8 dagar men vissa har hur 30 dagar... Beror ju på butiken... Varan ska ju vara i obruten förpackning men det är ju rätt dåligt med på skinnställ så jag skulle göra rent
stället och lämna tillbaka
Nej, det finns faktiskt ingen lagligt grundad sådan rätt vid köp i butik.
Många butiker ger på eget initiativ möjlighet till byte eller öppet köp, men det är som sagt inget man som kund kan vifta med någon lag och kräva - det är upp till butiken.

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jag upprepar den: jag undrar ifall man får lämna tillbaka ett skinställ efter man har använt det en gång, Inget mer. Det du skrev kan vem som helst räkna ut det var så jag gjorde vid mitt första byte.

fyfan va otrevlig du är!
jag tror butiken blir glad att slippa dig som kund!

samzon

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Triumph speed 4 +blue monster

Som man frågar får man svar.kanske bättre att inte vara dryg när man ber om andras åsikter :7peta

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Om du kollar vilka svar jag fick av flöjt så förstår du varför jag blev irriterad.
Faktiskt inte. Alls. I hans första svar uppmanade han dig att prata med butiken. Att du inte har någon lagstadgad rätt att lämna tillbaka något du börjat använda kan du väl räkna ut med röven, alltså är det upp till butikens välvilja eller speciella villkor. Oavsett vilket, prata med butiken.

I det andra svaret verkade han mest försöka peppa dig lite, snygga till stället så löser det sig nog, typ.

Du ställer en dum fråga, och är sedan dryg mot folk som ger dig svaret du borde ha kunnat räkna ut själv. Plonk.

Bobby200

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawazaki Ninja
Faktiskt inte. Alls. I hans första svar uppmanade han dig att prata med butiken. Att du inte har någon lagstadgad rätt att lämna tillbaka något du börjat använda kan du väl räkna ut med röven, alltså är det upp till butikens välvilja eller speciella villkor. Oavsett vilket, prata med butiken.

I det andra svaret verkade han mest försöka peppa dig lite, snygga till stället så löser det sig nog, typ.

Du ställer en dum fråga, och är sedan dryg mot folk som ger dig svaret du borde ha kunnat räkna ut själv. Plonk.

Ok nu får vi nog ta och reda ut en del grejer här. För det första Kan jag inte förstå varför det är en dum fråga jag ville bara veta hur mc-butiker generellt ser på byte av ett använt skinställ? Sedan om jag nu hade kunnat räkna ut svaret själv så hade jag väl inte behövt ställa frågan här? Det kan väl också vem som helst räkna ut?

För det andra så tror jag vi uppfattar vad vi skriver lite annorlunda då jag uppfattade viss arogans och spydighet i hans text så svarade jag med samma still men det var absolut inte menat att vara otrevligt.

Nu tycker jag vi lägger ner detta och om de som är inblandade har tagit illa vid så är ni välkomna att skicka PM till mig.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Lol, blir du irriterad/otrevlig så lätt Bobby200 så kmr du nog få problem...
Tkr inte alls du fick några svar som var värt att börja tjaffsa för.

Får nog hålla med bivven här.
Sen hade jag varit försäljare o nån gett mig den attityden hade det inte blivigt något byte.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nej, det finns faktiskt ingen lagligt grundad sådan rätt vid köp i butik.
Många butiker ger på eget initiativ möjlighet till byte eller öppet köp, men det är som sagt inget man som kund kan vifta med någon lag och kräva - det är upp till butiken.

Nej nej.. det vet jag också...
Uttryckte mig kanske lite klumpigt.. Menade att dom flesta butiker tillämpar
ångerrätt på mellan 8-30 dagar.. Inte att det är någon lag.

Tycker trådskaparen ska se till att stället är i jättefint skick och
sätta på sig sina bästa kläder och ett ruskigt stort leende och en god portion smör och försöka lämna tillbaka det... Han kan inte få mer än nej och då är
det bara att bita i äpplet...

Bobby200

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawazaki Ninja
Lol, blir du irriterad/otrevlig så lätt Bobby200 så kmr du nog få problem...
Tkr inte alls du fick några svar som var värt att börja tjaffsa för.

Får nog hålla med bivven här.
Sen hade jag varit försäljare o nån gett mig den attityden hade det inte blivigt något byte.

Vill inte vara tjatig men jag repeterar:

Nu tycker jag vi lägger ner detta och om de som är inblandade har tagit illa vid så är ni välkomna att skicka PM till mig.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen, vilken trädde i kraft 2000-06-01, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar, dock lägst 7 arbetsdagar, från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen kontaktar du oss så kan vi se om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att tillämpa ångerrätten, och i sådana fall uppger de uppgifter vi behöver. Återsändande av vara vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds bekostnad då Distansavtalslagen ej ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Vara skall återsändas emballerad enligt våra rekommendationer. I fall varor man beställt ej kan nyttjas på därför avsett vis, exempelvis inkompatibilitet, eller i fall då ångerrätt är att anse som förverkad, godkännes ändå i vissa fall återköp. I sådana fall står köparen för samtliga kostnader som uppstår, vanligtvis frakt. I sådana fall innehålles 20% av varuvärdet för att täcka kostnader för hantering av returen.

Klippte det från en sida, det är alltid något.

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Om distans- och hemförsäljningslagen.
Internethandel, postorder- och telefonförsäljning regleras från och med den 1 april 2005 i en ny lag. Lagen gäller även när du köper något av en försäljare som kommer till din dörr.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA