Långtidslagring av digitalbilder

gurrah

-
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1100S
Tjena,
ni som har digitalkamera och bränner ner bilderna på CD, vilket fabrikat på skivor använder ni? Jag är ute efter någon skiva med hög arkivbeständighet så att man inte riskerar att bilderna försvinner efter 10 år :confused: .
Förslag?

Mvh
Gustav

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Jag skulle inte lita på något digitalt lagringsmedia utan att ha dubletter/alternativ backup. Dock, pratar vi CD har Verbatim alltid haft gott rykte om sig.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Skulle hellre ha det på en hårddisk förvarad i perfekta förhållanden isåfall. Har inte hittat några skivor avsedda just för detta bruk som ska hålla mer än 5-10 år :( Men en hårddisk ska tydligen funka längre om den hanteras så som den ska hanteras. Annars funkar ju papper :)

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Papper bleknar ju färgerna på rätt fort, en hårddisk skulle inte jag lita på, speciellt inte efter 5-10 år. Då är den ju antik. Det här kan vara något:

http://www.beauphoto.com/frames/digital/news/cdr.html

"Today, Fuji CD-R disks have a heavy top surface clear-coat and their longevity is on par with the Kodak Ultima disks which, by the way, Kodak discontinued on January 24, 2002. In fact, I believe Kodak has stopped manufacturing CD-R disks altogether. Internal testing at Fuji rates their own CD-R disks to have a 70-100 year life expectancy - similar to the Kodak Ultima but less than the original Kodak Gold disks which, if I remember correctly, were rated for a 100-200 year life. Fuji CD-R disks are what we are stocking at Beau Photo these days."

Dee_cati skrev:
Skulle hellre ha det på en hårddisk förvarad i perfekta förhållanden isåfall. Har inte hittat några skivor avsedda just för detta bruk som ska hålla mer än 5-10 år :( Men en hårddisk ska tydligen funka längre om den hanteras så som den ska hanteras. Annars funkar ju papper :)

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
För att förtydliga vad jag skrev förut. Spara bilderna på två olika media. Exempelvis såväl på hårddisken som på CD-R-media. Högst osannolikt att något skulle hända dessa media samtidigt. Att en hårddisk håller tio år, mer eller mindre är helt ointressant. Flertalet byter datorn inom 3-6 år och då kopierar man ju bara med filerna till den nya hårddisken iaf.

Däremot, vill man vara toksäker på att det inte ska hända något, dvs förlora bilderna i händelse av brand, inbrott etc så får man ju förvara backupen i backfack eller hos någon annan än hos sig själv.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
När jag pratade om hårddiskar så menade jag inte att den skulle sitta i datorn *doh* Den ska vara lagrad i rätt förpackning, ligga mörkt och i rätt temperatur. Då tror jag inte du får en hårddisk av bättre kvalitet att tappa något data inom 30-40 år. Sen finns det diskar avsedda för just detta, försvarsmakten i sverige använder dessa i stor utformning när de lagrar sin dyrbara data, har själv fått pilla på grejjerna. Iofs inte nåt man köper för bildförvaring då de kostar 100 gånger mer än vanliga diskar.
En skiva är fortfarande "organiskt" material som åldras fortare än chip bla. Men som Abstruse säger så är risken minimal att du förlorar datan på både skivorna och diskarna. Bränn ner det på dvd-media och sen öppnar du upp det igen om 10 år och bränner på ny skiva. Och om 10 år finns det säkert bra skivor för ändamålet.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Men det känns som att det här "Internal testing at Fuji rates their own CD-R disks to have a 70-100 year life expectancy" blir lite billigare i längden :D

Dee_cati skrev:
När jag pratade om hårddiskar så menade jag inte att den skulle sitta i datorn *doh* Den ska vara lagrad i rätt förpackning, ligga mörkt och i rätt temperatur. Då tror jag inte du får en hårddisk av bättre kvalitet att tappa något data inom 30-40 år

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tror inte detta stämmer dock! Läste så sent som för en månad sedan i vetenskapens värld eller vad tidningen nu heter, att det fanns än så länge inget material som inte "växer". Det stod så iaf, att materialet rör sig alldeles för mycket på kort sikt för att det ska funka som långtidslagring. Men vafan, skriver man ut dem och plastar in dem så gulnar de INTE :tummenupp

Tony Tiger

On The Run
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
VN2000 (KTM 625 SXC/SM -03 såld)
Bränn bilderna på cd eller dvd skivor, ha alltid 2st av var sparade på olika ställen.
Ta en kopia på skivorna var 5 år så är du "hemma" (funkar naturligtvis på all digital info)

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...