Låst frambroms

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Kollade till hojen idag för att ta en liten tur och tvätta den och smörja den lite. Hojen, cb750 -99. Märkte att frambromsen låst sig.

Behöver den luftas? Hur gör man det? har gjort det på vespor o så. Men på mc är det två stycken kolvar en på varje sida.

Tack
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är nog snarare så att bromskolvarna kärvar! Ta lös oket (låt slangen sitta kvar...) och ta bort bromsbeläggen. Pumpa en eller två gånger på bromshandtaget (pumpar du för mycket hoppar kolvarna ut och då blir det mycke mer jobb...) och sen rengör du utsidan på kolvarna med typ en tandbroste och bromsrengöring. (det är viktigt att man använder en viss typ av rengöring som någon annan får fylla i vad det ska vara, annars sväller tätningarna)

När du lix är igång kan du byta bromsvätska, det gör stor skillnad. Köp inte billigaste på OK utan köp en bra vätska. Jag använder castrol's. Se till att du inte får slut vätska i behållaren på styret bara!

Även om det är två ok så luftar du på samma sätt som på moppen :) Ta ett i taget bara!
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
lufta hjälper inte på det.bromsarna måste plockas isär kolver behöver masseras o smöjas upp o hela bromssystemet almänt kollas över om du inte kan/är säkar ska du nock söka hjälp med bromsarna det jo rätt så vitala delar mest för din egen säkerhets skuld :tummenupp
 

sportbike

Guest
Och om du nu pumpar ut kolvarna utan beläggen i,lägg nåt emellan.
Inte fingrarna..
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Ok, lite jobb alltså. Tack för svaren.

Är det någon speciell anledningen till att bromskolvarna kärvar eller är det sånt som händer?

team_toker

Jo visst är det så. Man vill ju inte få tvärnit i fram när man är ute o kör. :/
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
En vanlig orsak till kärvande är att då beläggen slits så exponeras mer och mer av kolvarna. När man sedan sätter i nya, tjockare belägg så pressas den smutsiga biten av kolvarna in i oken/tätningarna igen och kärvar.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Ok intressant. Slarvigt jobb vid förra bytet förmodigen. vad jag sett i serviceboken så har den bara varit servad på märkesverkstad.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Är det någon som vet om man kan få tag i reparationshandboken för denna hoj? Eller kanske har den? Har inte letat på nätet än.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top