Lätt mc inklusive kort

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Tjena

Riktigt härligt forum måste jag säga :yoparty

Är snart 16 år och ska därmed ta lätt mc kort och skaffa mig en hoj. Har funderat på en ktm exc 125, för/nackdelar med den? Har en återförsäljare.
nära mig så delar är inget problem.Och vars sitter strypningarna på dom? Syftar på dom nyare hojjarna 01-04. Några andra förslag gällande hojar?

Och på ett ungefär hur mycket kostar det att ta lätt mc kort? Kan lite teori och körningen är inget problem.

MVH // Ralle^

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
--
Ralle^ skrev:
Och på ett ungefär hur mycket kostar det att ta lätt mc kort? Kan lite teori och körningen är inget problem.

MVH // Ralle^

Kör du privat eller med skola? hur pass mycket pengar har du?

har du en del så satsa på att köra lite extra med skola och se till att få lite tips och trix.

Slösa inte pengar på teori kurs, den kan du plugga in hemma mycket billigare om du har lite studievana.

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Kobolt skrev:
Kör du privat eller med skola? hur pass mycket pengar har du?

har du en del så satsa på att köra lite extra med skola och se till att få lite tips och trix.

Slösa inte pengar på teori kurs, den kan du plugga in hemma mycket billigare om du har lite studievana.
Tog ju eu förarbevis när jag köpte mopeden så lite teori har man ju, vägmärken osv. Har en del pengar att spendera efter jag jobbat lite till i sommar när kortet ska tas. Men ungefär hur mycket landar kortet på?

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Räkna med ca. 600kr/h för en körlektion. Sen beror det på vilken hoj du ska köra upp på, mitt tips är att ta körskolans hoj då det underlättar på en hel hög punkter. Det första du gör efter plugget på måndag är att åka ner till den körskola du hade tänkt att ta lektioner på och snackar med dem. Paket brukar ofta vara till överdrift, men finns ett mindre paket kanske det kan vara aktuellt.

BTW, välkommen till Sporthoj.com! Läs igenom reglerna lite snabbt, samt reglerna som står ovanför "svara på tråd" när man skriver ett inlägg. Ha en bra tid här på SH!

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Itacha75 skrev:
Räkna med ca. 600kr/h för en körlektion. Sen beror det på vilken hoj du ska köra upp på, mitt tips är att ta körskolans hoj då det underlättar på en hel hög punkter. Det första du gör efter plugget på måndag är att åka ner till den körskola du hade tänkt att ta lektioner på och snackar med dem. Paket brukar ofta vara till överdrift, men finns ett mindre paket kanske det kan vara aktuellt.

BTW, välkommen till Sporthoj.com! Läs igenom reglerna lite snabbt, samt reglerna som står ovanför "svara på tråd" när man skriver ett inlägg. Ha en bra tid här på SH!
Tackar :) , ska fara och kolla det på måndag efter skolan. Ingen som har lite info om hojjen?

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Itacha75 skrev:
Tack så mycket :) , har en sista fråga. Eftersom hojjen är en strypt crosshoj. Den kan väl verkligen inte må bra av att köras på gatan då? Blir ju kolvbyte osv ganska ofta eller? Finns det något för att förhindra detta? Inte varva ut den hela tiden kommer jag ju inte att göra men byta drevning mår den väl bättre av? När den körs ostrypt dvs.

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Dreva upp den och kör någotsånär sansat. Eventuellt strypa den en aning också. Det borde ju räcka mer än väl, antar att den ligger på 35-40 häst och det gör ju t.ex. många NSR 125 också...

Är det ryckutjämnare på bakhjulet? Folk runtomkring här på forumet säger att det är katastrof för växellådan att köra utan det på asfalt, men jag vet inte säkert...

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
125kubik skrev:
Dreva upp den och kör någotsånär sansat. Eventuellt strypa den en aning också. Det borde ju räcka mer än väl, antar att den ligger på 35-40 häst och det gör ju t.ex. många NSR 125 också...

Är det ryckutjämnare på bakhjulet? Folk runtomkring här på forumet säger att det är katastrof för växellådan att köra utan det på asfalt, men jag vet inte säkert...
Hehe nsr ligger inte på 35-40 hk.....och det är ett helt annat effekt-register på en nsr.....

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
125kubik skrev:
Drömma går ju, NSR ligger på 28-31 hk.... Men dom håller och har fint register och går lugnt o fint. Crossar är grymmt hetsiga i jämförelse, men sen rör dom ju på sig med.

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
125kubik skrev:

Vad är en ryckutjämnare? Har inte förstått det, är det en typ av strypning? Har vanliga crossar det också eller?

Solid snake

Guest
Ralle^ skrev:
Vad är en ryckutjämnare? Har inte förstått det, är det en typ av strypning? Har vanliga crossar det också eller?

BAHAHA!

Nej ryckutjämnaren har du mellan drev och fälg, så det inte rycker så fasligt för lådan när du växlar, crossar har inte det då dom ska framföras i lera och grus där underlaget tjänar som ryckutjämnare.

TSR_Osten

student
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
en suzukiii
Ralle^ skrev:
Tack så mycket :) , har en sista fråga. Eftersom hojjen är en strypt crosshoj. Den kan väl verkligen inte må bra av att köras på gatan då? Blir ju kolvbyte osv ganska ofta eller? Finns det något för att förhindra detta? Inte varva ut den hela tiden kommer jag ju inte att göra men byta drevning mår den väl bättre av? När den körs ostrypt dvs.

"strypt crosshoj" tss ;)
enduro, kallas en sådan hoj, ktm:s crosshoj har beteckningen SX och enduro modellen EXC. Skillnaden är att EXC modellen har mjukare fjädring och bättre bottendrag till förlust av en del effekt på högvarv gentemot SX modellen som är dess motsvarighet med effekt på toppen,högre drevning och hårdare dämpare...

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Solid snake skrev:
BAHAHA!

Nej ryckutjämnaren har du mellan drev och fälg, så det inte rycker så fasligt för lådan när du växlar, crossar har inte det då dom ska framföras i lera och grus där underlaget tjänar som ryckutjämnare.
Men om man köper en exc ny så borde det ju sitta på?

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Solid snake skrev:
Varför borde det göra det? Enduro ska gå i skogen och inte på vägen.
Vet inte, hade hoppats på det. Vad kostar det att fixa det då? Vad är det det förhindrar?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...