lär mig stoppie180:

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
kan någon förklara hur i helvete man får till en stoppie180?!?!

klara idag godtyckliga stoppies, men inte mer...=)

hur jag än vrider å bänder på styret så rör sig moppen inte mer än 40 grader...

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Jag är ingen höjdare på att vrida hojen under stoppie, men testa att luta ut kroppen lite åt det hållet du vill att "moppen" ska röra/vrida sej! Jag har visserligen aldrig lyckats mer än högst ca. 30 grader...men jag är som sagt ingen stoppiekung heller precis, hehe :D :1pajas

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
jag tror mig veta hur man gör.. man ska styra åt samma hål som man lutar tror jag... men de e lättare sagt än gjort..
och om man h :va ar ny hoj så träder nog oxå "nyhoj spärren"

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
AleX skrev:
jag tror mig veta hur man gör.. man ska styra åt samma hål som man lutar tror jag... men de e lättare sagt än gjort..
och om man h :va ar ny hoj så träder nog oxå "nyhoj spärren"

ehhh,fel.

du ska luta åt ett håll och svänga åt det andra. ruggigt snyggt och respektingivande. :Bugar

Kan tänka mig att du svänger lite åt det håll du ska svänga stoppien åt, men sen vrider du om.

Knivigt att förklara, :va men i judgment day syns det ganska tydligt hur de gör, de som då kan, till sommaren blir det helt klart att träna på det.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Skitsvårt är det garanterat! 90 grader brukar jag komma ibland, då blir landningarna :eek: om man har lite fart.

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Jag får till 90graders ibland, är inte direkt ,med vilje,men går ju, bara man håller balansen inerslaget och åker iväg utan att ta ner fötterna ser det fränt ut.
men mina stoppies blir bara runt 15m med hyffsad höjd

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har gjort en hel del 180s och här är en bild.. jag har tyvärr inga videos!!!! :(

Bifogat

• 3733turningendo800-med.jpg
    3733turningendo800-med.jpg
    43 KB · Visningar: 374

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
Swedie, utveckla gjärna dina erfarenheter av stoppie 180.

typ hur göra osv.... :7peta

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
180s ...

Börja en endo, rulla först kanske 30 meter å sen när du känner dig goer i kroppen så börja .. som om du svänger vänster så kommer bakdelen att skickas ut åt höger, nu ska du svänga ännu mer och kläm lite hårdare på bromsen vid rätt tillfälle så ska bakändan åka lite mer uppåt (för att se till att du inte landar halvvägs runt). Assö, seriöst, det är skitsvårt att förklara.

Jag kraschade endast en gång, och det var efter det jag lärt mig 180s. Jag tog det väldigt försiktigt när jag lärde mig.

Sättet jag kraschade på om du undrar är för att jag körde rullade för fort när jag började svänga runt och landade halvvägs runt pga jag liksom typ blev skraj. Så hojen välte fort å jag flög... Optimalhastighet när du börjar svänga runt är nog runt 40km/h.

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
Swedie skrev:
180s ...

Börja en endo, rulla först kanske 30 meter å sen när du känner dig goer i kroppen så börja .. som om du svänger vänster så kommer bakdelen att skickas ut åt höger, nu ska du svänga ännu mer och kläm lite hårdare på bromsen vid rätt tillfälle så ska bakändan åka lite mer uppåt (för att se till att du inte landar halvvägs runt). Assö, seriöst, det är skitsvårt att förklara.

Jag kraschade endast en gång, och det var efter det jag lärt mig 180s. Jag tog det väldigt försiktigt när jag lärde mig.

Sättet jag kraschade på om du undrar är för att jag körde rullade för fort när jag började svänga runt och landade halvvägs runt pga jag liksom typ blev skraj. Så hojen välte fort å jag flög... Optimalhastighet när du börjar svänga runt är nog runt 40km/h.

Skitsvårt att förklara; ja.

Men kanske ändå den bästa förklaringen än.

Antar att det sitter i att prova, rakt fram är inget problem, men att svänga får (läs fick =vinter) jag bara inte till... :va

Träning, träning och åter träning. :huvet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag kommer börja göra 180s när jag får nytt greppande framdäck på YZF750n igen... men det blir ändå inte förrän nästa år, och då lär man ju vara ruggigt out of shape. Fast, det kanske blir en å annan på 02 R1an .. trots allt den jag är bäst å trixa på.

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
Nytt framdäck eh?

Hörde att det bästa "stuntdäcken" är Rennsport, och även i vissa fall Michelin sport, Hur sant är det?

ok, funkade bra med Metzeler slicks, och även sportisarna, Men nog borde det gå bra med övriga sportdäck , så länge de är mjuka vill säga?

Tror Lvx kör på pirelli bla.

Vet inte vad de andra större stuntteamen kör på, men vad rekomenderas?

Eller är det smaken är som baken som gäller? :hihi

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
kör på däck med grepp! Det är allt som behövs. Alltså inte Regumerat, M1.. Metzler däck, macadam.. riktigt dåliga val!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Det här ser ut att kunna vart en stoppie med farlig landning, jag kommer inte ihåg riktigt. Vurpade gjorde jag inte, det vet jag :banana

Bifogat

• stoppie.jpg
    stoppie.jpg
    20.2 KB · Visningar: 256

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
men för fan swedie...

dra fram en video nurå, en stillbild säger inte 1000 ord.

såg ju när du wheelade i 5 km/H på film =) bra fett!!

-vems hoj får jag låna när jag skall öva 180stoppin?! vill ju inte ta min nya 660 -04 direkt =)

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
Jag kommer ju inte 180 grader runt. Men jag trycker ner gaffeln i sidled för att få hjulningen rak. Vill bakhjulet åt vänster lutar jag gaffeln vänster och ökar trycket på bromsen nån sek och då går det ibland rakt igen. Borde fungera att göra 180 runt. Men själv tränar man nog för lite. Bara ett tips att testa. Gör själv iaf 100 m+ på framhjulet och det finns på film. Vändningar lär dröja..

Nickl@s

www.nicklas-ek.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR Limited Edition
Ja har själv lagt mycket tid på 180 stoppies, men det är bara att träna o träna jag hade ingen som berättade hur jag skulle göra. som sagt träna träna.

Men det ligger mycket i det Swedie säger:

// Nicklas

Ps. jag bifogar bilder på min senaste träning :)

Bifogat

• 180 stoppie.jpg
    180 stoppie.jpg
    78.9 KB · Visningar: 197
  • Nicklas_Antestoppie.jpg
    Nicklas_Antestoppie.jpg
    102.6 KB · Visningar: 164
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad