Lära sig spela gitarr/elgitarr/elbas

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Såld
Här kommer en riktig icke-mcrelaterad fråga:

Jag vill lära mig spela gitarr/Elgitarr eller Elbas!

Hur göra? Är det lättare att lära sig att spela bas än gitarr?
Jag är inte tondöv, men i övrigt är jag nollställd vad det gäller spela intrument!

Någon som har bra tips? Finns det kurser man kan gå kanske? Litteratur?

Mvh Tobbe

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Köp en billig aukustisk 6-strängad vanlig gitarr och låna lite nybörjarböcker på bibblan så ska du se att du lär dig grunderna fortare än fort om du har lite musiker i dig och taktkänsla.

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Såld
Det är inte nån bra idé att tjacka en begagnad elbas med förstärkare ifrån blocket då?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
det beror på, vill du spela elbas eller? Du bör nog ha ett band om det ska vara kul med bas, verkar vara ett rätt tråkigt instrument, det är tråkigt att lyssna på iaf, gitarr å andra sidan är ju ganska vackert och väldigt roligt att spela själv

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Bas; Nödvändigt instrument i ett band. Dock inget soloinstrument förrän man spelar fruktansvärt bra... Slappbass-solon osv. Ska du lära dig nåt så börja med gitarr eller piano.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Köp en gitarr! Basister brukar hata mig när jag säger detta men kan man spela gitarr så kan man spela bas. Självklart finns det tekniker som är speciella för bas men det är ingenting du kommer lära dig de närmaste åren i alla fall.

Gitarr är som sagt roligare och enklare att lära sig på. Att ha roligt är det viktigaste. Det är som Ace Frehley sade "Det är inte hur svårt det är att spela som räknas, utan hur kul det är och hur tufft det låter".

Så rätt han hade..... :tummenupp

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Såld
Chris Ash skrev:
Köp en gitarr! Basister brukar hata mig när jag säger detta men kan man spela gitarr så kan man spela bas.

Jag har hört det med, och jag tänkte att det kanske är lättare att lära sig på andra hållet, dvs. spela bas först och sen gitarr? men det kanske låter tråkigt om man inte har med nån som spelar gitarr?

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
jag vill ochså lära meg spela el gitarr, har noen tips på bra "nybörjar" gitarr? Inget billigt skit, men nått man kan lära spela på som ochså låter bra.

Hvilken prisklass måste man upp i?

- Hvilka märken är "bra"
- "Hollow Body", "Semi-Hollow Body", "Solid Body " ?
- 6 string, 7 string?
:confused:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Tåbbä skrev:
Jag har hört det med, och jag tänkte att det kanske är lättare att lära sig på andra hållet, dvs. spela bas först och sen gitarr? men det kanske låter tråkigt om man inte har med nån som spelar gitarr?

Nej det är inte lättare att lära sig spela bas först. Dessutom så låter det mycket riktigt rätt trist ensamt. Bas är ett kompinstrument, även om vissa tråkskallar får för sig att spela bassolon.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Azzurro skrev:
jag vill ochså lära meg spela el gitarr, har noen tips på bra "nybörjar" gitarr? Inget billigt skit, men nått man kan lära spela på som ochså låter bra.

- Hvilka märken är "bra"
- 6 string, 7 string?

Det är faktiskt så att priset spelar ganska liten roll. Man kan hitta gitarrer för under 3000 kronor som låter fantastiskt efter lite mickbyten och donande, ett exempel var en Westone Concord jag spelade på ett tag, den kan inte ha kostat mer än ett par tusen men hade riktigt fint ljud.

Köper du kända märken får du betala för märket, så är det bara. Men allt som är känt är mer eller mindre bra.

Sen beror det ju på vad för musik du vill spela, en halvakustisk Gretsch är ingen utpräglad metalyxa direkt, medan man kanske inte spelar jazz på en BC Rich Warlock. Mitt tips är annars att gå på en bättre begagnad Fender Staratocaster Japan från mitten av 90-talet, dessa är erkänt skitbra gitarrer för en spottstyver. De var så bra under dessa år att kvaliteten överglänste USA-stratorna. Du bör få en beggad för 3-5000kr inkl hardcase. En trevlig allroundgitarr som tål mycket stryk och är hyfsat lättspelad. Vill du ha mer screaming heavy metal-gitarr så köp en Ibanez RG450 eller 550. Jag har haft en 550 som efter mickbyte lät riktigt jäkla fint.

Fast angående ljudet så ligger det ju en hel del i det som Jaco Pastorius sade

"It´s all in the hands man"

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Azzurro skrev:

- Hvilka märken är "bra"
- 6 string, 7 string?

6 strängad är bäst att börja med så du lär dig själva grunden.

testa lite hos någon polare/affär sen kan du kanske köpa ett paket med grejer (brukar ha bra erbjudande på www.musikborsen.se)

om du vill satsa lite mer stålar så kan du köpa en liten valvstate marshall 65w riktigt bra tryck och ljud för dom pengarna

första yxan räcker gott en fender kopia för 1500-2000 spänn
kanske en epiphone (gibson kopia) testa lite först och se vad du gillar Tjock eller smal hals, kropp mm.

där har du lite råd Rock on :yoparty

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Tab noter funkar för att lära sig, finns massa sidor med det på nätet...där får du reda på vilket band och vilken sträng du ska hålla på. Även ackorden är utskrivna i tabformat, sedan är det bara att träna på att byta ackord...

Lycka till så jammar vi på fyllan någongång... :yoparty

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Azzurro skrev:

Mexikanska strator är ok, men de är inte alls lika bra som Japanstratorna från 90-talet.

Av gitarrerna du listat tycker jag den första verkar vettigast. Den med Floyd Rose-stallet är fin, men jag undviker gärna floydstall. Om du inte måste svaja som en galning så klarar du dig utan. De bara krånglar och behövs renoveras titt som tätt.

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Azzurro skrev:
noen Fender Stratocaster gitarer heter Squier, hva betyr det?
Det är Fenders budgetmärke. vanligtvis gjorda av sämre träslag och i allmänhet lite sunkigare än "riktiga". Jmf Gibson/Epiphone

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Azzurro skrev:
Chris Ash, Stony;

tusen takk for tipsene, har sjekket litt, ebay bl.a.

Innan du köper någon så gå ner till en affär och testa lite vilken typ av gitarr du gillar bäst,

För det är riktigt stor skillnad att spela med olika tjocklekar på halsen,

Jag har 4 st gitarrer med olika tjocklek och jag gillar både smala och lite mitt emellan,

sen är det även roligt att ha en gitarr med bra sustain,
har själv en gibson les paul custom och sätter du en ton på den så hänger den kvar i evigheter, men där brukar det vara ju tätare trä ju tätare plånbok :)

så gå ner och snacka med en försäljare så hjälper han dig
sen att du köper guran över nätet för halva priset behöver ju han inte veta :hihi

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Har du tänkt att bara sitta och spela för dig själv, och ev för :tuttar , så köp en gitarr och lär dig.
Om du planerar att börja lira i ett band, välj en bas.
Gitarrister finns så många att man kan gödsla med dom, men hyfsade basister är det ganska ont om.

Kör ett så bra (dyrt) instrument du har råd med. Det är roligare och lättare att spela på ett bra instrument än att slita med någon sunkig budget modell.

/ Göran
Basist, med jobb, och Trombonist, med jobb !

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Göran skrev:
Har du tänkt att bara sitta och spela för dig själv, och ev för :tuttar , så köp en gitarr och lär dig.
Om du planerar att börja lira i ett band, välj en bas.
Gitarrister finns så många att man kan gödsla med dom, men hyfsade basister är det ganska ont om.

Kör ett så bra (dyrt) instrument du har råd med. Det är roligare och lättare att spela på ett bra instrument än att slita med någon sunkig budget modell.

/ Göran
Basist, med jobb, och Trombonist, med jobb !

Eller så köper man både och, som du säger är det lättare att få plats i ett band som basist. Så spelar man gitarr hela dagarna och sen när man åker till replokalen så tar man med sig basen istället.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år