Långresa nere i Europa

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nu är äntligen långresan ner till Schwarzwald, Alperna/Norra Italien och Balkan med slutmål Bobotov Kuk (haha japp, det heter så) i Montenegro spikad! Den bär av 11 juli och avslutas 10 aug.

Hojarna skickas ner på mc-pall till Karlsruhe dit vi själva flyger ner till. Därifrån tar vi Scharzwald och allt vi vet eller blir tipsade om att köra/se i området. Efter det drar vi ner genom Schweiz och försöker hinna med så många bergspass som möjligt utan att sluta ändra riktning söderut mot norra Italien. Väl i Italien satsar vi bl.a. på Stelvio passet och vidare till Dolomiterna och Arabba. Någonstans där innan eller efter ska Gardasjön hinnas med. Efter Italien tar vi Slovenien och ner mot Kroatien där vi tar det lite mer lugnt och dricker paraplydrinkar i solen :fyllisar. Där ska även lite schyssta väger upp för Biokovo-bergen utforskas! Sedan är planen att ta oss ända ner till Montenegro som är fullt av grymma vägar pga landet knappt har en platt yta någonstans. Det slutgiltiga målet innan vi vänder om norrut igen är Montenegros högsta berg "Bobotov Kuk", ett mål väl värt att besöka bara pga namnet (och glöm inte Fucking i Österrike).

Sedan drar vi oss sakta men säkert hemmåt. Hur som helst är rutten tillbaka inte lika säker, vi funderar fortfarande på om man ska försöka få in Ungern och kanske även en liten bit av Slovakien, t.ex. Bratislava. Utöver dessa tankar så ska självklart Österrike tas på vägen hem, så mycket slingriga vägar och bergspass som möjligt. Väl tillbaka i Karlsruhe lastas hojarna på pallarna igen och skickas hem. Själva tar vi det lugnt en dag eller två till efter en månadslång resa på ca 500-600 mil för att sedan bekvämt flyga hem igen.

Tips på ställen att besöka eller bra vägar att köra någonstans längst med våran planerade rutt är mycket välkomna. Även tips på något bra ställe på nätet som man lätt kan hålla någon form av resedagbok samt lägga upp bilder på (gillar inte riktigt resedagboken.se)!

Ska bli en grym resa! :tummenupp

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Hoj
Monster S4R
Tjenare

Låter fin fint denna lilla tripp........
Säger bara att du skapar minnen för livet.

Mene
Har 1 fråga ..............vem sköter frakten av hojen ???
Har själv tänkt mig en tripp till Grekland men vettifan hur jag ska få ner hojen.

Köra ner är uteslutet. inget jag ger mig på ensam.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tjenare

Låter fin fint denna lilla tripp........
Säger bara att du skapar minnen för livet.

Mene
Har 1 fråga ..............vem sköter frakten av hojen ???
Har själv tänkt mig en tripp till Grekland men vettifan hur jag ska få ner hojen.

Köra ner är uteslutet. inget jag ger mig på ensam.

jodå, inget man lätt kommer glömma! va ner till alsace i östra frankrike samt alperna, österrike, tjeckien och polen förra året, minns det som igår och vill bara göra om det igen! planerna för denna resa började redan direkt efter förra! :D

Jag e bekant med en snubbe på DHL som styrde upp ett bra pris åt oss. Vet inte hur mycket mer det skulle ha kostat annars men det känns iaf sjukt värt att skicka ner hojarna när man ska köra så pass mycket längre väl nere. Det som krävdes dock var riktiga mc-burar/pallar samt trucklastning vid både på och avlastning, alternativt lastkaj och palldragare men det lät de skeptiska om. dock kunde hojarna lastas om väl nere för att kunna levereras med bil med baklyft (om vi behövde) men det kostade extra. mc-burarna fick vi gratis från en mc-handlare här i sthlm.

Man måste förresten också ha någon som tar emot hojarna och kan skriva på (om man själv inte hunnit ner). Jag har turen att jag känner en kille från Karlsruhe som jag pluggat ihop med som bad en av sina vänner att hjälpa oss med mottagandet av hojarna samt förvaringen av mc-burarna.

hur som helst så kan jag rekommendera fraktjakt.nu, man vet aldrig när det är någon som ska köra ner grejer någonstans och har plats för en hoj. jag fick flera samtal innan vi lyckades spika DHL.

Lycka till!

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S