Låsning i höften, vad gör man bäst för att få bort skiten?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min höft har strulat mer än vanligt på sistone och det uppstår oftast genom att det smäller till i höften men ibland kommer det smygandes och sen sitter det kvar i 1-2 dygn.
Jag försöker stretcha bort det men det gör så sjukt jävla ont så att det blixtrar framför ögonen ibland och det är ingen höjdare att jobba med det heller. Ibland domnar benet av lite och just nu har jag "myror" i benet.
Jag äter Naproxen, Alvedon Forte och något mer jag inte kommer ihåg vad det heter och jag får recepten för två skadade ryggkotor men inget av det hjälper mot höftlåsningarna.

Ja, sjukgymnast funkar ju alltid men jag har svårt att komma iväg till min ordinarie sjukgymnast som oftast inte har tid när jag har tid och nu är det lite brådis då jag har en fullspäckad helg framför mig och massvis med jobb i veckan att ta igen då influensan slog till i måndags.

Så, vad är bästa lösningen? Kall bad? Stretchövning a la carte? Massage? Annat?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Först måste du veta orsaken till skadan/problemet sen kan du fundera på hur man gör för att bli bra eller lindra besvären.
Så fråga din sjukgymnast på nästa besök och vet inte hen så boka tid på vårdcentralen. Dom på vårdcentralen vet antagligen inte heller men kan skicka dig vidare till någon som kan.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gå till ett proffs (doktor) istället för att fråga på SH.

"Här får du ett recept på smärtstillande, så kan du återkomma om 5 dagar eller om det blir värre".
Been there, tried that times 10.. Det är universallösningen på alla bekymmer som genererar smärta.
Absolut bäst var det när jag fått rygghaveri(muskelkramp) och läkaren tipsa om nån smärtstillande gel...
De har försökt lösa den lysande oljelampan med att helt enkelt koppla ur den..
:Bosse-i-svängen...
:död

Rörelseträning utan belastning för att få upp cirkulationen. TENS är inte fel det heller.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Värme har jag inte testat, jag ska leta fram min vetepåse och se om det fungerar. Massage kan funka men jag har ett problem där; Jag avskyr när andra människor tar på mig så den enda som får massera är tjejen och hon är inte speciellt bra på det. Nåja, värt ett försök åtminstone.
Vila har inte hjälpt när det gäller ryggen så därför tror jag inte att det fungerar nu heller. Det är värst på morgonen när kroppen är stel så lite rörelse är nog allra bäst.

Tantrisk sex är inget alternativ, jag kan ju inte ens ha vanligt sex när höften smärtar. Avsugning i ståendes läge på sin höjd men jag vet inte om det påverkar höftstatusen direkt :gnissla

Ja, att fråga en doktor är ju ett alternativ. Men jag vet redan svaret. Sjukgymnasten jag har är bra men senast jag var där med ett trasigt hälfäste så bad jag honom kolla mitt knä och utlåtandet jag fick var väl ungefär: "Du har en kropp som en 50-åring och du behöver göra dessa övningar..."

Ja, självklart mår kroppen allra bäst av lite träning men nu frågade jag efter en snabb lösning om det finns någon. Jag ska testa lite Aloe Vera heat lotion, det ska vara bra enligt tjejen. Hon påstår även att det finns en Aloe Vera-grej som går in djupare till lederna och hjälper mot nånting, men antagligen är det mumbo-jumbo. Men hon är tjej så...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Säg inte att du kör med biltemas olja? den smörjer dåligt och får det mesta och flesta att kärva!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kiropraktor?

Om du inte gillar att någon tar på dig så kommer du älska en kiropraktor :hihi

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, det är ju just det...

Hur tar man reda på det och hur behandlar man sånt då?

Fan vet, men gör det svinont oavsett vad man gör, och det är diffust och strålar nedåt eller uppåt samtidigt, är det ju en möjlighet.

Behandling är väl samma som ryggskott, rörelse utan belastning i den mån smärtan tillåter.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Vill farbror ha en käpp? :hihi

09hjalpmedel.jpg

F´låt

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skulle försöka gå till roten och ta reda på var problemen sitter. Med historik av ryggproblem kan det ju vara där det börjar och att kroppen kompenserar felet så att nya problem uppstår. Helt klart försöker kroppen signalera att allt inte står rätt till och man bör inte ignorera signalerna. Uppsök en vårdcentral som föreslagits så att du kan få en remiss till rätt instans eller så uppsöker du en naprapat eller kiropraktor med gott anseende.

Att hålla på med smärtstillande kräm, tabletter etc kommer om möjligt att lindra problemen, men de kommer inte att försvinna. Det är inte heller säkert att massage kommer att göra någon som helst nytta om det är en kombination av underliggande problem.

Hoppas det ordnar sig. Se till att ta tag i det innan det är för sent.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping