Här är en läsvärd text för dig som ibland kör lite för fort
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=78893
Ska väll börja med att skriva:
Detta uppmanar absolut inget att bryta mot lagen!
Alla kan göra misstaget att antagligen köra för fort eller missa hastighetsskylten för vägen
Texten nedan är skriven för att dom som av misstag har brytit mot lagen ska få en chans att få rätt i sin sak!
Hur du klarar körkortet eller får ett minimalt straff när du har kört för fort:
För det första, så skriv aldrig på något på plats!
Polismannen kommer att hota med en massa saker, han kommer att försöka lura dig och säga att det du skriver på inte är ett erkännande att du får ett mildare straff o.s.v
SKRIV ALDRIG NÅGONSIN PÅ NÅGOT SOM POLISMANNEN FÖRSÖKER FÅ DIG ATT SKRIVA PÅ!
Läs noga igenom denna, kanske kan det finnas något kryphål för dig där.
http://www.trafikjuristen.se/pdf/hemspdf/Laser-FAP.pdf
Viktigt är att suga åt sig så mycket information som möjligt
Här finns det en herre som är expert på den här typen av frågor
http://www.trafikjuristen.se/
Viktigt att tänka på när du blir stannad:
1. Fråga efter godkänt platsprotokoll (platsgodkännade)?
"Lagstöd: RPSFS 2003:6, 3 Kap.
Kontrollplats och handhavande Kontrollplats
1 § Ett platsprotokoll Hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare
(RPS 331.4) skall upprättas över en kontrollplats. Av protokollet skall
framgå mätkontrollantens placering med en lämplig referenspunkt eller
position. "
2. Fråga efter kalibreringsintyg (verifieringsintyg) på laserutrustningen?
"Lagstöd RPSFS 2003:6, 2 Kap
2 kap. Materiel och behörighet
1 § För hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare får endast ett
instrument användas som omfattas av ett ramavtal1 som har ingåtts av
Rikspolisstyrelsen.
Innan ett nytillverkat eller ombyggt instrument tas i drift skall det förstagångverifieras.
Instrumentet skall genomgå en periodiskt återkommande
kontroll (omverifiering) inom 12 månader från föregående verifiering. Omverifiering
skall också ske, om instrumentets plombering har brutits vid
reparation, underhåll eller av annan orsak. "
3. Polisen skall tydligt anteckna mätinstrumentets fabrikat, modellbeteckning och tillverkningsnummer samt serienummer på rapporten. Gjorde dom det?
"5 kap. Rapportering
1 § Vid beivrande av hastighetsöverträdelse med föreläggande av ordningsbot
eller annan rapport skall den hastighet som visas i instrumentets
display anges på föreläggandet eller rapporten. Hastigheten skall anges i
km/h och avrundas till närmast lägre heltal.
Vid annan rapportering än föreläggande av ordningsbot skall även anges
1. laserhastighetsmätarens fabrikat, modellbeteckning och tillverkningseller
serienummer,
2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på
3 km/h,
3. mätavstånd,
4. rapporterad hastighet och
5. målyta. "
När det gäller placeringen av polisen så är det först och främst polisens egen säkerhet som skall beaktas vi laserskjutning.
Ur Lagstöd: RPSFS 2003:6, 3 Kap & 4 Kap
"5 § Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden
eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta
sig för risker. Instrumentets sikte skall riktas så att rikthjälpmedlet är fokuserat
på fordonets registreringsskylt eller annan lämplig målyta."
Rådrum
Jag har hört talas om att man kan pröva en annan variant om man blivit stoppad, nämligen att begära s k "rådrum". Det är en juridisk term som betyder att man begär att få svara på frågan om man erkänner eller inte senare, eftersom man inte tror att polisen mätt rätt, mätt fel bil eller dylikt. Rådrummet kan då användas till att rådgöra med advokat, kontrollera mätinstrument och vad som nu krävs för att du tycker att du skall kunna ta ställning till frågan om du erkänner eller inte. (Inga av de åtgärderna behöver sedan äga rum. Poängen är att "hota" med det...)
Enligt uppgift innebär begäran om rådrum att polisen riskerar att få en massa besvär, genom att de är tvungna att personligen delta i processen som skall ge dig möjlighet att svara på frågan om du erkänner eller inte.
Många gånger väljer polisen då att försöka "sälja boten" till dig, d v s att de sänker hastighetsöverträdelsen till under 30 km/h så att man bara får böter, men får behålla körkortet.
Jag har aldrig haft tillfälle att pröva om det här fungerar, men det kostar inget att försöka. Inget hindrar ju heller att man kombinerar din metod med att begära rådrum.
Se även sidan fyra i detta dokument: www.polisen.se/static/fap/FAP261_1_RPSFS2000_10.pdf
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=78893
Ska väll börja med att skriva:
Detta uppmanar absolut inget att bryta mot lagen!
Alla kan göra misstaget att antagligen köra för fort eller missa hastighetsskylten för vägen
Texten nedan är skriven för att dom som av misstag har brytit mot lagen ska få en chans att få rätt i sin sak!
Hur du klarar körkortet eller får ett minimalt straff när du har kört för fort:
För det första, så skriv aldrig på något på plats!
Polismannen kommer att hota med en massa saker, han kommer att försöka lura dig och säga att det du skriver på inte är ett erkännande att du får ett mildare straff o.s.v
SKRIV ALDRIG NÅGONSIN PÅ NÅGOT SOM POLISMANNEN FÖRSÖKER FÅ DIG ATT SKRIVA PÅ!
Läs noga igenom denna, kanske kan det finnas något kryphål för dig där.
http://www.trafikjuristen.se/pdf/hemspdf/Laser-FAP.pdf
Viktigt är att suga åt sig så mycket information som möjligt
Här finns det en herre som är expert på den här typen av frågor
http://www.trafikjuristen.se/
Viktigt att tänka på när du blir stannad:
1. Fråga efter godkänt platsprotokoll (platsgodkännade)?
"Lagstöd: RPSFS 2003:6, 3 Kap.
Kontrollplats och handhavande Kontrollplats
1 § Ett platsprotokoll Hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare
(RPS 331.4) skall upprättas över en kontrollplats. Av protokollet skall
framgå mätkontrollantens placering med en lämplig referenspunkt eller
position. "
2. Fråga efter kalibreringsintyg (verifieringsintyg) på laserutrustningen?
"Lagstöd RPSFS 2003:6, 2 Kap
2 kap. Materiel och behörighet
1 § För hastighetsövervakning med laserhastighetsmätare får endast ett
instrument användas som omfattas av ett ramavtal1 som har ingåtts av
Rikspolisstyrelsen.
Innan ett nytillverkat eller ombyggt instrument tas i drift skall det förstagångverifieras.
Instrumentet skall genomgå en periodiskt återkommande
kontroll (omverifiering) inom 12 månader från föregående verifiering. Omverifiering
skall också ske, om instrumentets plombering har brutits vid
reparation, underhåll eller av annan orsak. "
3. Polisen skall tydligt anteckna mätinstrumentets fabrikat, modellbeteckning och tillverkningsnummer samt serienummer på rapporten. Gjorde dom det?
"5 kap. Rapportering
1 § Vid beivrande av hastighetsöverträdelse med föreläggande av ordningsbot
eller annan rapport skall den hastighet som visas i instrumentets
display anges på föreläggandet eller rapporten. Hastigheten skall anges i
km/h och avrundas till närmast lägre heltal.
Vid annan rapportering än föreläggande av ordningsbot skall även anges
1. laserhastighetsmätarens fabrikat, modellbeteckning och tillverkningseller
serienummer,
2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på
3 km/h,
3. mätavstånd,
4. rapporterad hastighet och
5. målyta. "
När det gäller placeringen av polisen så är det först och främst polisens egen säkerhet som skall beaktas vi laserskjutning.
Ur Lagstöd: RPSFS 2003:6, 3 Kap & 4 Kap
"5 § Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden
eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta
sig för risker. Instrumentets sikte skall riktas så att rikthjälpmedlet är fokuserat
på fordonets registreringsskylt eller annan lämplig målyta."
Rådrum
Jag har hört talas om att man kan pröva en annan variant om man blivit stoppad, nämligen att begära s k "rådrum". Det är en juridisk term som betyder att man begär att få svara på frågan om man erkänner eller inte senare, eftersom man inte tror att polisen mätt rätt, mätt fel bil eller dylikt. Rådrummet kan då användas till att rådgöra med advokat, kontrollera mätinstrument och vad som nu krävs för att du tycker att du skall kunna ta ställning till frågan om du erkänner eller inte. (Inga av de åtgärderna behöver sedan äga rum. Poängen är att "hota" med det...)
Enligt uppgift innebär begäran om rådrum att polisen riskerar att få en massa besvär, genom att de är tvungna att personligen delta i processen som skall ge dig möjlighet att svara på frågan om du erkänner eller inte.
Många gånger väljer polisen då att försöka "sälja boten" till dig, d v s att de sänker hastighetsöverträdelsen till under 30 km/h så att man bara får böter, men får behålla körkortet.
Jag har aldrig haft tillfälle att pröva om det här fungerar, men det kostar inget att försöka. Inget hindrar ju heller att man kombinerar din metod med att begära rådrum.
Se även sidan fyra i detta dokument: www.polisen.se/static/fap/FAP261_1_RPSFS2000_10.pdf
Last edited: