Låsfrågor

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Då börjar det närma sig ett köp... har hittat objektet och skall inleda lite förhandlingar snart.

Men så kommer nästa fråga, den skall ju låsas med två godkända lås och styrlåset är tydligen godkänt så då måste jag ju köpa ett till godkänt lås.

Det smidigaste är ju såklart ett skivbromslås och det kommer det förmodligen att bli... men vilket?

Har kollat på Abus Detector 8000 med tillhörande 120cm kedja med textilöverdrag... går lös på 1990:-, men är det overkill eller skall jag titta på nåt annat?
 

Dr.Bike

Guest
Overkill och overkill... Den dan hojen står kvar efter en stöldattack är du nog glad att du tog ett klass 3 lås iaf.
Sen om det just måste vara ett scweinteuers från ABUS får du känna efter själv.
Men definitivt ett klass 3.
Själv skulle jag aldrig låsa hojen för långförvaring med de icke ens klassade dagbokslås som man ser ute i handeln ibland.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Precis, och nu blir det ju inte någon dyr hoj men tanken är ju att låset skall behållas till senare, dyrare hojar.

Kommer nog att slå till på det där Detectolåset... gillar tanken med larm och hela köret. Tillsammans med kedja så känns det som att de ger sig på någon annan hoj än min.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
1) Har du någonstans du kan låsa fast hojen i något fast objekt, typ lyktstolpe eller liknande där du bor ?
tänker du ta med kedjan när du ställer hojen på annan plats ?

2) larm ? har räddat min hoj iaf 1 gång som jag vet om och vart utlöst några gånger till.

3) skivbromslås på framhjulet, kedja genom baksvingen som sitter fast i något.
det tror jag är en bästa kombinationen.

En sak som är att tänka på är att du bör skaffa lås som passar dina skivor.
dels tycker jag det är fel att behöva borra i skivorna (vem vet vad som änder med matrial osv) och det andra är att när skivornaväl är inbromsade och har härdat så är de djävulskt jobbiga att borra i.

Det finns lika många lås som förespråkare.
ABUS GRANIT VICTORY 68 X-PLUS är väl ett som ser ok ut, är ganska litet o så.
om du köper det så se till att smörja det ordentligt annars kan det rosta i mekanismen om det får stå i blött.

varför inte en EXTREME CHAINPLUS 59 170 CM till det ?
ju längre kedja ju lättare att dra genom båda svingarna och hitta en grej att fästa den i.
lycka till
 

Dr.Bike

Guest
Precis, och nu blir det ju inte någon dyr hoj men tanken är ju att låset skall behållas till senare, dyrare hojar.

Kommer nog att slå till på det där Detectolåset... gillar tanken med larm och hela köret. Tillsammans med kedja så känns det som att de ger sig på någon annan hoj än min.

Exakt. Och det är ju hela syftet med ett lås.
Själv har jag även ett larm med immobilizer, så jag sover gott.
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Abus Detector skulle jag skaffat om jag var du. har det själv. fast utan kedjan. bra med ett lås som larmar. fick användning av det på mig själv en gång, när jag hade glömt låset på skivan och var påväg att köra.. piiiiip... :)
en kompis har likadant lås. han fick användning av det när några fjuniga moppeungar försökte sno hans hoj. han hörde hur det pep och sprang ut och de flydde iväg på sina moppar. :)
Desutom får man väl pengarna tillbaks på låset om hojen blir stulen. då är det väl lika bra att köpa ett dyrt.. eller har jag fel?
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Sir-Väs: Hojen kommer med största sannolikhet få ett garage inte långt hemifrån... men när den väl står hemma så kommer det finns gjuten ögla (skall bygga uteplatsen i vår). Men just längden på kedjan är något jag är fundersam över... för visst är det bättre med lång kedja men den skall helst även få plats under sadeln så att den kan tas med överallt.

Dr.Bike: Mmm, larm har jag också funderat över men tror det blir overkill på en hoj för 30k som har 12år på nacken.
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Skivbromslås i all ära:tummenupp, men det e väldigt lätt å ta en hoj me Skivlås och Täningslås bara:mad: En bra Abuskätting + Ett klass 3 hänglås på det + skivlås + täningslåset tycker jag... Tänk på va självrisken e om hojen blir stulen.
Kanske kan va värt att lägga lite på å låsa fast den ordentligt....

Ska nån ta min ska dom Fan få jobba för det:fyllisar
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ratad: Men om du låser fast kättingen i skivbromslåset så behöver man ju inte klass3 hänglåset... sen med ett detecto så låter det så snart de börjar pilla med hojen.
Eller gör jag en tankevurpa?
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Sir-Väs: Hojen kommer med största sannolikhet få ett garage inte långt hemifrån... men när den väl står hemma så kommer det finns gjuten ögla (skall bygga uteplatsen i vår). Men just längden på kedjan är något jag är fundersam över... för visst är det bättre med lång kedja men den skall helst även få plats under sadeln så att den kan tas med överallt.

Jag har 170 kedja och jag skulle inte vilja ha mindre längd på den, men jag tar inte med den eftersom jag inte får plats med den någonstans på hojen.
tar jag med den ligger den i ryggan, kättingen väger dessutom en del och blir rejält smutsig av motorcykelkedjans olja och klet.

Personligen är jag inte speciellt imponerad av detectolarmen (ett slag med slägga sen är de tysta). Däremot finns det ju riktigt bra larm med tvåvägskommunikation.

Ratad: Men om du låser fast kättingen i skivbromslåset så behöver man ju inte klass3 hänglåset... sen med ett detecto så låter det så snart de börjar pilla med hojen.
Eller gör jag en tankevurpa?

kedjelås bak och skivbromslås fram.
annars tar man ju bara av däcket eller slipar sönder bromsskivan och blir av med båda "låsen" samtidigt
 
Last edited:

überkill

Guest
I vissa fall räcker det med ett klistermärke med en logga på den klubb man är med i så behövs inga lås, man kan lämna nyckeln i. Men jag minns en kille från en mindre ort nedanför Helsingborg som glömde att läsa klistermärket innan han tog fel på sin och en annan persons hoj - mu ha ha ha ha ha
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
I vissa fall räcker det med ett klistermärke med en logga på den klubb man är med i så behövs inga lås, man kan lämna nyckeln i. Men jag minns en kille från en mindre ort nedanför Helsingborg som glömde att läsa klistermärket innan han tog fel på sin och en annan persons hoj - mu ha ha ha ha ha

Aha! jag visste väl att SMCklistermärket man fick, skulle vara bra till något :)
 

überkill

Guest
*Asgarv*

ja precis, tittar du i min blogg ser du att jag har en majblomma på min så det finns lite olika varianter :)
 

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
Vad tror ni om Biltemas lås? Kostar en spottstyver, men hur säkert är det? :va

Jag skulle inte köpa den, ser väldigt klen ut.

Jag kör med skivlås på dag tid
7117031.jpg

och nätterna kan man låsa fast den med kedja och helst fast i nåt tex. hus vägg eller nåt
7117016.jpg

10012939.jpg


Har för mig att denna typ av skivlås inte är bra. Va nån repotage i Bike ett par år sen, en slägga & 2 sekunder så va jobbet gjort.
7117312.jpg
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Ska man köpa kjedja som INTE går att klippa finns det bara ett val -

Almax Series IV Immobiliser

Kolla in videosnuttarna på kända märken som klipps sönder hur enkelt som helst.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Kommer nog att slå till på det där Detectolåset... gillar tanken med larm och hela köret. Tillsammans med kedja så känns det som att de ger sig på någon annan hoj än min.

Jag har ett Detecto och det är ju gediget, och enligt nåt test jag hittade så tar det nästan en minut att öppna. Men tänk på att larmet inte låter speciellt högt. Jag har min hoj utanför köksfönstret, så jag chansar på att jag hör det om nån fingrar på hojen.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

Top