Lämplig tjejhoj?

Frippe_S

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Gsx-R1000 & Ten7
Tjejen funderar på att ta körkort.
SÅ vi kikar lite på hojar till henne.
Någon som har något råd till vad för hoj e lämplig.
Måste vara ganska låg hoj. Tjejen är strax under 160 lång.
Kubikmässigt så lär det väl bli en 600..

Frippster...

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Varför en tjejhoj? Varför inte bara en 'hoj' ?

SV650, R6 etc brukar vara poppis hos dom med flätor.

Frippe_S skrev:
Tjejen funderar på att ta körkort.
SÅ vi kikar lite på hojar till henne.
Någon som har något råd till vad för hoj e lämplig.
Måste vara ganska låg hoj. Tjejen är strax under 160 lång.
Kubikmässigt så lär det väl bli en 600..

Frippster...

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Min sambo har en Yamaha XJ 600 Diversion, hon är ca 163 cm lång.
Mycket fin hoj, billig försäkring via Lf de har någon special tjejförsäkring.

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Husa 650
En Ducati Monster 600 borde ju inte vara helt fel. Det är ju en liten hoj som är så vitt jag jag vet väldigt billiga att försäkra. Torde vara lättkörda eftersom det sitter en v-twin i den som ger ett bra vrid, med andra ord inte så explosiv. Ett stort plus är också att den har ett grymt skönt ljud.

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
MIn tjej är oxå ganska kort. Hon valde en 600 Fazer.
SV650'n var för framåtlutad för att hon skulle sitta bra.

Åk runt och provsitt allt ni kan hitta. Det gjorde vi.

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Kan rekommendera Kawa gpz500s. Grymt bra starthoj. 60 pigga hästar, inte allt för torr.

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Nä, den är såld :(
Vill hon ha en sporthoj 600 är CBR:en (iaf de lite äldre modellerna) liten och extremt lättkörd, känns som en liten leksak som man kan göra vad man vill med.. :tummenupp Inga problem att nå ner för lilla mig på 157 cm. Annars når jag ner bättre på t.ex. R1:an jämfört med R6:an och tycker även att R1:an är roligare och lättare att köra. Men inte bra som förstahoj kanske...

Om det inte måste va en sporthoj kan jag rekommendera min BMW F650GS som har mer upprätt körställning och är oerhört lättkörd (har dessutom värmehandtag o ABS vilket de flesta mobbar mig för, men de är egentligen bara avundsjuka för det är kanonbra att ha, SÅ DET SÅ! ;) ). Dessutom är den kul att köra grusvägar med. Perfekt hoj att lära sig köra på. Kan man hantera den bra kan man lätt hålla samma/högre tempo som sporthojar på krokvägar trots att den bara har 50 hästar.

Personligen skulle jag aldrig köpa en SV650 för det var den de flesta rekommenderade mig eftersom det var en bra "tjejhoj". Vem vill ha en "tjejhoj"?! Inte jag iaf. Men det är säkert en vettig hoj om du frågar nån som kört den.

Lycka till från sporthojs kortaste tjej (?)

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ducati monster :tummenupp

Bifogat

• m9e.jpg
    m9e.jpg
    132.8 KB · Visningar: 124
  • m16.jpg
    m16.jpg
    116.6 KB · Visningar: 218
Last edited:

Mingves

Guest
Jag skulle rekommendera Triumph Speed Four och som av en tillfällighet har jag en till salu.
KawwaTina provsatt min i helgen och hon nådde ner lätt.

Allvarligt så är den och alla andra typ fazer, monster, SV och Hornet är ganska lika.
Kanske att monstern har mindre effekt men alla är bra hojar att börja med.
Mitt bästa tips, låt henne kolla på lite bilder och testa de hon tycker är snyggast...

///Mats

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Nä, den är såld :(
Mingves skrev:
Mitt bästa tips, låt henne kolla på lite bilder och testa de hon tycker är snyggast...

///Mats

Snacka om att idiotförklara tjejer. :dummer
Så du tycker hon ska kolla på bilder och peka på nån hon tycker är fin, typ "den där är ju röd och fin så den kan jag testa". Är man så pass kort är det inte heller bara att testa vad man vill. T.ex. SV:n är alldeles för hög och måste sänkas och de sänkta brukar inte finnas för provkörning hos handlarna. Tyvärr är man väldigt begränsad i sitt urval. När man sen kört ett tag och känner sig säkrare behöver man inte bry sig så mkt om man når ner eller inte. För mig räcker det att nå ner med ena stövelspetsen om jag hänger över på ena sidan lixom. (Och så kan man alltid ta stöd av bilar eller annat lämpligt om man inte når ner :rolleyes: ) Men det är inte så lämpligt i början innan man lärt sig hantera hojen.

Det är väl bara att dra iväg till nån hojbutik och börja kolla runt lite. Sen är det väl inte fel att slänga ut en tråd i ett sånt här forum för att få lite tips.

P.S. @Mingves: Så du ska sälja hojen? Visst var det du som inte tyckte det var så kul att köra hoj som du trodde det skulle va? Ska du köpa nån annan?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag är ~165 å skulle inte rekomendera R6an, när man väl komme igång är det väl inga problem men jag skulle då inte vilja va några cm kortare när man står still...

...fast då kan ju min vara lite väl spänd oxo.

Cagiva Raptor är jädra fin dock!

ymer

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
yamaha yzf600r
Jag skulle rekomendera en yamaha yzf 600r...jag är ca 165 cm och kör en sån...och tycker att den passar utmärkt :tummenupp
Lycka till

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
Tjenare!!! du kan få köpa min gixxer 1100 rätt tung men inte så jävla hög och skapligt drag äre i den också ca 175 hk men det klart den väger ju rätt mycket också hehe skojade nä men vafan monstern är ju läcker

Mingves

Guest
Polly skrev:
Snacka om att idiotförklara tjejer. :dummer
Så du tycker hon ska kolla på bilder och peka på nån hon tycker är fin, typ "den där är ju röd och fin så den kan jag testa". Är man så pass kort är det inte heller bara att testa vad man vill. T.ex. SV:n är alldeles för hög och måste sänkas och de sänkta brukar inte finnas för provkörning hos handlarna. Tyvärr är man väldigt begränsad i sitt urval. När man sen kört ett tag och känner sig säkrare behöver man inte bry sig så mkt om man når ner eller inte. För mig räcker det att nå ner med ena stövelspetsen om jag hänger över på ena sidan lixom. (Och så kan man alltid ta stöd av bilar eller annat lämpligt om man inte når ner :rolleyes: ) Men det är inte så lämpligt i början innan man lärt sig hantera hojen.

Det är väl bara att dra iväg till nån hojbutik och börja kolla runt lite. Sen är det väl inte fel att slänga ut en tråd i ett sånt här forum för att få lite tips.

P.S. @Mingves: Så du ska sälja hojen? Visst var det du som inte tyckte det var så kul att köra hoj som du trodde det skulle va? Ska du köpa nån annan?

Jag menade inte att tjejer väljer hoj efter färg mm. Bara att jag kollar på vilken hoj som e snygg, sedan testar jag. Det är väl onödigt att åka till 10 butiker när man kanske inte vill ha deras märke....
Polly, jag tror du får sluta dra alla killar över en kant :fatta!

Japp jag skall sälja, känner mig ganska nöjd med MC. Körde en glasstouring tur i helgen som tog de vägar som jag alltid velat köra på mc. Det var kul men varmt:) Jag skall inte köpa en annan, inte som jag vet just nu. Funderade på en billigare men jag tror jag hyr när suget kommer....

////Mats

Last edited:

skabe

the one and only
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Nyligen såld Suzuki sv 1000s
Köp inte en "för liten" för att hon är tjej.. Hade en Suzuki 600 bandit (rek. "tjej-cykel) förut, men tröttnade rätt snabbt på den. Är mycket nöjd med min twin, härlig gång och fint ljud. Om jag skulle byta skulle det nog bli en r6:a, mycket rolig!
Men jag kan varmt rekommendera sv:na.. :tummenupp

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Tjejhoj??!!
Här är ett klipp från en mc-klubb med bara tjejer i och deras hojar.

Honda CX 650 Custom
Ducati 900SS
Suzuki RF900
Triumph Legend 900 TT
Triumph 120 Bonneville
Triumph Daytona
Honda CBR600
HD Superglide
Yamaha Thunderace
Aprilia CL 1000 Falco
Suzuki VS 800 Intruder
CBR 600 F Sport
Suzuki Intruder 1400
Suzuki SV650 S
Kawasaki ZR-7S
Ducati 748 + 750S
Moto Guzzi Le Mans 3
HD Softtail Standard 1450
Suzuki Bandit 1200
Honda Fireblade
KTM
Suzuki Bandit 600 Huskvarna WR 125
Suzuki GS 500 e
Ducati Monster 900
TL 1000 Suzuki

Nu har du ett urval Tjej-hojjar. :)

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu
Min flicka köpte en Kawa ZR-7. Otroligt lämplig första hoj och faktiskt riktigt rolig, men det är ju ingen sporthoj...
Som en första sportis så kanske en Thundercat?!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år