Lämplig motor till bygge av elhoj

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Från usa istället https://www.thunderstruck-ev.com/budget-screamer-72v-brushed.html?sef_rewrite=1&cookies_accepted=Y
Bättre än det jag länkade till i första posten? Samma pengar.
Jag skulle säga att det är ungefär samma prestanda. Den sistnämnda säger up to 38 HP peak vilket blir 28 kW. Den förstnämnda säger peak 24kW sometimes kan reach 32.
Den andra du länkade till säger inget om vad den tål konstant vilket skulle göra mig fundersam. Det är visserligen troligt att den tål ungefär samma effekt kontinuerligt men eftersom dom inte specar det så vet man ju inte. Det kan ju teoretiskt sett hända att man bränner motorn om man lägger sig på 8kW kontinuerligt även om det sannolikt är så att det inte blir det resultatet.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Är det några andra skillnader än några mm, pris och färg på dessa celler? Skulle båda funka lika bra i ett batteripack?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Inte tillräckligt insatt för att bedöma kvalité/prisvärdhet på olika tillverkare längre men ska man tillverka batteripack av stora mängder celler kan det kanske vara praktiskt med lödöron vilket bara fås på den ena varianten. Det går ju att svetsa ihop cellerna själv också men även det blir ju jobbigare när någon annan redan svetsat dit knappar. Plus att du förstås redan betalat för att någon ska svetsa dit knapparna du själv lär ta bort så det blir en onödig kostnad utöver arbetet.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Är det några andra skillnader än några mm, pris och färg på dessa celler? Skulle båda funka lika bra i ett batteripack?
Väldigt opraktiska bygga större pack av
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Är det för att det är så mycket jobb om man ska bygga ett större pack som du säger det eller är det något annat?
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Jag har bytt plan och konverterar min motard istället. Jag har nog bestämt vilken motor det blir och att det blir 10 Nissan Leaf-moduler från 2013. Jag behöver nu en bra men billig controller. Det får bli bättre grejer så småningom. Några tips. Den ska klara 75V och 500A peak. 500A är vad leafmodulerna ska kunna ge enligt en diskussion på endless-spheres jag läst. https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=99166
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Väcker liv i min gamla tråd eftersom jag pillat på med hojen. En 10 kw motor, batteripack med Nissan Leaf-moduler 14S, dvs 58,8V fulladdat. Ca 5 mil landsväg eller ett par timmar i skogen i räckvidd. Toppfart över 110 med 1:3,5 i drevning. Mycket skoj som jag ska bygga färdigt i vinter så jag kan regga den i vår.20220821_165953.jpg
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Blev det kinesmotor ? Vad är det för kontroller?
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Blev det kinesmotor ? Vad är det för kontroller?
Det blev en Golden Motors HPM10KW och en Kelly kls72501-8080i. Jag började med en Daly BMS 14S 250A men har nu en JBD 6S-22S BMS. Med den kan jag ta ut lite mer peak Ampere.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har faktiskt köpt mig en Vesc 100/250 för att ha som grund för elbyggen. Kommer nog linda mina egna motorer så småningom, annars tycker jag freechobby gör intressanta motorer. Visserligen för propeller men det där handlar mer om hur magneterna ser ut, starkare magneter och/eller fler poler drar ner varvtalet. Hallbach array tycker jag är intressant också, då slipper man järnsupport till magneterna och kan således dra ner vikten.

Kommer börja med en crystalyte HS3540, linda om med färre lindningar per spole och samtidigt öka polantalet och sätta på starkare magneter, summan hoppas jag blir en motor som rullar ungefär lika snabbt som originalutförandet fast med mycket mer moment och högre effektivitet.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Kul! Vad ska den sitta på? Vad ska du ha för batteri?
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kul! Vad ska den sitta på? Vad ska du ha för batteri?
Först en cykelram men det är mest för att ha något att bygga på och för att jag har en bra ram liggandes, sen tänkte jag faktiskt bygga mig en ram i bockad/limmad/poppnitad aluminiumplåt så som Lotus är byggda men det är en senare fråga och då blir det nog mer cross över det hela. Cellerna köper jag från Nkon och sätter ihop själv, 8P22S lär det nog bli iaf, 4000mAh och 35A per cell.
 

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda CM400T -81
Ja, det var bra pris på dom där. Det är ju bra att bygga av såna så man kan forma efter behov. Mina Leaf-moduler är ju både tunga och stora. De skottar ur sig mycket ström men är bökiga att placera. Jag kanske fortsätter med en sporthojsram sedan när denna är klar för i den kan jag placera både motor och batteri på ett bättre sätt. Jag håller mig nog under 60V för det krävs lite mer för att få det godkänt när man hamnar över, vad jag har förstått.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har faktiskt köpt mig en Vesc 100/250 för att ha som grund för elbyggen. Kommer nog linda mina egna motorer så småningom, annars tycker jag freechobby gör intressanta motorer. Visserligen för propeller men det där handlar mer om hur magneterna ser ut, starkare magneter och/eller fler poler drar ner varvtalet. Hallbach array tycker jag är intressant också, då slipper man järnsupport till magneterna och kan således dra ner vikten.

Kommer börja med en crystalyte HS3540, linda om med färre lindningar per spole och samtidigt öka polantalet och sätta på starkare magneter, summan hoppas jag blir en motor som rullar ungefär lika snabbt som originalutförandet fast med mycket mer moment och högre effektivitet.
Lite trådkapning men tror du att någon av freechobby-motorerna skulle funka som ersättare för en skuren utombordare (8 hk Yamaha, åttiotalsvintage)? Dvs, tänker ju max 10 kW för ersättningsmotorn.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Lite trådkapning men tror du att någon av freechobby-motorerna skulle funka som ersättare för en skuren utombordare (8 hk Yamaha, åttiotalsvintage)? Dvs, tänker ju max 10 kW för ersättningsmotorn.
Tänker i precis samma banor.
Har en gammal plaskeladden som jag är sugen på att elkonvertera på något billigt sätt.
Samma effektönskemål, upp mot 15kW. och axel med akterspegelgenomföring istället för påhäng.
Jag ser det projektet som en övning inför elkonvertering av min snipa med 15hk Yanmar diesel.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Lite trådkapning men tror du att någon av freechobby-motorerna skulle funka som ersättare för en skuren utombordare (8 hk Yamaha, åttiotalsvintage)? Dvs, tänker ju max 10 kW för ersättningsmotorn.
Värt att tänka på är ju att dessa motorer kräver ganska ordentligt med kylning för att inte brinna upp, det är också därför de är specade med ganska högt kw/kg. Så enda problemet är egentligen att få högt luftflöde genom motorn men sätter man inte en sådan motor på en luftburen farkost skulle jag bygga om den till vattenkylning, ser inga andra hinder till att det inte skulle fungera. Däremot är dessa motorer ganska högvarviga, finns vissa bekymmer i att kontrollera motorer med riktigt högt rpm men det är definitivt görbart med en Vesc. Men välj lägsta möjliga kv bara...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top