På TLPlanet finns det diskussion om vad är skilnad mellan -97 och andra årsmodellers kylsystem och hur man moddar 97ans kylning att likna senare årsmodeller:
Thermostat mod. on '97 TLS
Enklaste mod är väl att flytta tempgivaren till termostathuset, då hinner vatten inte kylas ner innan tempgivaren. Efter modden visar mätaren rätt temperatur. ECUn styr insprutning (och tändning?) efter temperatur, och därför är det inte alls dumt att flytta givaren. När tempgivaren är i original ställe så går motor allt för länge (eller hela tiden) på "kalla" programmet och motorn får för mycket bränsle. Kan även blir problem men motorolja som blivit utspäd med bensin.
För detta enkel mod behöver man 98ans termostathus. Man ska bara plugga extra "by pass" röret. Är man händig så går det modda gamla termostathus för tempgivaren.
Efter detta enkla moddet når man dock inte samma temp som -98. Orsaken är att -97an har flöde förbi termostat till kylaren hela tiden (litet hål i termostatet). 98an och senare modeller har i stället litet "by pass" flöde direkt från termostathuset till vattenpumpen, vilket gör att motor kommer snabbare up i temp och går varmare.
Vill man så kan man byta termostat, termostathuset och vattenpumphuset till 98ans, så får man tempen up till "rätt" nivå.