Lätt mc övningskörning

CromRt

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
-
Hej.
Efter alla dessa år av längtan, är jag snart tillräckligt gammal för att skaffa motorcykelkörkort. Men vilken ålder är det som gäller för att få övningsköra på lätt mc? Jag har läst både att det är från och med att man fyllt 16 år, och från att man fyllt 15 år och nio månader. Hur är det nu efter de nya reglerna som infördes i Januari det här året.

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Lånar tråden med en dum fråga.

Måste handledaren också köra lätt mc, eller det räcker med vilken motordriven tvåhjuling som helst (förutom moppe då :) ) om så är fallet, det omvända: kan man handleda en på tung/mellanklassare från en 125:à?

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Lånar tråden med en dum fråga.

Måste handledaren också köra lätt mc, eller det räcker med vilken motordriven tvåhjuling som helst (förutom moppe då :) ) om så är fallet, det omvända: kan man handleda en på tung/mellanklassare från en 125:à?

Om denne haft mc kort kontinuerligt i 5 år och är över 24 år gammal, så får han handleda en elev från en motorcykel (som han själv har behörighet såklart)
Du kan absolut handleda en elev på tung mc från en 125a, frågan är hur smart och smidigt det är.

Last edited:

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Om denne haft mc kort kontinuerligt i 5 år och är över 24 år gammal, så får han handleda en elev från en motorcykel (som han själv har behörighet såklart)
Du kan absolut handleda en elev på tung mc från en 125a, frågan är hur smart och smidigt det är.

När en av grannarna är intresserad av tungt mc-kort. Då kan han låna min, och jag kan handleda från grabbens 125:a fram tills att grannen köpt en egen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...