Lätt mc fiddy

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Hej!
Jag funderar på att köpa en lätt mc reggad fiddy. det är en fym 125cc, hur går en sån? Vad ligger försäkringen på i stockholmsområdet om jag är 16 år? Jag vet inte om jag kommer tröttna på en sån och häldre villja ha något större eftersom det nog inte är särskillt kul att åka längre sträckor med en sån.
Kom med åsikter :)

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
En fiddy känns inte speciellt säker eller bekväm att åka på landsväg med.
Skall du satsa på 125:a tycker jag att du köpa en "riktig" hoj.
Fiddyn är en kul leksak eller "banhoj".

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Det är en kul leksak men det blir redan tråkigt att köra så korta sträckor som 3-4 km. Min har gått 21 mil har jag för mig och nu vill jag bara få bort den. Kvaliteten är väll sådär om man jämför med andra fiddys.

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Tack för svaren!
Jag tycker det är kul att leka i sandgropar och sånt så då kändes en fiddy bra, men samtidigt kör jag ibland på vanlig väg, inte ofta så jätte långt men ibland...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Tack för svaren!
Jag tycker det är kul att leka i sandgropar och sånt så då kändes en fiddy bra, men samtidigt kör jag ibland på vanlig väg, inte ofta så jätte långt men ibland...

Ktm exc125 med crossdæck ær vad du søker! :)

Dæck ær bara køpa av tævlingsførare før några hundringar/uppsættning

Last edited:

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Ska jag ändå ha en "riktig" 125:a så får det nog bli en sporthoj. Det här hör inte till ämnet men det känns onödigt att skapa en ny tråd. Isånnafall funderar jag på en honda ns 125. Jag tycker den är snygg om man stylar den till streetfighter och sen har den ju nsr:ens motor som verkar bra. Men hur mycket får man räkna med att allt går på? Lätt mc kort? Jag övningskör med farsan. Sen hojen kostar ju runt 6000 men vad för mer kostnader får man räkna med? försäkring?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Ska jag ändå ha en "riktig" 125:a så får det nog bli en sporthoj. Det här hör inte till ämnet men det känns onödigt att skapa en ny tråd. Isånnafall funderar jag på en honda ns 125. Jag tycker den är snygg om man stylar den till streetfighter och sen har den ju nsr:ens motor som verkar bra. Men hur mycket får man räkna med att allt går på? Lätt mc kort? Jag övningskör med farsan. Sen hojen kostar ju runt 6000 men vad för mer kostnader får man räkna med? försäkring?

ställ är alltid j.vligt* bra att ha, men det gör du som du vill eftersom att det är ingen lag på det men de flesta försäkrings bolag kräver att du ska det. skaffa iaf ett ryggskydd för brutna ben läker men i många fall blir man invalid eller skadad för livet om man bryter ryggen. Räkna ändå med att du kommer ta någon/några lektioner ändå även så du vet vad det kan gå på. mig gick körkortet på ca 5000. Men har man mindre tur eller har det svårare så kan det bära iväg mot 10000 eller mer till och med. försäkring skiljer oerhört vad för hoj du köper och vart du täknar det. Jag kom under 100 spänn i månaden för hel och hade jag tatt det första jag kolla på skulle det kostat 3500 för bara trafik.

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Jo, bra skydd är alltid bra. Kan 2000kr räcka för ryggskydd och lite sånt?
Hur mycket får man räkna med i reservdelar i snitt per månad? Man kanske inte behöver köpa något varje månad men då och då blir det väl...
kort: minst 4000kr
hoj: minst 5000kr
skydd: minst 2000kr
totalt: 11000kr?
kan det stämma?

-persson-

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Daytona 675, yz 125
ska du ha helställ (rekommenderas starkt) lär det kosta mer.

bara min hjälm låg på lite över 4 kkr (ingen moppehjälm, skillnaden är ruggigt stor vad gäller både säkerhet och komfort)

Övningskör du privat?
kan du köra?
tänker du skaffa mc för eller efter uppkörningen?

Jag körde inte en meter privat (hade ej mc innan jag tog kortet) och tog 3 dubbellektioner + uppkörning.
konbanorna och bromsningen fick jag gratis genom crossåkandet.

Har du bara kört moppe, räkna inte med att det ger någon som helst erfarenhet i trafiken.

och en mc för 6 kkr lär behöva en del service och reparationer. lägg till 4 kkr och du kan få en extremt driftsäker maskin.

mina åsikter och erfarenheter

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Jag kommer antagligen köpa en hoj nu att renovera och fixa under vintern så det gör inte nåt om det skulle finnas några fel på den. Jag kommer också använda den att övningsköra privat på våren. Mina erfarenheter är väl att jag har kört snabb moppe många mil, men som du sa hjälper det nog inte. Sen har jag kört någon mellan moped och lätt mc nämligen en trimmad tzr 50. Annars är det nog inget mer än cross några gånger.
Jag har en bra hjälm som också kostar många många tusen så det är inget problem.
Tack för ditt svar, får nog räkna på lite högre summor iallafall

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Jo, bra skydd är alltid bra. Kan 2000kr räcka för ryggskydd och lite sånt?
Hur mycket får man räkna med i reservdelar i snitt per månad? Man kanske inte behöver köpa något varje månad men då och då blir det väl...
kort: minst 4000kr
hoj: minst 5000kr
skydd: minst 2000kr
totalt: 11000kr?
kan det stämma?
att räkna 2K på skydd känns lite väl snålt.
Det är ju vad ett bra ryggskydd kostar..sen om du ska ha bra handskar så kan du lägga till en lök till.
Stövlar: ~2k plus/minus en tusing beroende på modell.
Ställ: Ska du har goretex eller skinn?
Jag fick tag på båda mina ställ på rea + "kompis-rabatt", men goretex'et hamnade ändå på runt en 4000, och skinnet på 6.:)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag tog mitt körkort för 2500kr, men skyddsgrejer får du med 10k för beg grejer och ny hjälm. Det sista du ska snåla på

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Köpte skyddsutrustning för 11 papp. inkl. en "riktig" hjälm som det var kraftigt nersatt pris på, så egentligen skulle det slutat runt 13.

Snåla inte på skydden. När jag körde omkull i våras (ca 70km/h) så var jag jävligt glad att jag lagt de pengar jag lagt på skydden.

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Köpte skyddsutrustning för 11 papp. inkl. en "riktig" hjälm som det var kraftigt nersatt pris på, så egentligen skulle det slutat runt 13.

Snåla inte på skydden. När jag körde omkull i våras (ca 70km/h) så var jag jävligt glad att jag lagt de pengar jag lagt på skydden.

Jag körde omkull i 60 km/h utan skydd jag klarade mig utan en enda skråma det enda som hände var att hjälmen fick sig lite repor och kläderna iofs så var det på moppe + att det var svart is på vägara fläckvis men då klarade jag mig bra iaf :) fast när jag börjar med 125a och uppåt kommer jag nog köra med skydd :tummenupp

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Jag körde omkull i 60 km/h utan skydd jag klarade mig utan en enda skråma det enda som hände var att hjälmen fick sig lite repor och kläderna iofs så var det på moppe + att det var svart is på vägara fläckvis men då klarade jag mig bra iaf :) fast när jag börjar med 125a och uppåt kommer jag nog köra med skydd :tummenupp

Att man klarar sig en gång betyder inte att man klarar sig varje gång...

och ramla på is är ju inte precis samma sak som på torr asfalt.

som sagt. snåla inte med skydden... its not worth it

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

jag krashade i 30-40 för ett år sen nu, man kan fortfarande se stora ärr på underarmen där allt skinn slets bort :)

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Honda NS125F
Hej igen!
Tack för alla svar, har varit lite inaktiv och bara väntat på våren men nu är det aktuellt igen.
Jag har väntat på 16års dagen länge men har inte varit så smart att jag sparat pengar. Därför går jag fortfarande och funderar om jag får råd med det här eller inte. Jag vill så hemskt gärna göra det här. Någon med erfarenhet som kan säga ett ungefärligt total pris med kort, hoj, skydd och allt om man dessutom ska vara lite snål (vilket man inte borde vara, men har inget val). En bra hjälm har jag som sagt redan. Tror att jag kan klara kortet ganska enkelt, men man vet ju aldrig. Jag har alltid varit bra på att lära mig cykla, köra moppe osv (okej dålig jämförelse, jag vet).
Kom med synpunkter :)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Någon med erfarenhet som kan säga ett ungefärligt total pris med kort, hoj, skydd och allt

30-50k skulle jag gissa på, beroende på hoj. Men man ska aldrig räkna på vad hojåkat kostar. Det är ingen bra idé, jag provade, jag slutade räkna när jag kom över 100k :näsblod För en hobby :3freak

Men, det är det värt :yoparty :tummenupp

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag satt och räknade lite snabbt över 80k har det kostat för mig :huvet
Visserligen är jag rätt bortskämd och jag har inte valt det billigaste (2 hojar...) men jag har uppenbarligen gjort av med över 50k på nåt sätt

Då räknade jag snabbt så jag har nog mycket möjligt missat en del, sedan sviker minnet lite också

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept