Långtidsförvara motorcykel inomhus

KevinHansen

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2023
Hoj
Cbr 900 Fireblade x2
Tips på förberedelser mottages om man ska förvara hojjen inomhus i många många år framöver.

Tänker på bensintank, förgasare, olja i motorn med mera.

Tanken är att inte använda den i min ägo bara ha som prydnad i vardagsrummet, så det kan ta många år innan någon vill köra på den igen.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har dragit i gång hojar som stått 20 år. Brukar inte va särskilt besvärligt.
Gör ett olje+filterbyte innan. Kör den en stund. Tappa ur oljan och sätt i ett nytt filter. Då borde den va hyfsat ren. Somliga tycker man kan slå i en liten skvätt olja i varje cylinder.
Helst kör hojen på etanolfri soppa (Aspen) innan avställning. Tomma tankar brukar inte rosta inuti om dom är inomhus. Men spraya lite WD40 i tanken skadar inte. Töm förgasare.
Ta bort batteriet.
Att hojen ska va väl rengjord är väl självklart om du har den i vardagsrummet.
Edit: Skriv upp på ett papper vad som är gjort. Lägg lappen i batteriutrymmet.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Hur undviker man att packningar och gummi detaljer torkar och spricker? Tänker på sånt som packningar i framgaffeln, insugsgummi och membran i förgasare, bränsleslangar, hydraulik som handbromsslangar, och inte minst däck och sadelklädsel.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Har dragit i gång hojar som stått 20 år. Brukar inte va särskilt besvärligt.
Gör ett olje+filterbyte innan. Kör den en stund. Tappa ur oljan och sätt i ett nytt filter. Då borde den va hyfsat ren. Somliga tycker man kan slå i en liten skvätt olja i varje cylinder.
Helst kör hojen på etanolfri soppa (Aspen) innan avställning. Tomma tankar brukar inte rosta inuti om dom är inomhus. Men spraya lite WD40 i tanken skadar inte. Töm förgasare.
Ta bort batteriet.
Att hojen ska va väl rengjord är väl självklart om du har den i vardagsrummet.
Edit: Skriv upp på ett papper vad som är gjort. Lägg lappen i batteriutrymmet.
Bra sammanfattning tycker jag.
Jag har en matta under också för att minska risken för märken från däcken, eller en droppe olja från någonstans.
Att man inte har minst en hoj inomhus över tid tyder egentligen på att man har för få hojar.
Men det är min högst personliga uppfattning.

Prydnad.jpg

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hur undviker man att packningar och gummi detaljer torkar och spricker? Tänker på sånt som packningar i framgaffeln, insugsgummi och membran i förgasare, bränsleslangar, hydraulik som handbromsslangar, och inte minst däck och sadelklädsel.
Gummi tar stryk inomhus av flera orsaker - inomhustemp är egentligen lite för varmt för långtidsförvaring. Gummi i bränslesystem torkar ut när det tidigare utsatts för bränsle o sedan torrförvaras. De sägs att glycerin kan funka som mjukgörare - skulle kunna tänka mig att använda på sadel o däck för att testa, i värsta fall kan det bli kladdigt men inte skadligt.
Har själv en flaska med "gummipflege" till min kajak med gummiskrov - vete f-n vad det är i den, vitt mjölkliknande som verkar sjunka in i gummit utan att kladda o luktar inte lösningsmedel eller dylikt (får massor av träffar på nätet om man söker på gummipflege)

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Eller nybliven pappa. Boende med en kvinna som aldrig ska släppas om hon också tycker att en hoj i vardagsrummet är en fin liten detalj.

Många år innan den körs igen... Kan tolkas som tillfällig målväxling i livet.
Precis!..Nu har tanten hängt med 30++ år! , alltid kul att pynta hojar till Julen! :)

Bifogat

• 20230305_102956.jpg
    20230305_102956.jpg
    4.4 MB · Visningar: 32

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Gummi tar stryk inomhus av flera orsaker - inomhustemp är egentligen lite för varmt för långtidsförvaring. Gummi i bränslesystem torkar ut när det tidigare utsatts för bränsle o sedan torrförvaras. De sägs att glycerin kan funka som mjukgörare - skulle kunna tänka mig att använda på sadel o däck för att testa, i värsta fall kan det bli kladdigt men inte skadligt.
Har själv en flaska med "gummipflege" till min kajak med gummiskrov - vete f-n vad det är i den, vitt mjölkliknande som verkar sjunka in i gummit utan att kladda o luktar inte lösningsmedel eller dylikt (får massor av träffar på nätet om man söker på gummipflege)
Jag skulle inte smeta på någon okänd produkt varken på sadel eller däck.
Sadelöverdrag tar väl inte stryk av rumstemperatur? Ålder möjligen. Min hoj från -82 har nog fått ett nytt av någon tidigare ägare. Min -02a har original. Ser ut att hålla bra.

Beroende på hur länge TS tänker parkera hojen så klarar sig nog däcken bra. Annars får han ju byta. Står hojen på depåstöd bak eller centralstöd så får han vrida på framhjulet någon gång i månaden/kvartalet annars blir det tillplattat.

Min Kawa hade gamla däck med mycket mönster kvar när jag köpte den. 12-14 år. Körde året runt med dom ner till 0-gradigt.

KevinHansen

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2023
Hoj
Cbr 900 Fireblade x2
Precis, lite sånna saker jag tänker på oxå, så inte dämparn börjar läcka om 10 år, eller gummislangarna har torkat sönder inifrån och ut.

Jag kommer riva isär hojjarna helt innan ja ställer in dem (inte renovera men verkligen se till att de är väl upputsade i minsta detalj) så det kommer finnas tid å möjlighet att göra det mesta. De kommer stå på depåstöd och matta.

Jag kommer nog aldrig använda dem, köpte de bara för ja alltid velat ha en, men vem vet man kanske blir sugen en vacker dag.

Bifogat

• IMG_0454.JPG
    IMG_0454.JPG
    326.8 KB · Visningar: 31

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Precis, lite sånna saker jag tänker på oxå, så inte dämparn börjar läcka om 10 år, eller gummislangarna har torkat sönder inifrån och ut.

Jag kommer riva isär hojjarna helt innan ja ställer in dem (inte renovera men verkligen se till att de är väl upputsade i minsta detalj) så det kommer finnas tid å möjlighet att göra det mesta. De kommer stå på depåstöd och matta.

Jag kommer nog aldrig använda dem, köpte de bara för ja alltid velat ha en, men vem vet man kanske blir sugen en vacker dag.
Nä dom där är ju livsfarliga ..kör ju ihjäls direkt på dessa Hyndor!..bäst att konservera!....:fyllisar

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år