Länsförsäkringar har konstiga premier?

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Hoj
2000, Kawasaki ZX12R Ninja
Vad är det för fel på Länsförsäkringar och deras premier på MC.
Jag flyttade bil och villaförsäkringen till Länsförsäkringar i våras eftersom jag inte kom överens med mitt tidigare försäkringsbolag. Jag hade sen tidigare min r1 -99 hos dom. Där var dom överlägset billigast 8000 kr/år halv. De flesta andra bolag låg på rum 25 000 för bara trafiken.
Bytte hoj till en bandit 1200 -02 och fick betala 3500 kr för halv.
Bytte hoj igen till en vmax -99 den ville dom ha 9000 kr för, vilket är ungefär dubbelt så mycket som de flesta andra bolagen. Har kollat på lite andra hojar och som exempel vill dom ha 8000 kr/år halvf för en Hayabusa -02 och 11000 kr för en Sv1000n -04

Hur f.n kan en vmax kosta mer i försäkring än en r1 och hur kan en sv kosta mer än en hayabusa?

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Frågade du vad de grundar kostnaden på?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Försäkringsbranschen är en djungel. Bara att fråga runt.
När jag tittade på GSX-R 1000 2008 var Folksam billigast.
Jag lägger ingen tid på att försöka begripa hur bolagen tänker.
När det närmade sig tid för ny försäkring (år) på sukkan kollade jag runt.
Och det blev Svedea. Från den dag den gamla försäkringen tog slut.
Det bolag jag hade var dyrare.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Själv har jag gett upp det där med att försöka förstå försäkringsbolagen.

"Du som trogen kund har 30 % rabatt hos oss" och sedan vid kontroll visar det sig att man får 25 % ännu lägre hos ett annat bolag ändå. Stor mening att vara trogen !!

Eftersom villkoren ändras hela tiden finns det bara en sak att göra. En tid innan förfallodagen, ring runt och kolla priser (eller använd nån nättjänst - men dessa är ibland köpta och täcker ej alla bolag) och ta den som erbjuder lägsta pris. Trogen...................ja mot min fru, ingen annan

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
LF räknar ev-tal eller vad det nu heter. Så fick jag det förklarar för mig iaf när jag frågade dem. Då v-maxen har högre ev-tal än r1:an och därför högre premie...

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Hoj
Jag frågade trygg hansa vad dom grundade premien på när dom ville ha 9000 kr för en halvförsäkring på en ford mondeo tdci som kostar runt 3000 hos de flesta övriga. Svaret jag fick var att de grundade premien på deras skadestatestik för just den modellen. Det försäkringsbolaget kommer jag aldrig mer ha någon kontakt med. Då hade jag haft alla mina försäkringar där privat och företag i över 10 år. Det blev en massuppsägning av alla försäkringar och byte till olika bolag eftersom det inte är billigare att ha allt hos samma bolag trots 20% samlingsrabatt.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag tycker dom har bra priser =) 10k för hel på min R1a 12a är väl inget mindre än ett mirakel ? ;)

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Hoj
Ja, dom var skit bra för min r1:a med. Men premierna är konstiga. Supersport är billigare än custom. Supersporttouring billigare än standardhoj som har hälften så många hk.

Geronimoe

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Hoj
OK. Så lätt hoj+mycket effekt= lägre ev tal än tung hoj+ mycket effekt. Smart system. En glidare som toppar 200 men som ingen vill köra fortare än 150 med ändå blir dyrare i försäkring än en sporthoj som gör +300 och är skittråkig att köra under 150 med.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Varje ny hoj är en ny historia som jag ger bolagen ny budgivningschans på. Har slutat försöka förstå logik i vilket bolag som blir billigast när och jag försöker ej heller samordna med villahem och/eller bilförsäkring, den lilla rabatt som fås är mindre än skillnaden mellan bolagen. Ringa alla bolag och/eller låta insplanet göra jobbet spar mig mången tusenlapp om året mot att behålla samma försäkringsbolag år efter år och hoj efter hoj. Timpenningen på nedlagt arbete blir rejäl...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati