Läsa av oljesticka - svårare än väntat!

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Såhär ser det ut på bilens oljesticka när jag har gjort oljebyte och kollar nivån. Kollar igen. Fyller på lite. Kollar en gång till. Likadant. Öh! Hur ska jag tolka det?! Är det för mycket (över övre gränsen) eller för lite (inget riktigt utslag alls på stickan)?

Bifogat

• IMG_4493.jpg
    IMG_4493.jpg
    44 KB · Visningar: 781

Täppas

Guest
Såhär ser det ut på bilens oljesticka när jag har gjort oljebyte och kollar nivån. Kollar igen. Fyller på lite. Kollar en gång till. Likadant. Öh! Hur ska jag tolka det?! Är det för mycket (över övre gränsen) eller för lite (inget riktigt utslag alls på stickan)?

Stickan ser torr ut...

Ihopkrafsat från Tapatalk

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
3 dl borde väl iaf synas på stickan eller? häll på tills det rinner över annars :tummenupp

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det ser ut som att nivån ligger strax under min-strecket vilket i så fall behöver åtgärdas snarast. Svårt att se genom att det blänker i det området. Torka torr stickan och kolla på nytt. Se även till att hojen står på det stöd som anges i instruktionsboken när oljan ska kollas, eller om den ska stå upprät. Jag vet inte i ditt fall, det är olika på hojar.

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Hoj
FXSTBI 06

Svårt att se men tycker stickan ser torr ut jag med.
Skulle slå i en skvätt till och en skvätt till tills jag såg något på stickan.

Skickat från min iPad med Tapatalk

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Se till så att bilen står plant och inte på sidostödet.
Stäng av motorn och vänta 5 min innan du kollar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har du svårt att se oljan och den när ny, dvs. ännu svårare att se då den är väldigt ljus, så går det ju att trycka/lägga stickan mot ett pappersark. Då framträder nivån på oljan.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Svårt att se men tycker stickan ser torr ut jag med.
Skulle slå i en skvätt till och en skvätt till tills jag såg något på stickan.
Lurig oljesticka! Tycker det borde vara total frånvaro av olja på stickan om nivån är för låg, inte lite olja här och där (första bilden). Slog i ca 2,5 dl, kollade igen och då såg det ut såhär (andra bilden).

Har du svårt att se oljan och den när ny, dvs. ännu svårare att se då den är väldigt ljus, så går det ju att trycka/lägga stickan mot ett pappersark. Då framträder nivån på oljan.
Hmm. Mot ett pappersark? Hur då menar du?

Bifogat

• IMG_4493.jpg
    IMG_4493.jpg
    44 KB · Visningar: 81
  • IMG_4536.JPG
    IMG_4536.JPG
    68.3 KB · Visningar: 126

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Nu ser det bra ut. Det brukar oftast vara 1 liter mellan min- och maxstrecken. Motorn behöver också vara avstängd någon minut eller så för att nivån ska visa rätt. När man drar upp stickan första gången är den nerplaskad av olja och måste torkas innan man sätter ner och tar upp den igen för kontroll. En annan sak som kan stöka till det rejält är om fordonet inte står plant. Dt kan också vara svårt att se nivån när oljan är helt ny och ren.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning