Lära sig spela gitarr/elgitarr/elbas

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
stony skrev:
Innan du köper någon så gå ner till en affär och testa lite vilken typ av gitarr du gillar bäst,

Om man inte alls kan spela är det kanske lite svårt, men annars håller jag med dig. Blunda för prislapparna och lyssna. Det finns lika månge öronpar som det fins människor och alla tycker olika.

Jfr Fendermänniskor och Gibsonmänniskor. Själv älskar jag bägge....

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Chris Ash skrev:
Eller så köper man både och, som du säger är det lättare att få plats i ett band som basist. Så spelar man gitarr hela dagarna och sen när man åker till replokalen så tar man med sig basen istället.

Tänk bara på att en gitarrist kan säkert spela bas, men han kan aldrig bli en basist.

Det krävs mer än att bara spela på rätt sträng för att vara en bra basist.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Göran skrev:
Tänk bara på att en gitarrist kan säkert spela bas, men han kan aldrig bli en basist.

Det krävs mer än att bara spela på rätt sträng för att vara en bra basist.

Det är alltid dessa fiendskaper mellan lägrena :)

Ditt resonemang är obegripligt, kan man spela bas så kan man. Liksom om man kan spela gitarr så kan man. I mitt gamla band turades vi alltid om att spela instrumenten.

Det finns renodlade basister, som knappt har hållit i en gitarr som jag spelar skjortan av, fast jag är inte äkta för att jag lirar med plektrum?

"It´s not what you are, it´s how you groove"

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Chris Ash skrev:
Det är alltid dessa fiendskaper mellan lägrena :)

Ditt resonemang är obegripligt, kan man spela bas så kan man. Liksom om man kan spela gitarr så kan man. I mitt gamla band turades vi alltid om att spela instrumenten.

Det finns renodlade basister, som knappt har hållit i en gitarr som jag spelar skjortan av, fast jag är inte äkta för att jag lirar med plektrum?

"It´s not what you are, it´s how you groove"

Mitt resonemang är mycket förståligt.
Visst finns det gitarrister som verkligen kan spela bas, och visst finns det många basister som inte är så bra på att lira, men att säga att alla gitarrister kan spela bas bra är fel.

Det som ofta händer när en gitarrist spelar bas är att man spelar bas på ungefär samma sätt som man spelar gitarr. Det blir någon form gitarrkomp. Dvs på det sättet som bas kom till en gång i världen och hur kul var det.
En riktigt bra basist har oftast ett annat förhållningssätt till spelet.
Om jag får citera dig, "it´s how you groove"

Det kan mycket väl vara så att du har ett bra groove när du spelar bas. Det är tyvärr inte fallet med alla gitarristers försök att basa.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Göran skrev:
Mitt resonemang är mycket förståligt.
Visst finns det gitarrister som verkligen kan spela bas, och visst finns det många basister som inte är så bra på att lira, men att säga att alla gitarrister kan spela bas bra är fel.

Det som ofta händer när en gitarrist spelar bas är att man spelar bas på ungefär samma sätt som man spelar gitarr. Det blir någon form gitarrkomp. Dvs på det sättet som bas kom till en gång i världen och hur kul var det.
En riktigt bra basist har oftast ett annat förhållningssätt till spelet.
Om jag får citera dig, "it´s how you groove"

Det kan mycket väl vara så att du har ett bra groove när du spelar bas. Det är tyvärr inte fallet med alla gitarristers försök att basa.

Då håller jag med dig, jag uppfattade det som att du påstod att gitarrister inte kan spela bas, kategoriskt sådär. Om man verkligen kan lira bas spelar det ingen roll om ens huvudinstrument är gitarr eller trummor eller vad som helst. Det finns ju också folk som har bas som huvudinstrument som är riktigt vassa gitarrister också. Har tex hört Billy Sheehan spela riktigt svängig rockgitarr ala Tommy Bolin.

Sen det jag menade med mitt första påsående var att om man har lärt sig spela gitarr så har man grunderna på bas också och kan mycket enkelt konvertera om man skulle önska. Att därifrån bli riktigt bra är ju såklart ett långt steg.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Jag är totalt urusel på att lira gitarr, men bas blev det ju några år på i början av karriären.

Mr Ash har iofs helt rätt när han säger att man kan lira bas om man kan lira gitarr, men inte mer än hjälpligt. Bas är ett fruktansvärt tungt instrument som tillsammans med trummor bygger hela grundstommen i bra musik. Dock så blir det lätt väldigt surt att harva på bas ensam i början, men bas är alltid manligare än gitarr...kolla på Nikki Sixx och Lemmy liksom...

Rockskolan är jäkligt bra om man är helt ny på instrument. Finns nog på de flesta musikaffärer...

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
kan man spela gitarr så kan man spela bas hjälpligt ifall det inte blir avancerat.
Skaffa guitar pro förövrigt, världens bästa program för gitarrspelare.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det beror ju helt och hållet på hur bra man är på gitarr också. "Kan spela gitarr" är ett väldigt flytande påstående. Tex Yngwie Malmsteen slutade ju hyra basister till sina skivinspelningar eftersom han ändå lirade alla basgångar mycket bättre än dem och inte behövde sitta och träna in dem i veckor.

Sen är det ju lite med Yngwies basspel som det är med hans gitarrspel, det faller inte alla i smaken, men nog fanken är det överjävligt bra rent tekniskt.

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
När kan man spela gitarr? Eller rättare sagt, när anser ni att man kan spela gitarr? :va

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jarle skrev:
När kan man spela gitarr? Eller rättare sagt, när anser ni att man kan spela gitarr? :va

Per definition borde det väl vara när man kan använda gitarren till att få ut något av musikaliskt värde. Tex spela melodin till "Blinka lilla stjärna". Men man kan lägga in egna värderingar i uttrycket också. Jfr "Kirk Hammet kan inte lira gitarr" sagt av Yngwie Malmsteen, trots att Kirk mycket väl kan spela både melodier och ackord.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Chris Ash skrev:
"Kirk Hammet kan inte lira gitarr" sagt av Yngwie Malmsteen, trots att Kirk mycket väl kan spela både melodier och ackord.

Yngwie är dryg, har ni hört då han releaser the focking fury?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
honkiie skrev:
Yngwie är dryg, har ni hört då han releaser the focking fury?

Japp, det är en kul grej. Yngwie är för övrigt riktigt rolig, han är så mycket hårdrock att det nästan blir Spinal Tap över det.

Edit: Sen håller jag med om att Hammet är bland det tråkigaste som hållit i en gitarr och inte är han speciellt bra heller.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Chris Ash skrev:
Edit: Sen håller jag med om att Hammet är bland det tråkigaste som hållit i en gitarr och inte är han speciellt bra heller.

Kirk är en av mina favoriter tycker han är tekniskt duktig plus att det inte låter skit som då t.ex Yngwie spelar

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
honkiie skrev:
Kirk är en av mina favoriter tycker han är tekniskt duktig plus att det inte låter skit som då t.ex Yngwie spelar

Allt är såklart en fråga om smak och dessutom relativt. I jämförelse med Kurt Cobain eller Steve Jones är Kirk Hammet tekniskt skicklig. Faktum är att han dessutom har ganska bristande teknik, vilket i sig inte behöver vara dåligt. Tony Iommi är en av mina favoritgitarrister. Men när han spelar solon som är träiga, fantasilösa och omelodiösa, förutom slarvigt spelade, då är måttet rågat.

Yngwie Malmsteen är däremot ett antal divisioner över Kirk, han är musiker på en nivå som Kirk inte ens kan stava till, mer av en klassisk violinist eller annan solist. Jag är inget jättefan av hans musik men har en otrolig respekt för honom som gitarist och musiker, han är överjävlig rent tekniskt, tillika den kanske enskilt störste stilbildaren inom modernt gitarrspel.

Att säga att det låter skit tyder på bristande respekt och en djup okunnighet om gitarrspel.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Chris Ash skrev:
Att säga att det låter skit tyder på bristande respekt och en djup okunnighet om gitarrspel.

Att säga att det inte låter skit tyder på bristande hörsel. Bara för att han spelar duktigt betyder det inte att han spelar vackert och så jävla okunnig är jag inte :7peta

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
honkiie skrev:
Att säga att det inte låter skit tyder på bristande hörsel. Bara för att han spelar duktigt betyder det inte att han spelar vackert och så jävla okunnig är jag inte :7peta

Jag håller med dig...
Ta Frank Zappas band som exempel, och trummisen Dave Weckl.
Visst fan är dom sjukt bra musiker men jag tycker inte låtarna är nå vidare goa att lyssna på.. melodimässigt.

Då är Metallica 10 gånger bättre

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
honkiie skrev:

DET är däremot en smaksak, om man gillar Yngwies låtar eller inte. Men oavsett om det är jazz, polka eller black metal så låter bra gitarrspel aldrig skit,åtminstone inte ur en gitarrists perspektiv. Det ligger liksom i sakens natur.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Sök på uri? och kays gittarskola. När dom visar hur man lirar gura.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Chris Ash skrev:
DET är däremot en smaksak, om man gillar Yngwies låtar eller inte. Men oavsett om det är jazz, polka eller black metal så låter bra gitarrspel aldrig skit,åtminstone inte ur en gitarrists perspektiv. Det ligger liksom i sakens natur.

så du svarar för hela svenska folkets gitarrspelare då eller? Halva grejen är ju att göra bra låtar, minst lika viktigt som att man ska kunna spela dom. Spelar ingen roll om man kan köra fort ifall det inte svänger. Som gitarristen i slipknot sa: I can sweep pick a million notes a second but i can´t write a song like smells like teen spirit. Annars så föredrar jag Vai, Satriani eller Paul Gilbert över Yngwie på alla sätt

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
honkiie skrev:
så du svarar för hela svenska folkets gitarrspelare då eller? Halva grejen är ju att göra bra låtar, minst lika viktigt som att man ska kunna spela dom. Spelar ingen roll om man kan köra fort ifall det inte svänger. Som gitarristen i slipknot sa: I can sweep pick a million notes a second but i can´t write a song like smells like teen spirit. Annars så föredrar jag Vai, Satriani eller Paul Gilbert över på alla sätt

Diskussionen är meningslös, uppenbarligen menar vi samma sak. När du skrev att det lät skit uppfattade jag det som att det var Yngwies teknik eftersom inlägget innan handlade om Kirk Hammets teknik.

Låtskrivande och gitarrspel är två vitt skilda saker. Tony Iommi är en rent överjävlig låtskrivare och jäkligt cool scenpersonlighet men en ganska skruttig gitarrist.

Jag är i allmänhet allergisk mot "gitarrhjältar" men Yngwie slänger jag på skivor med ibland, främst hans symfoni, bland det mest känsloladdade som spelats in på gitarr. Satriani, Vai och Gilberts skivor brukar åka ut genom fönstret när jag hört dem.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år