Något förvånad märker jag att GP's lilla artikel i mitten av april gick alla mc-siter spårlöst förbi. Har inte sett att GP publicerat den på nätet och inte heller att någon annan skrivit om det, inte ens Bike eller Allt om MC. Eller så var det gamla nyheter som dryftats här för lääääänge sedan.
Vad är det då jag tänker på? Jo, från och med 2004 kommer EU att införa striktare miljökrav även på motorcyklar. Detta innebär att _nya_ hojar som säljs i ett EU-land ska ha samma utrustningsnivå i alla länder. Det innebär även att vissa tillverkare kommer att slopa en del modeller med uråldriga motorer, främst V-twins då dessa inte kommer att klara miljökraven.
Exempel på hojar som kommer att försvinna tros vara VMAX, Wildstar 1600 och VTX 1800. Honda, Suzuki och Yamaha kommer att ersätta dessa modeller med nya då EU är en så stor marknad för dessa företag. Med lite tur (?) innebär detta att vi kommer att slippa nya HD då de knappast kommer att lägga om sin tillverkning mot miljövänligare motorer.
Vad gott med detta? Tja, det försvinner en massa hojar med gamla motorer som hängt med sedan hedenhös och istället kommer det nya modeller.
Lite förvånad är jag som sagt.
Artikeln publicerades tredje veckan i april med god marginal efter den första april.
Antingen är det ett skämt som publicerades några veckor försent, den som skrev det hela hade rökt på, eller så är det sant.
Vad är det då jag tänker på? Jo, från och med 2004 kommer EU att införa striktare miljökrav även på motorcyklar. Detta innebär att _nya_ hojar som säljs i ett EU-land ska ha samma utrustningsnivå i alla länder. Det innebär även att vissa tillverkare kommer att slopa en del modeller med uråldriga motorer, främst V-twins då dessa inte kommer att klara miljökraven.
Exempel på hojar som kommer att försvinna tros vara VMAX, Wildstar 1600 och VTX 1800. Honda, Suzuki och Yamaha kommer att ersätta dessa modeller med nya då EU är en så stor marknad för dessa företag. Med lite tur (?) innebär detta att vi kommer att slippa nya HD då de knappast kommer att lägga om sin tillverkning mot miljövänligare motorer.
Vad gott med detta? Tja, det försvinner en massa hojar med gamla motorer som hängt med sedan hedenhös och istället kommer det nya modeller.
Lite förvånad är jag som sagt.
Artikeln publicerades tredje veckan i april med god marginal efter den första april.
Antingen är det ett skämt som publicerades några veckor försent, den som skrev det hela hade rökt på, eller så är det sant.