låskätting?

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Hallå där,

Är det någon som kan rekommendera en bra, lång och billig låskätting (med hänglås el dylikt) som rövarna inte knippsar av i första taget?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Pyton skrev:
Hallå där,

Är det någon som kan rekommendera en bra, lång och billig låskätting (med hänglås el dylikt) som rövarna inte knippsar av i första taget?


Extreme Chain Plus 59
Godkänd för mc och moped. En helt ny möjlighet att kombinera den allra högsta säkerheten med flexibilitet och enkel hantering. Abus Granit Extreme Plus 59 är 140 cm eller 170 cm långt och består av en 12 mm sexkantskätting kombinerat med ett helt unikt låshus. Fördelen blir bl.a. en enkel låsning utan att som tidigare behöva låsa med ett hänglås. Inga lösa delar och lätt att låsa med en hand. Extrema testvärden överträffar alla låskrav och låset är naturligtvis testat och intygat av SSF. Ett flexibelt nylonhölje gör låset mycket lätt att förvara och skyddar mc:n eller mopeden från att repas. En ny cylinder med över 1.000.000 nyckelkombinationer gör låset dyrksäkert.Helt okänsligt mot domkrafter,bultsaxar och angrepp med kolsyra eller liknande. Vi vågar lova att låset erbjuder världens högsta säkerhet om man låst fast sin hoj i något fast föremål. Levereras med Abus unika låsgaranti på 3000:- om motorcykeln eller mopeden blir stulen. Abus nr. 59/12 MKS 140/170.



Artikelnr Benämning Artikeltext Cirkapris
5137 Låskätting 140 cm 2.495,00 kr
5147 Låskätting 170 cm 2.900,00 kr
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jula sålde en klass 3 kätting på 220cm för båtar, utan lås, för 300-400:-
Köp sedan till ett granitlås för 350-450 :-
Har för mig att tex Biltema hade något dylikt. Kolla annars med någon marinaffär. Dom brukar ha bra låskättingar till salu.
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
HW skrev:
Inte billigt men inget man "klipper av" heller!

/HW

Nä, billigt var det ju inte. Men man skulle ju ångra sig om man fann en avklippt billig kedja utan vidhängande hoj en morgon. Och sen får man ju stålarna tillbaka om skurkarna trots allt lyckas... :banana
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Wiseguy skrev:
Jula sålde en klass 3 kätting på 220cm för båtar, utan lås, för 300-400:-
Köp sedan till ett granitlås för 350-450 :-
Har för mig att tex Biltema hade något dylikt. Kolla annars med någon marinaffär. Dom brukar ha bra låskättingar till salu.


Det där måste kollas upp, priset gillar jag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det viktigaste när man har en lång kätting är att ha något redigt att fästa den i. Gärna något härdat som sitter fast i betonggolvet eller dyl.
Då tar det tid innan tjuvarna kommer iväg med hojen.
 

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
thundercat
Jag har en kedja som jag köpte på erlandsons brygga i solna som är till båtar en klass 3 kedja 700:- (dom hade rea) tror jag att jag gav för den med ett granit lås till klass 3 det med. Har kedjan runt en fet ek och sen runt ramen.
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Garage
Styrlås,godkännt skivbromslås o ett CLAS OHLSON kättinglås för 159 kr.
Visst CLAS O kättingen är kanske inte det bästa o knappast godkännt men det har iallafall en liten avskräckande funktion förhoppningsvis.
Vill ett proffs ha hojen så snor de den i vilket fall som medan klåparen ger upp lättare kanske.
Det är väl så att man måste ha minst 2 godkända lås iallafall typ skrivbromslås o styrlåset så är det godkännt.
 
Last edited:

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
thundercat
Jag har iofs skivbromslås och larm också med kedjan. Så att det blir en aning krångligare för tjuvarna. Men garage i kombination är klart det bästa om man har det
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
Pyton skrev:
Hallå där,

Är det någon som kan rekommendera en bra, lång och billig låskätting (med hänglås el dylikt) som rövarna inte knippsar av i första taget?



clas ohlson har kättingar och lås, dock separat.

Klass 3 kättingar för ca. 398-498kr samt lås för 459kr
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
HW skrev:
Extreme Chain Plus 59
Godkänd för mc och moped. En helt ny möjlighet att kombinera den allra högsta säkerheten med flexibilitet och enkel hantering. Abus Granit Extreme Plus 59 är 140 cm eller 170 cm långt och består av en 12 mm sexkantskätting kombinerat med ett helt unikt låshus. Fördelen blir bl.a. en enkel låsning utan att som tidigare behöva låsa med ett hänglås. Inga lösa delar och lätt att låsa med en hand. Extrema testvärden överträffar alla låskrav och låset är naturligtvis testat och intygat av SSF. Ett flexibelt nylonhölje gör låset mycket lätt att förvara och skyddar mc:n eller mopeden från att repas. En ny cylinder med över 1.000.000 nyckelkombinationer gör låset dyrksäkert.Helt okänsligt mot domkrafter,bultsaxar och angrepp med kolsyra eller liknande. Vi vågar lova att låset erbjuder världens högsta säkerhet om man låst fast sin hoj i något fast föremål. Levereras med Abus unika låsgaranti på 3000:- om motorcykeln eller mopeden blir stulen. Abus nr. 59/12 MKS 140/170.



Artikelnr Benämning Artikeltext Cirkapris
5137 Låskätting 140 cm 2.495,00 kr
5147 Låskätting 170 cm 2.900,00 kr

Väcker liv i en gammal tråd igen istället för att starta en ny. Det står att man får tillbaka 3k ifall någon snor hojen, men vad e villkoren? Måste låset ligga kvar avklippt eller? Någon som vet???
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
xXx40 skrev:
Väcker liv i en gammal tråd igen istället för att starta en ny. Det står att man får tillbaka 3k ifall någon snor hojen, men vad e villkoren? Måste låset ligga kvar avklippt eller? Någon som vet???
Om ngn snor hojjen så får du x-antal pengar.Så uppfattade jag det iaf efter ha läst villkoren.Bara du har en kopia på polisanmälan,skadebrev 2st nycklar (till låset):tummenupp
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Texas Ranger skrev:
Om ngn snor hojjen så får du x-antal pengar.Så uppfattade jag det iaf efter ha läst villkoren.Bara du har en kopia på polisanmälan,skadebrev 2st nycklar (till låset):tummenupp

Tyckte jag läste om någon som köpt denna (har sökt och läst typ alla trådar om lås nu) och han sa, om kättingen ligger kvar uppklippt så far man 3000 tillbaka av abus. Men som sagt, har man inte låst fast hojen nåstans så står dom ju knappast o kapar låset på plats. Undrar bara lite om deras "pengartillbaksgaranti"?
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
xXx40 skrev:
Tyckte jag läste om någon som köpt denna (har sökt och läst typ alla trådar om lås nu) och han sa, om kättingen ligger kvar uppklippt så far man 3000 tillbaka av abus. Men som sagt, har man inte låst fast hojen nåstans så står dom ju knappast o kapar låset på plats. Undrar bara lite om deras "pengartillbaksgaranti"?
Det verkar ju lite halvskumt! men man vet ju aldrig iof med det finstilta,får hoppas att kättingen ligger kvar dåra.
 

Lucifer

fd Crash test doll
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
R6 (såld) 206 cc (såld)
Polarens SP1a va låst med två godkända lås och var larmad... Men det hindrade inte tjuvarna från att lyfta in hojen i en skåpbil...

Kedja ÄR bra....!
 

Danne 24

Ny medlem
Gick med
16 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
På Jakt!!
Spelar tyvärr inte så stor roll idag vad man har för kedja :(
Fungerar mest som en avskräckande grej...... finns ju verktyg som klipper nästan allt idag . Men det tar ju bort dom flesta tjuvar..... Satsa på ett klass 3 lås. Man kan få ett ABUS för runt 1000 lappen som är 2,5m med hänglås till..
Finns hos dom flesta båtförsäljare.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
crash test doll skrev:
Polarens SP1a va låst med två godkända lås och var larmad... Men det hindrade inte tjuvarna från att lyfta in hojen i en skåpbil...

Kedja ÄR bra....!

...men det enda du tjänar med ett lås är TID !
ALLA lås, utan undantag går att forcera, det tar bara lite mer eller mindre TID..!
Har nämnt det tidigare, när några egendomsutjämnare stal en EU-moppe i garaget hade de en portabel gassvets. Kreativt och tyst. Och snabbt! Perfekt för ett "inomhusjobb".
Kedjan kan vara hur härdad och nästan hur tjock som helst, gasen fixar jobbet ändå.
De snodde (och förstörde) en del från en av mina hojar också..
Talesättet "att lås är bara till för ärliga människor" är tyvärr sant.
 

Sundog

Medlem
Gick med
1 Nov 2004
Ort
Estland
Hoj
RC24
Inköpt idag, Bauhaus Järfälla, 10mm kedja kl.3 110 cm 299:- (2m = 499:). Maximum level, hardened steel osv. Utan lås.
 

Bifogat

  • 100_50701.jpg
    100_50701.jpg
    139.6 KB · Visningar: 296
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top