Idag så rullades den nya och uppdaterade Elevcentralen från STR ut. Alltså portalen för hemstudier av teori på internet som de flesta trafikskoleelever i Sverige kommer i kontakt med.
Det jag sett av den hittills känns som stor floppvarning. Om jag inte har missat något viktigt.
Förut så har en central del varit att man gjort tester om 70 frågor som slumpats fram. Först har faserna A, B, C och Fordon varit tillgängliga och när man haft en viss andel godkänt på de så har Repetition öppnats och därefter sluttest. Allt som allt har det funnits kanske ett par tusen olika frågor och har man jobbat igenom allt så har det lätt tagit några timmar i alla fall.
Den biten är i stort sett borta nu.
Istället verkar allt kretsa kring det som tidigare hette "Instuderingsfrågor". Frågor knutna direkt till momenten i utbildningsplanen där läraren kan säga t.ex. att "nästan lektion när vi ska köra stadstrafik så då vill jag att du ska ha gått igenom det momentet i instuderingsfrågorna" så att läraren vet att eleven har viktiga teoretiska grundkunskaper inför den körlektionen. Sedan består momentet av ett antal frågor (1-35st beroende på vilket moment det är). Totalt sett innehåller MC-teorin nu 202st sådana instuderingsfrågor knutna till moment. Och det är samma frågor på det momentet varje gång man gör det (ordningen på frågorna och ordningen på svarsalternativen ändras) och man är godkänd på momentet när man fått alla rätt. Så det handlar alltså om att man ska nöta in dessa.
Sedan kan man göra ett sluttest på 65 frågor där man redan tidigare stött på ett flertal bland instuderingsfrågorna.
Idag när jag testade det så blev jag helt godkänd på alla sådana instuderingsfrågor på MC-teorin och ett sluttest på lite drygt en timme. Jag hoppas verkligen att jag missat någon knapp eller de glömt att implementera någon funktion eller något. För annars så känns det jäkligt tunt. Jag betvivlar att den som lärt sig de drygt 200 frågorna utantill verkligen är färdig för att klara ett teoriprov på Trafikverket.
Ja justja... Sedan så kan man göra jätteviktiga saker som att utmana sina kompisar på en quiz med teorifrågor eller diskutera trafik i diskussionsforumet...
Edit: Bara för skojs skull så gick jag igenom alla momenten och ett sluttest på BE-teorin. Nu tog det 44 minuter att bli godkänd på allt. Där var det bara 159 frågor som skulle nötas in.