Lämplig kurs för rookisar

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Kolla bannern under "racingforumet".

Förra året gjorde vi det på måfå och det blev mycket omtyckt, nu kör vi en lite mer förberedd repris.

Upplägget är inte helt spikat ännu men det blir maximalt banåka med duktiga instruktörer. Förarna delas inte in i traditionella snabb-långsam-grupper utan vi delar beroende på hojtyp. Varje grupp har en förare som är van vid just den sortens hojar dessutom, så dom vet vad dom snackar om.

Mer info kommer efter sm, jag hinner inte skriva ihop något nu!

Edit:

*Kursen är onsdag 19 juli, i Linköping.
*Vi kör 10-15 utan avbrott för lunch eller annat trams.
*Vi kommer ha ett antal grupper.
*Alla förare har väst, olika färg beroende på grupp
*Inga långsamma / snabba pass. Grupperna bestämmer själva om / när dom skall ut och köra och när dom skall snacka i depån.
*Ovan kommer inte funka så viss styrning blir det givetvis
*Hojen bör vara en racehoj, inte supermotard eller något custom
*Däcken skall vara racedäck, inga gamla battlax eller pilot sport
*Föraren bör kunna ta sig runt under minuten (+5sek för 250sp och neråt)
*Max 40 personer totalt.
*Inga gatuförsäkringar gäller denna dag då många kör med racehojar

Fler frågor?

/HW

Last edited:

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
CBR600RR -08
Intressant, men var när hur?
HW skrev:
2179886 Kolla bannern under "racingforumet".

Förra året gjorde vi det på måfå och det blev mycket omtyckt, nu kör vi en lite mer förberedd repris.

Upplägget är inte helt spikat ännu men det blir maximalt banåka med duktiga instruktörer. Förarna delas inte in i traditionella snabb-långsam-grupper utan vi delar beroende på hojtyp. Varje grupp har en förare som är van vid just den sortens hojar dessutom, så dom vet vad dom snackar om.

Mer info kommer efter sm, jag hinner inte skriva ihop något nu!

/HW

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Hur snabb måste man vara eller rättare sagt hur långsam får man vara?

Dr.Bike

Guest
Skulle ju vara kul... men med tanke på 1-minutsgränsen är man troligen rökt a´la carte´! :lol (minns Rollers bombarvarv på 1,02 som åtföljdes av "kraschen") ;)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
hade vart skit roligt men vet inte vilka tider jag har där :(

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Lysande, uppskrivet i kalendern.
Edit: har inte heller ngn koll på mina tider på Sviesta, får se efter helgens race...

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ni har ju 2 månader på er att träna och som notering körde jag under minuten med min gamla 660 supermoto så det är nog ingen omöjlighet. Runt minuten är något snabbare än snabba gruppen på en trafikövning.
Lätt som en pannkaka!

/HW

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag hoppas inte att ni kommer med något krav på att man ska ha licens eller så nu va?
Och skippa konerna på förmiddagen, annars kör på lika dant som ifjol. Lätt den bästa bandagen på Sviestad vad jag kan minnas.

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Victor skrev:
2180829 Jag hoppas inte att ni kommer med något krav på att man ska ha licens eller så nu va?
Och skippa konerna på förmiddagen, annars kör på lika dant som ifjol. Lätt den bästa bandagen på Sviestad vad jag kan minnas.

Du kan ge dig fan på att vi skall använda koner. :arsele Så sent som för några veckor sedan kom det fram en och berättade att han tyckte det gick för sakta, men sen kom han ihåg konerna och började köra som han faktiskt lärde sig en gång och genast flöt det mycket bättre. :pannkyss

/HW

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
HW skrev:
2180846 Du kan ge dig fan på att vi skall använda koner. :arsele Så sent som för några veckor sedan kom det fram en och berättade att han tyckte det gick för sakta, men sen kom han ihåg konerna och började köra som han faktiskt lärde sig en gång och genast flöt det mycket bättre. :pannkyss

/HW

Okej, jag har bara minnet av koner som flög hej vilt över banan och framför oss som körde där. Går det inte att krita sträck som man ser tydligt?

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Victor skrev:
2181335 Okej, jag har bara minnet av koner som flög hej vilt över banan och framför oss som körde där. Går det inte att krita sträck som man ser tydligt?
Samma här... har ett chockartat minne av när jag ligger bakom en vilt burkande DQ som välte kon mitt framför mig in i sviestaböjen :brinnerup Som tur va missade mitt framhjul den med nån centimeter... :tomten

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag kan hyra betongsuggor istället så kanske förarna respekterar att det står något där...... Silvertape funkar, jag ska fundera på det. Koner är tvingande, silvertape hjälper inte på dom som "redan har ett bra spår, i sin fantasi".

/HW

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
samuel w skrev:
2181623 Samma här... har ett chockartat minne av när jag ligger bakom en vilt burkande DQ som välte kon mitt framför mig in i sviestaböjen :brinnerup Som tur va missade mitt framhjul den med nån centimeter... :tomten

:rofl
Jag minns en kille som kom in efter ett pass helt blek. Hans instruktör hade bara vält en kon men efterföljande hade slagit till den så den stutsade över asfalten.
Finns det inte mindre versioner av slalompinnar? Vikbara, lätta och harmlösa. Lite svårt att sätta fast dom kanske...

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Victor skrev:
2181895 :rofl
Jag minns en kille som kom in efter ett pass helt blek. Hans instruktör hade bara vält en kon men efterföljande hade slagit till den så den stutsade över asfalten.
Finns det inte mindre versioner av slalompinnar? Vikbara, lätta och harmlösa. Lite svårt att sätta fast dom kanske...

Lösningen kallas för KRITOR ;)

faktiskt så har jag/vi inhandlat sånna inför nästa kurs... rita på asfalten ska vi göra massor innan kursen startar ;)

//håkan

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Måste man har kört under minuten? Är ruskigt sugen men har ju inte kört under minuten, jag kan iofs om jag vill.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning