Låga "MC-skor"?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tyckte iofs att €120-130 var billigt... men det är jag det.
Men jag värderar mina fötter/fotleder lite mer än att nöja mig med de där låga, kan stöveln rädda mig från att bli träbent så kör jag med stövel.

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Efter en spräckt fotled och 5-6v på kryckor så inser man verkligen vikten av vettiga skor när man kör hoj. Jag gjorde det iaf, och trots att det är snart 13 år sen är inte fotleden som den ska vara och gör fortfarande ont. Är det värt lite småpengar att riskera att ha ont kanske resten av livet?

Självklart har ni inte tänkt vurpa, kör förbannat försiktigt osv, men det hade inte jag planerat heller, lik förbannat hände det.

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Tror det blir Dainese Tulu istället, lite högre men fortfarande ok att använda som vanliga skor. Jag kör till och från jobbet nu i vanliga gympadojjor så det lär ju inte bli sämre säkerhetsmässigt :rodnar

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Har själv kikat lite efter låga skor. Inte köpt än, men kollat på bl.a. dessa: http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-tcx-x-square/14994/mc-stovlar/k291/-mc-stovlar---sport/s642/

http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-tcx-x-cube-wr/14993/mc-stovlar/k291/-mc-stovlar---sport/s642/

Någon som hört nått om dem?
Tycker för övrigt 24mx har bra service! Prismässigt vet jag inte riktigt hur de lägger sig, men tycker inte de känns överdrivet dyra.

Jag har den låga varianten, sitter ruskigt skönt, inget skydd för hälsenan dock, men som ett alternativ fungerar dem bra.

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Hoj
Jag har den låga varianten, sitter ruskigt skönt, inget skydd för hälsenan dock, men som ett alternativ fungerar dem bra.

Härligt! Kul att höra!

Nee men som sagt, som ett alternativ verkar dem grymma! Kör ju oftast med helställ och stövlar, men vid enstaka tillfällen kanske det blir lite klumpigt att traska runt i ställ+stövlar.

Tack för info! :tummenupp

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
ER6n 07
Härligt! Kul att höra!

Nee men som sagt, som ett alternativ verkar dem grymma! Kör ju oftast med helställ och stövlar, men vid enstaka tillfällen kanske det blir lite klumpigt att traska runt i ställ+stövlar.

Tack för info! :tummenupp

Jag har också den "låga" TCX-varianten. Har den precis som du tänkt - när man ska gå runt lite och inte enbart köra för körandets skull. :) Helt ok, som även jag tycker sitter skönt.

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Hoj
Jag har också den "låga" TCX-varianten. Har den precis som du tänkt - när man ska gå runt lite och inte enbart köra för körandets skull. :) Helt ok, som även jag tycker sitter skönt.

Då blir det nog till att beställa ett par ;). Vet du/ni nånting om storlekarna? Är de normala eller stora/små?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Addidas superstars eller stövlar är det jag kör med.
Poängen med speciella MCskor som inte skyddar förstår jag inte.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tror det blir Dainese Tulu istället, lite högre men fortfarande ok att använda som vanliga skor. Jag kör till och från jobbet nu i vanliga gympadojjor så det lär ju inte bli sämre säkerhetsmässigt :rodnar

Är det inte lättare att lämna ett par skor på jobbet och köra med riktiga skydd på bågen? Man klär sig för vurpan, inte efter vad man gör efter hojåkat.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...