Låsning av kullager i blocket

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Efter att nu rivit motorn för att komma åt mitt trasiga lager i växellådan dök det upp ett problem.

Lagret som satt i växellådan har en liten "låspinne" som förhindrar lagerbanan att snurra i blocket.

Detta lager kostar orginal ca 1300:- medan SKF har ett likadant lager UTAN låspinne för 225:-.

Är det möjligt att låta en metallverkstad borra/slipa ett hål och stoppa dit en låspinne? Eller tror ni att lagret blir för mycket försvagat av detta?

Ville bara pejla av läget med folk innan jag beställer grejer.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
En firma som jag iochförsig inte litar på för 5 spänn sa till mig att att piggen går att ersätta med typ loctite runt lagret.

/ Hannes

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Ja jag har också hört talas om att man kan använda nån form av lagerlåsning.

Jag har iafa pratat med en kille på en lokal mekanisk verkstad som inte såg några problem att borra in en liten nit/låspinne i lagret. Fast det är inte många som "vågar" rekommendera detta ingrepp pga att ingen vet hur pass försvagat lagret blir.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
så länge du inte borrar förlång så det blir en liten bula på andra sidan så ser jag inte att lagret ska kunna bli försvagat

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Loctite räcker utmärkt. Man skall tänka på att något är fundamentalt fel den dagen den yttre lagerbanan utsätts för så stora krafter från friktionen att lagret skulle börja snurra. I det läget är nog låssprint varken från eller till.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
EBOS sa till mig att använda lagerlåsning när jag monterade den nyrenoverade vevaxeln, men jag tog lite "Stål-epoxy"-lim från Biltema för 19 spänn typ. Funkade fint! :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
PacMan skrev:
EBOS sa till mig att använda lagerlåsning när jag monterade den nyrenoverade vevaxeln, men jag tog lite "Stål-epoxy"-lim från Biltema för 19 spänn typ. Funkade fint! :tummenupp

Och hur hade du tänkt dig att få ut lagret sen? :7peta

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Borsiin JR skrev:
Och hur hade du tänkt dig att få ut lagret sen? :7peta

Jag menar inte limma fast lagret hela varvet runt, utan bara ett eller ett par klickar på varje lager. Det är knappast några större problem att lossa.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
MIG-svetsa en liten loppa där pinnen normalt sitter. Värmen (och avhärdningen) hinner inte komma in på lagerbanan. Loppan behöver inte vara stor, bara att förhindra att lagret snurrar med axeln.

Loctite's "foderlåsning" funkar också.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Satte loctite på ramlagrena i min Rd 350 nu när jag renoverade motorn i vintras. Var exakt samma sak där med en "Pigg".

Funkar klockrent. Pinn jäveln klarar du dig utan. =)

Borde inte lagerbanorna vara jääävligt härdade? Har en känsla av att det inte är vidare lätt att borra i...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024