Lätt hjälm?

SpecopsNinja

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Honda cb1000ra 2009
Har idag en plasthjälm som väger för mycket och blivit lite stor då mitt huvud uppenbarligen krymper över tiden. Nu letar jag efter en som är så lätt som möjligt. Gärna tyst också, men det verkar vara en omöjlig kombination.
När jag ändå är igång så är jag på jakt efter hörlurar att sätta i hjälmen. Vet att det finns platta tygklädda att sätta i snowboardhjälmar, borde ju finnas nåt liknande till mc så man kan peppa sig med lite kicki danielsson när jag färdas på allmän väg.

Tacksam för tips.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hjälmar är extremt individuellt - prova dig fram, en som passar mig kan sitta som skit på dig - vi har alla olika huvudform.

Prio 1 är passform (tight som fan, runt om hela huvudet - utan att det blir obekvämt, hellre liiiite för tight, för det ger med sig, än lite för bekvämt...) sedan tittar du på utseende, pris och annat mindre viktigt. ;)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är inte ditt huvud som har krympt, det är din hjälm som har blivit större när inredningen i den har komprimerats. Fullt normalt och drabbar alla hjälmar mer eller mindre. Men det är ju ett tecken på att hjälmen har börjat göra sitt när den börjar sitta löst ;)

Sök lite om hörlurar, det finns massor med trådar om det. Att ha lösa plattor i hjälmen är nog ingen höjdare i en mc-hjälm, det är mycket bättre att stoppa in något i öronen som stänger ute bakgrundsbullret också.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Maruchin RS2 Carbone väger 1050 gram och är inte så fasligt dyr.
Tror den fortfarande ligger under 4000:-
Har förbrukat 2 om jag inte minns fel och dom funkar bra att dra huvet i backen med.
Lite brusig säger några men inget jag reflekterat över då det är banåka som gäller för mig.
Ett minus jag tyckte var att om man har puckel på ryggen så tar hjälmen i samt att öppningen för visiret är lite lågt placerad och man har svårt att titta uppåt når man svänger kraftigt på tex bankörning.
Annars trivdes jag i den.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har idag en plasthjälm som väger för mycket
Hur mycket väger den då? Skulle du redan i dagsläget ha en hjälm som väger väldigt lite kan det ju vara svårt för någon att föreslå en ännu lättare hjälm.

Och vad ska det vara för typ av hjälm? En öppningsbar integralhjälm väger ju i regel mer än en jethjälm t.ex.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Passar inte Marushin så har Uvex lätta kolfiberhjälmar i samma relativt låga prisklass. Sitter perfekt på min skalle till skillnad från Marushin. Bara att prova alla lätta hjälmar du kan hitta tills du hittar något som passar just din skalle.

SpecopsNinja

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Honda cb1000ra 2009
Ok. Då vet jag att jag mitt huvud inte har krympt och att jag ska ha en hjälm som sitter bra:rolleyes:.

Nädå, tack för svaren! Idag har jag en nolan n84, tror den väger drygt 1600g. Har lite strul med nacken och skulle gärna avlasta den lite. Och för att undvika träningstips så har jag starka nackmuskler, det är annat gugg i nacken som inte stämmer.
Så alla tips om hjälmar som är lättare tas tacksamt emot. Jag har för avsikt att prova hjälmen innan köp, men det känns ju dumt att inte rikta in sig på de lätta först. Det finns ju några modeller att välja mellan. Då jag ofta har öppen mun föredrar jag en integralhjälm.

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Suomy gör även de lätta hjälmar . ligger någon stans runt 1200-1250gram

Zlurc

Lowsidea är bättre
Gick med
26 Aug 2009
Hoj
ojoj
Kör själv 2 olika lättare hjälmar. Dels Marushin RS2 Carbon, som nämnts tidigare och HJC HQ-1. Båda har fått mycket bra resultat i sharp's tester och väger väldigt lite.

Marushinen, som sitter bäst på mig och är den jag använder oftast känns något billigare i sin konstruktion än HJCn. Immar lättare, trots pinlock och som någon påpekade kan brusa endel. Men har köpt till silencer-kit som finns för ca 200kr vilket gjorde en stor skillnad (men kör ändå med proppar). Väldigt nöjd med den.

HJC HQ-1 sitter något sämre på mig (upplever den som något rundare i formen än RS2) men med Breath Guard så funkar den kanon till och med utan pinlock vid riktigt kalla/fuktiga dagar.

Jag skulle hävda att båda dras åt det ovalare vad gäller passande huvudform. Och som tidigare sagts så är prio1 passform, bra testresultat spelar ingen roll om hjälmen inte sitter bra på ditt huvud. Så åk runt och testa i så många affärer som du kan så hittar du säkert någe som passar bra även om det inte blir "rätt" märke eller grafik...

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
HJC R-PHA 10 anses som en lätt hjälm, 1300g, jag har en AGV K3 1450g men skulle vilja byta till en lättare då har jag kollat på marushin 999rs, men jag har inte provat någon så jag vet inte om den sitter bra på mitt huvud men den har jag för mig väger 1050g.

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Airoh GP 1200-1250g sitter bra på mitt ganska smala huvud, tycker den är ganska tyst så har varken provat öron proppar lr lurar, en hjälm värd att prova om du har möjlighet, btw passa på nu när det snart är dags för mässan, där kan du prova istortsätt alla hjälmar på svenska marknaden och köpa till rabatterat pris, lycka till med valet:-D

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tänk på att det inte bara är vikten som är intressant, om du inte bara går runt med hjälmen på stan så spelar aerodynamiken stor roll också. Min första hjälm (Laser Tornado-nånting) var totalt livsfarlig, hade man inte skallen precis rakt fram så tittade man sig själv i :arsele i alla farter över 30 :mad: Det problemet försvann när jag böt till Shoei :tummenupp

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Jag har en Xlite som är lätt och fick tycker jag, dock inte lika lätt som marushin. Men den finns med Ncom som är inbyggda högtalare som man kan para sin blåtandsmobil till eller koppla in mp3spelaren via sladd. Sen höjjer och sänker man med en knapp på sidan av hjälmen. Jag kör med proppar inne i hjälmen för att slippa vind brus men det går ändå att lyssna på musik på lång resor då vägen i bland går mest rakt fram. Använder det dock inte alls lika ofta som hade trodde att jag skulle....

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har idag en plasthjälm som väger för mycket och blivit lite stor då mitt huvud uppenbarligen krymper över tiden. Nu letar jag efter en som är så lätt som möjligt. Gärna tyst också, men det verkar vara en omöjlig kombination.
När jag ändå är igång så är jag på jakt efter hörlurar att sätta i hjälmen. Vet att det finns platta tygklädda att sätta i snowboardhjälmar, borde ju finnas nåt liknande till mc så man kan peppa sig med lite kicki danielsson när jag färdas på allmän väg.

Tacksam för tips.

Det finns ju en avlägsen indianstam i sydamerikas djungler som påstås krympa huvuden.Dom har kanske en hjälm som passar.Skämt åsido, en lättare hjälm är ju annars bättre för nacken där jag samtidigt föreslår någon form av hörselsnäckor istället för lösa lurar i hjälmen.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag bytte från en Arai på cirka 1500 gram till en Marushin på 1050 gram. Det är en jävla skillnad när man kör. Jag såg att Biltemas korvätarhjälm väger nästan 2 kilo! Vem fan kör runt med en sån klump på skallen?

SpecopsNinja

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Honda cb1000ra 2009
Tack för förslagen! Ni som kör marushin: Hur är aerodynamiken? Som vilken hjälm som helst eller får man in hela hjälmen i analen om man tittar åt något annat håll än rakt fram? I så fall blir det väl till att köpa så liten som möjligt... OM den nu passar toppen av min lekamen.

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Aerodynamiken är bra. Brusar lite mer än SHOEI och ARAI som jag använt tidigare men absolut bästa hjälm jag använt pga den låga vikten (kört en säsong med den nu)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Har en marushin 777nx, tycker den viner ganska rejält ibland:näsblod

Kör oftast med crosskruka och har inte testat nån av dom lite dyrare marushin hjälmarna, så kan tyvärr inte uttala mig om dem men är mycket möjligt att dom är tystare :)

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
HJC R-PHA 10 anses som en lätt hjälm, 1300g, jag har en AGV K3 1450g men skulle vilja byta till en lättare då har jag kollat på marushin 999rs, men jag har inte provat någon så jag vet inte om den sitter bra på mitt huvud men den har jag för mig väger 1050g.

1300? Min r-pha 10 väger 1100.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife