Lära sig hoj, billigt och "bra" ?

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Hej!

Skickat in allt och betalt allt nu. Längtat efter mckort för länge nu. Tänkte jag skulle lära mig alla garagevändingar och allt vad det heter privat med min pappa som haft mc-kort i ca 40år och som kört en massa. Tänkte varva med körlektioner men vill få in balansen och "rutiner" privat. Tänkte således köpa mig en hoj och nöta på. Vill inte köpa något "redigt" utan något lätt och billigt att lära mig på. Hade tänkt att lägga 5-10k. Aldrig köpt motorcykel förut så undrar vad man ska kolla på? Vill dvs ha en lättkörd hoj som man kan ramla, falla, repa mm utan att bli ledsen över det. Är behörighet A tung jag ska ta (27år)

Självklart sämst att köpa hoj nu när solen kommit men vad ska jag se upp för och vad kan man förvänta sig för den pengen?

Alla tips och tricks mottages varmt!

/Rob
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Tack för tipsen! cc spelar inte så stor roll då jag vill lära mig grunderna. Tack för länkarna ska lusläsa allt :)

/R
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tack för tipsen! cc spelar inte så stor roll då jag vill lära mig grunderna. Tack för länkarna ska lusläsa allt :)

/R

En yamaha Fz 750 borde kunna passa. Går säkert att pruta ner från 12-13k till 10 000. Då har du både en hoj du kan köra upp på och som har rätt bra med pulver. Helförsäkring för 1600.- per år är ju heller inte helt fel.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Lägg inte för mkt bara på en hoj som du ändå bara vill bli av med sen när du ska köpa din "riktiga" Tycker 5-10 låter lagom ska du lägga mer kan du lika gärna köpa det du vill ha direkt och övningsköra med!
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Lägg inte för mkt bara på en hoj som du ändå bara vill bli av med sen när du ska köpa din "riktiga" Tycker 5-10 låter lagom ska du lägga mer kan du lika gärna köpa det du vill ha direkt och övningsköra med!

Precis så jag tänkt! :)

Måste ha hjälm och alla tighta skinnkläder med :hihi

/Robin
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
far din borde kunna hjälpa dig med köpet. om han kör hoj!?

tycker du ska skrapa ihop 20 laxar så du får något vettigt att åka på som du kan vara nöjd med när du har lappen
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Tänk på att du måste upp till 700 cc om du ska få köra upp med den för A - obegränsad.
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Tack för tipsen. Farsan är numer bågelös. Gubben är också oteknisk och är tyvärr inte så insatt som jag velat honom att vara.

Snabba bud nu. Betalde och fyllde i hälso och intyget imorse, ska på synundersökning om några timmar. Klarar man av detta under sommaren? Gick från att typ aldrig ha kört till körkort för bil på 2v så hoppas den motivationen kommer nu också.

Tack för alla tips och gärna mer tips på bågar, köper ev med en polare så 20k kanske blir intressant. Tar jag kortet så köper jag något nyare/dyrare vill ha en billig nu som man kan ramla med och repa :)

/R
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Räkna med att ramla, det finns en anledning till att körskolorna har krashbågar på sina hojar ;)


far din borde kunna hjälpa dig med köpet. om han kör hoj!?

tycker du ska skrapa ihop 20 laxar så du får något vettigt att åka på som du kan vara nöjd med när du har lappen

Förstår din tanke men håller inte alls med.

MÅNGA (dom flesta) välter en eller flera ggr när dom övningskör. Tex. är det lätt att åf motorstopp när man gör en krypövning och då är det lätt att tappa hela hojen. Speciellt om man är tjej med korta ben.

Därför är det bättre att ha en billig hoj att verkligen använda. Där man inte gråter blod om man råkar lägga den ner av misstag.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kawazaki Z750 eller Z1000 kanske kan vara något? Finns alltid ett antal ute på Blocket. Billigt och bra, sen rätt cylindervolym om du ska ta obegränsat.
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Räkna med att ramla, det finns en anledning till att körskolorna har krashbågar på sina hojar ;)




Förstår din tanke men håller inte alls med.

MÅNGA (dom flesta) välter en eller flera ggr när dom övningskör. Tex. är det lätt att åf motorstopp när man gör en krypövning och då är det lätt att tappa hela hojen. Speciellt om man är tjej med korta ben.

Därför är det bättre att ha en billig hoj att verkligen använda. Där man inte gråter blod om man råkar lägga den ner av misstag.

Precis så jag tänker. Gjorde likadant med bil. Hade en sleten Mazda 626 där koppling mm fick veta att de levde :)

Mata på med tips nu. Obegränsat äre som gäller så 700cc+

/R
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag fick tag i en CBR600 som jag och tjejen delar lite på, hon övningskör och jag har den för bandagar.

Gav 18.000 för den. 97a som gått ca 3000 mil. Kraschkåpor och liet kantstött, men bra maskinellt. Duger för banåka utan vidare.

Har bytt bromsar, bromsvätska och en del grejer som krasa när den gick i backen efter 2 dar :dumt:..

Leta, pruta och försök hitta nåt som är hyfsat redigt. Ska du lära dig bromsa ordentligt osv så är det svårt med chassie som en tvättsvamp!
 

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Gå in på körkortsportalen.se

Där hittar du all info om konbanorna du skall köra på uppkörningen. klart att det är bra att kunna göra en garagevändning, men det är ju inte med i uppkörningen längre.

Öva mycket privat, men se till att köra på en bra körskola också! Bättre att lägga lite pengar på lektioner än flera uppkörningar.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om du inte ska ha din egen hoj på uppkörningen och det första du ska göra efter att du tagit kortet är att byta hoj så skulle du t.o.m. kunna satsa på en 125:a som övningskörningshoj. Eftersom de är billigare i nypris än en 'stor' hoj så borde det även gå att hitta en fräschare beg 125:a för runt 10k än om du ska ha en 750 eller större för de pengarna.
Är ju inte så mycket motorvägskörning eller fortkörning som ingår i att ta körkort så ska man ha den enbart för övningskörningen så kan man nog leva med en toppfart runt 120. Tänkte mest på om den inte får kosta mer än 5-10kkr och man inte vill skruva så mycket. Men om du skulle lägga runt 20kkr så borde det inte vara något problem att få en större hoj i okej skick.
 

TheSimarillia

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
null
Blir en 400-500cc att lära sig på och sen låna för uppkörningen. Hittat ett 30tal på blocket som verkar ok. Synundersökningen är inskickad nu och allt är betalt och klart. Väntar "bara" på lämpet nu :)

GuessWho> 125orna känns klenare och är oftast lättare också, tycker inte det blir samma "känsla" Hade en Suzuki GT125 för 12år sedan.

/R
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top