Lätta hojar

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Motoreffekt i all ära men jag undrar vilken hoj på marknaden som är absolut lättast. Det ska vara en hoj som har ett bra och modernt chassi och åtminståne lite effekt som rör på sej. En omöjlig kombination på en gathoj kanske??!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tror nog att det har visat sig i tester att den gammla hederliga R6:an är bland dom lättaste. 189Kg eller något sådant tror jag det var.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
954RR har en torrvikt på 168 Kg vilket borde vara en av de lättaste hojarna.
Nya ZX10R har en torrvikt på 167,5 om jag inte minns helt fel.
Nästan alla nya hojar är lätt anorektiska...
 

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
För långt norrut
Hoj
såld
bebbe skrev:
Tror nog att det har visat sig i tester att den gammla hederliga R6:an är bland dom lättaste. 189Kg eller något sådant tror jag det var.


168 väger den torr, och det är ju vad dagens litershojar väger också, vilken som är ABSOLUT lättast vete tusan dock
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Min ligger på 161 kg torr..
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Bimota DB4 på 135-140Kg med en Ducati 900ie motor?
Kommer inte ihåg den exakta vikten, men den är sjukt lätt.
 

magnusw

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
636 -05
Torrvikt? det måste ju vara den mest ointressanta uppgift man kan få om en hoj.
Går ju ändå inte att köra i det skicket, utan olja, kylvatten & bensin kommer man inte så långt om man inte knuffar,,(men vi har väl motorer på våra måppar?)

Sen går det ju att skala bort en hel del kilon utan att det gör allt för ont i plånboken (byta kåpor, avgassystem & framlampa.) totalt minst 10Kg som minskar + att detta gör hojen mycket billigare att repa vid ev olycka.
Skulle satsa på R6 ca 190KG fulltankad men Sv650 är inte heller nån fläskis (kan vara något klen för vissa).
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Gixxer 1000, zx10, R1 och honda alla väger från 198-205kg tankade och klara att du bantar en cykel så mycket som dom gör beror på att inga vätskor eller behållare till dessa är med, så man mäter utan tank, utan bromsrör, utan bromsolja mm. Ja ni hajjar det mesta är buffel och båg allt för att snygga till siffrorna på pappret.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Qwerty skrev:
Gixxer 1000, zx10, R1 och honda alla väger från 198-205kg tankade och klara att du bantar en cykel så mycket som dom gör beror på att inga vätskor eller behållare till dessa är med, så man mäter utan tank, utan bromsrör, utan bromsolja mm. Ja ni hajjar det mesta är buffel och båg allt för att snygga till siffrorna på pappret.


Tack. Äntligen.

Kollar man viktsiffror i Bike t.ex. så skiljer det ofta 30 kilo mellan angiven torrvikt och fulltankad vikt. Åtminstone för vissa tillverkare.

Varför kan de inte ange vikt som Körklar men utan soppa eller körklar fulltankad.. Kanske tillochmed båda. Har det för att BMW gör så på sina hojar.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jo då vissa gör det har för mej att Ducati mäter med halvtank och alla övriga vätskor i.

Min Gsx750Rw ska väll förhoppningsvis väga in på 215-220kg org 24X?. Så nog finns det dom som räknar den riktiga vikten.
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
Om du ska ha en lätt hoj kolla in Bimota 666 135kg/85,5hk Övrig spec se här

Eller min egna Bimota när den vägdes in 186kg med fulltank och alla vätskor..:)
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Qwerty skrev:
Jo då vissa gör det har för mej att Ducati mäter med halvtank och alla övriga vätskor i.
Jag har läst att Ducati mäter med alla vätskor utom soppa och utan batteri, tidigare vägde de med alla vätskor och batteri, men utan soppa..

Det är förmodligen anledningen till att vikten på hojen gått upp i pappret, men att inget tekniskt har förändrats.

Min 748 ligger på ganska prick 200 KG utan soppa. (Provmätte på Vägverkets våg som gav 215 med fulltank 17 liter)

Dock skall det bli intressant o se hur dom mäter nya Ducati 999R
De ANGER 150 Hk på 181 KG torrvikt. Då börjar man snacka grejer. Mycket som är bytt. Kolfiberkåpor runt om samt magnesium fälgar, lamphållare. aluminiumbakram och lättare sving.
Kolla in Ducati´s Scoop sida
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kanske skulle tillägga att när jag utnämde R6:an så menade jag riktiga siffror och inte fabrikanternas helt felaktiga siffror. Där är R6:an bland de absolut lättaste i original skick. Förrutom då vissa exlusiva hojar som de flesta bara kan drömma om :( Sedan så har jag för mig att den hojen som har bäst effekt/vikt förhållandet är ZX10:an.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
amullo skrev:
Dock skall det bli intressant o se hur dom mäter nya Ducati 999R
De ANGER 150 Hk på 181 KG torrvikt. Då börjar man snacka grejer. Mycket som är bytt. Kolfiberkåpor runt om samt magnesium fälgar, lamphållare. aluminiumbakram och lättare sving.
Kolla in Ducati´s Scoop sida

Okey jag kanske var felinformerad om Ducati.

150hk och 181kg låter fint man kanske skulle köpa sig en Ducce.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Qwerty skrev:
150hk och 181kg låter fint man kanske skulle köpa sig en Ducce.

Jo.. Inte helt fel.. Men priset är ju en annan fråga.. :död
Kommer nog att ligga på 250.000:-

print_screen.. Jo Bimota 666 är ju en fin leksak. Skaffar man den och slänger på effekt system och chip på 1000DS motorn så har du 100 HK på bakhjulet.. På 135 Kilo.. eller mindre, om du köper helsystem i Titan. :Bugar

Men den är ju dyrare än en 999R.. :död :brinnerup
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Aprilia rs250 är nog bland det lättaste man kan hitta i "gatsortimentet". Får det mesta annat att verkar klumpigt (även en R6:a :) ) och man kan få ett dussin sådana för priset för en Bimota :D
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Torrvikt kan väl anses vara lite "bluff", men alla tillverkare bluffar ju så siffrorna duger att jämföra med varandra ändå. Har faktiskt bara den fulltankade vikten på min dock, 161 kg.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vad är det för fel på tjänstevikten enligt regbeviset? Det är fulltankad med alla vätskor och alla andra delar på plats. Rättvisare kan det väl inte bli?
Iofs svårt att jämföra med en Bim 666 eftersom det inte är så lätt att hitta några svenska siffror på en sån men i övrigt så...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
TomK skrev:
Aprilia rs250 är nog bland det lättaste man kan hitta i "gatsortimentet". Får det mesta annat att verkar klumpigt (även en R6:a :) ) och man kan få ett dussin sådana för priset för en Bimota :D

Det ju visserlige sant :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top