lårbensfraktur/tips?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Tjena.

Tänkte att någon har säkert råkat ut för samma sak som jag och har några bra tips.

Jag gjorde en lowsiders och åkte in i skogen. Bröt då lårbenet.

Dom opererade det och satt in en lång spik i benet från höften till knät med 2 skruvar uppe och nere för att låsa.

Jag ska nu träna så mycket som möjligt och belasta det fullt ut som om det vore som vanligt, bara det onda som styr (från sjukgymnasten). Så långt är det klart. Det gör ont och ibland gör det mindre ont. Svullnaden har inte gått ner än.

Tänkte bara om nån har nåt annat tips så det går lite bättre?

/David

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Been there done that!

Bröt lårbenet förra påsken vid en krock med mc'n.

Och jag har fortfarande värk i benet men det fungerar iaf :)
Han som tog ur mina skruvar som satt ovanför knät sa att han varit med om folk som haft värk i ca 2 år.......

Tog det lugnt i början och försökte lära mej att gå som folk först. (haltade som en idiot dom första månaderna)
Sen har jag gymmat med benböj och marklyft mm (tränar minst 2 dar i veckan) och även spelat innebandy (dock lite lugnt då benet har en förmåga att ge vika vid vändningarna)

Träna träna :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag spräckte visserligen bara fotleden, men jag hoppade runt på kryckor i 6v, och efter det försvann alla muskler i det benet :( Det var hösten -98, jag har fortfarande sämre ork i det benet, och mycket svagare balansmuskler, så mitt tips är också att träna, träna och träna lite till! Eller rättare sagt, gör allt du kan för att musklerna inte ska förtvina! Lycka till med läkandet! :)

BJÖRNZ

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2004
Hoj
KTM LC4 Supermotard, Honda CR 250, RY -99
Jo detta känner man ju igen.

Gashäng i skogen med en cross, trädet stod kvar.

Gick jävligt dåligt flera månader, de karvade rätt bra i lårmuskeln på operationsbordet så innan man kunde sitta på huk tog det ju ett tag.

Recept: En bra sjukgymnast, stretcha och träna mycket.

Obs! man behöver inte kunna gå bra för att köra cross, så det kunde man ju göra efter några månader : )

Min spik sitter förresten kvar än, 8 år nu.
de skulle ta ut den men fick ut 1 1/2 skruv,
läkare är väl inga hejar på att mecka kanske?

Jobba på så är du snart på banan igen.

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Mycket simning och vatten-gång/löpning.
Med det sista menar jag, låna flytväst i badhuset, flyt upprätt på den djupa delen och gå/spring som om du hade mark under fötterna. Badvakterna borde veta vad det handlar om... Det går väldigt långsamt framåt, men det är ju tiden och arbetet, inte distansen, som är det viktiga.

Slarvade själv med rehabiliteringen av en bruten lårbenshals för snart fem år sedan, och idag har jag förslitningsskador i höftleden. :näsblod :(

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Tack så hemskt mycket för dom bra svaren :tummenupp

Jag ska träna på som bara den samtidigt som svullnaden måste gå ner, för den blockerar rörelsen också men det hindrar inte!

Jag behöver alltså inte vara rädd för att testa och göra andra saker än vad jag gör nu?

Tack ännu en gång! betyder mycket! :)

föressten stoppslad, hur lång tid tog det för dig att köra hojj igen?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
DJM skrev:
föressten stoppslad, hur lång tid tog det för dig att köra hojj igen?

Krockade på skärtorsdagen 8 april och hämtade ut min nya R6a i början av juni (5 tror ja) Så ungefär 2 månader då. Hade kunnat bli tidigare men all administration med försäkringsbolaget drog ut lite på tiden.

Jochen

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
FireBlade 929
Jag har iof ingen erfarenhet av lårbensfrakturer, men i somras så slog jag av båda underbenen, dessa spikade sedan läkarna med märgspik.

Under de första två månaderna efter olyckan gick jag hos en sjukgymnast som sa åt mig att avbryta träningen så fort jag fick ont i benen eftersom detta var kroppens sätt att säga ifrån att något är fel... Under tiden jag gick där gjorde jag knappt några framsteg alls.
Sedan bytte jag till en annan sjukgymnast och han hade en helt annan inställning, han sa åt mig att köra fullt och försöka bita ihop trots smärtan. Redan efter första träningspasset kände jag skillnad i form av att jag kunde gå längre utan att bli trött eller få ont i benen.

Sedan höjde jag ribban lite inför varje träningspass och efter cirka 7-8 månader kunde jag börja lira squash och innebandy.
För min skada var det viktigaste att belasta benet så mycket som möjligt, ju mer belastning desto snabbare snabbare läkning av skelettet omkringliggande vävnad.

Lycka till med rehabiliteringen!!

//Jocke

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha